لوگو امرداد

نخستین واج‌یشت گاهنبار با باشندگی همکیشان در آتشکده‌ی تهران

12 2انجمن موبدان با همکاری انجمن زرتشتیان تهران از اجرای همگانی آیین واج‌یشت گهنبار و آغاز چهره‌ی میدیوشهم‌گاه در آتشکده‌ی تهران خبر داد.
با توجه به کاهش شیوع بیماری کرونا و واکسیناسیون مناسب، همچنین به درخواست و نیاز هازمان، همکیشان می‌توانند در  آیین واج‌یشت و آغاز چهره‌ی میدیوشهم در بامداد روز خور‌ایزد و تیرماه در گاه‌شمار زرتشتی، برابر با هشتم تیرماه 1401 در آدریان تهران باشنده باشند.
گفتنی است مراسم آفرینگان‌خوانی گاهانبار ساعت ۶ بامداد خواهد بود و رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی از سوی همه‌ی باشندگان بایسته است.
گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است.
میدیوشهم‌‌گاه دومین چهره از شش گهنبار سال و به چم (:معنی) میان تابستان بزرگ است. در این چهره از گهنبار آفرینش آب پاس داشته می‌شود و از این‌رو در سفره‌ی گهنبار آب را در طرف مسی می‌ریزند و بر سر سفره می‌گذارند.
گهنبار زمانی برای میزد مینوی، دادودهش است. زرتشتیان در سال شش گاه که «چَهره» نامیده می‌شود، در هر چهره به مدت پنج روز به دیگر مردمان «بار» مهمانی مادی و یا مینوی پیشکش می‌کنند. مهر و داد می‌گسترانند دادودهش، همدردی و دلجویی انجام می‌دهند.
این گهنبار برپایه‌ی گاهشمار زرتشتی از روز خیرایزد تا دی‌بهمر ایزد در تیرماه که با هشتم تا 12 تیرماه در گاه‌شمار رسمی کشور برابری می‌کند، برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28