لوگو امرداد

بازسازی گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از انجام کارهای بایسته‌ی مرمتی با آرمان دور کردن خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصیب امیری در این زمینه گفت: «کارهای اجرایی در چارچوب تثبیت، مرمت و استحکام‌بخشی این گنبد برای دور کردن خطر از گنبد مرکزی این کاخ جهانی تا میانه‌ی آذرماه انجام شده است و گام بعدی مرمت پس از تخصیص اعتبار لازم، دوباره آغاز خواهد شد».

او در ادامه افزود: «این فاز از طرح مرمت با اعتبار 500 میلیون ریال، به‌دستیاری استادکاران متخصص و با بهره‌گیری از مصالح سنتی متناسب با بنا انجام گرفته است».

بنا بر این گزارش، کاخ ساسانی سروستان در 9 کیلومتری جنوب‌ باختری (:غربی) سروستان، در میان دشتی گسترده و در راه روستای نظرآباد جای دارد.این بنا دربردارنده‌ی یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است و در سنجش با بناهای دیگر دوره‌ی ساسانی از فن معماری و پلان پیچیده‌تری بهره برده شده است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی جای دارد که دربردارنده‌ی یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو سوی آن است. برخی از پژوهشگران مهرازی ساسانی، بر این باورند که بنا با توجه به تکنیک پیشرفته‌تر در طراحی کلی و جزییات آن، به پایان دوران ساسانی می‌رسد.

گفتنی است، این کاخ تیر ماه سال 97 در چارچوب پرونده «منظر باستان‌شناسی ساسانیان فارس» در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09