لوگو امرداد
در امرداد 420 چاپ شده است

نگرانی‌ها درباره‌ی سرنوشت ایوان کسری

p02420نگرانی‌ها ادامه دارد، نگرانی‌ از سرنوشت ناروشن بخشی ارزشمند از تاریخی پیوسته ولی جدا افتاده از جغرافیای کنونی ایران، از تاق سربلند کسرا که سکوت خبری از پیگیری مرمت آن بر این نگرانی‌ها دامن زده است.

اسفندماه 1397 خورشیدی، یکی از نمایندگان پارلمان عراق فیلمی را که در آن بخشی از ایوان ‌کسرا آشکارا فروریخته بود پخش کرد و بیم آن می‌رفت که بر اثر بی‌توجهی‌ها همه‌ی بنا فروبریزد. دولت عراق به پخش آن فیلم واکنش دلگرم‌کننده‌ای نشان نداد و تنها به این گفته بسنده کرد که «نبود بودجه و امنیت» دست دولت را برای مرمت بناهای تاریخی و جلوگیری از ویرانی آن‌ها بسته است.

پیش‌تر درخوردادماه 1398 علی آذری فرنشین (:رییس) گروه مرمت بناهای تاریخی میراث ‌فرهنگی در گفت‌و‌گو با امرداد گفته بود: «پیرو تفاهم‌نامه‌ی میان ایران و عراق در زمینه‌ی روابط بین‌الملل و مرمت ایوان کسرا به دست مرمتگران ایرانی بسته شده است، بنا است به درخواست دولت عراق، پس از آسیب‌شناسی و برآورد هزینه‌های مرمت از سوی کارشناسان ایرانی و تهیه‌ی طرح نخست، در صورت تامین اعتبار از سوی دولت عراق نیروی پیمانکار و استادکارانی برای مرمت  این یادمان باستانی راهی این کشور شود».

دکتر محمدرضا ریاضی درباره‌ی چگونگی پیگیری مرمت تاق کسرا گفت: «یونسکو سازمان علمی- فرهنگیِ جهانی است و ایران هم هموند آن است، این سازمان بخشی به نام ایکوموس با رویکرد حفاظت و مرمت بناهای تاریخی دارد. ایران می‌تواند به ایکوموس پیشنهاد بدهد که ایوان‌ کسرا را مرمت کند؛ اما این‌گونه نیست که هر کشوری بتواند در خاک کشور دیگر کار باستان‌شناسی انجام دهد، زیرا چه بسا این گمان پیش بیاید که کار سیاسی پشت آن هست».

شوربختانه برآیند کوشش‌های اندکی که برای بازسازی تاق‌کسرا انجام گرفته، ناروشن است. اکنون پس از گذشت نزدیک به یکسال هم‌چنان با پرسش‌هایی روبه‌رو هستیم که پاسخ دلگرم‌کننده‌ای به آن‌ها نمی‌توان داد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است با عنوان «نگرانی‌ها درباره‌ی سرنوشت ایوان کسری» در گفت‌و‌گو با دکتر محمدرضا ریاضی، استاد تاریخ هنر و علی آذری فرنشین (:رییس) گروه مرمت بناهای تاریخی میراث ‌فرهنگی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد شماره 420 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 420 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06