لوگو امرداد
در نشست ماهانه سازمان زنان زرتشتی بیان شد:

هیچ گلو دردی را بدون درمان رها نكنید

 سخنرانی سازمان زنان زرتشتی تهران  در زمینه‌ی شناسایی بیماری‌های فصلی، مشکلات استخوانی و چربی خون، نخسین دوشنبه‌ی‌ آبان‌ماه برگزار شد.

سیما کشاورزی دانش‌آموخته‌ی دکترای علوم‌ آزمایشگاهی نکات بهداشتی پیرامون بیماری‌های همه‌گیر در فصل پاییز و دسته‌ای از بیماری‌های غیرواگیر وابسته به سن را آموزش‌ داد. آنفلوانزا، سرماخوردگی، آلرژی و افسردگی، از دسته بیماری‌های همه‌گیر فصل پاییز است که دکتر سیما کشاورزی نکته‎هایی درباره‌ی این بیماری‌ها را یادآوری کرد. وی با تاکید و سفارش بر این نکته که هیچ گلو دردی را بدون درمان رها نكنید، گفت: در میان بیماری‌های همه‌گیر در این فصل از سال، نشانه‌های برخی بیماری‌ها مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار شبیه همدیگر است. نشانه‌های ترشح‌ بینی، خارش، عطسه و سرفه در هر سه بیماری مشترک است. گلو درد و تب نیز در آنفلوآنرا و سرماخوردگی دیده ‌می‌شود. نشانه‌های آنفلوآنزا به‌طور ناگهانی آغاز شده و بیمار را به یکباره به بستر می‌فرستد. در حالی که در سرما خوردگی نشانه‌های سردرد، گلو درد و تب كم‌كم بروز می‌کند.

پرداختن به افسردگی فصلی که میزان  دریافت نور خورشید در طول ماه‌های پاییز و زمستان بر بروز آن تأثیر دارد، بخشی دیگری از نشست آموزشی بود. دکتر کشاورزی كاهش روشنایی و كوتاه شدن روز در فصل پاییز را شوند (:دلیل) بیشتر دیده شدن این اختلال خلق و خوی در فصل پاییز بیان کرد.

پوكی استخوان و چربی خون از بیماری‌های فراگیر در جوامع امروزی به شمار می‌رود. پوکی استخوان حالتی است که در اثر از بین رفتن بافت استخوانی، توده‌ی‏ استخوانی بدن کاهش یافته و فرد درگیر را آماده‌ی شکستگی‌های استخوانی می‌کند. توده‌‏ی استخوانی هر فرد در 30 تا 35 سالگی به بیشترین اندازه می‌‏رسد. پس از این سن، کاهش توده استخوان به صورت یک روند طبیعی آغاز می‏‌شود. در حقیقت با افزایش سن، مقدار استخوان کاهش یافته بیشتر از مقداری است که ساخته می‏‌شود.

سیما کشاورزی دریافت ناکافی كلسیم، ویتامینD و منیزیم را از عوامل بروز پوکی استخوان در سنین بالا برشمرد. همچنین نارسایی كلیه (زمانی که کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، جمع شدن مقدار زیادی فسفر در خون موجب می‌شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها بیرون کشیده و آنها را سست کند.) و افزایش هورمون پاراتیرویید به پوكی استخوان كمک می‌كند. وی شكستگی خودبخود در اثر ضربه‌‌ی كوچک و شكستگی لگن را به عنوان نشانه‌های واضح پوکی استخوان نام برد.

دکتر سیما کشاورزی در نشست دوشنبه‌ ششم آبان‌ماه، به نکاتی درباره‌ی دیگر بیماری فراگیر جوامع امروزی یعنی افزایش چربی خون اشاره کرد و گفت: چربی خون شامل دو نوع اصلی كلسترل و تری گلیسرید است. ذراتی که کلسترول را جابجا می‌کنند نیز به دو دسته چربی خوب HDL و چربی بد LDL بخش می‌شوند. LDL یا همان كلسترل بد داخل رگ‌ها رسوب كرده و باعث سختی و گرفتگی رگ‌ها در بدن می‌شود. برای كاهش چربی خون افزون بر رعایت رژیم غذایی باید در بهداشت كبد هم کوشید.

سخنرانی ماهیانه‌ی سازمان زنان زرتشتی به کوشش کارگروه طرح حساس، نخستین دوشنبه‌ی هر ماه از ساعت 10 در جشنگاه خسروی برگزار می‌شود و باشندگی در این نشست آموزشی برای همه‌ی همکیشان (آقایان و بانوان) آزاد و رایگان است.

photo 2019 10 29 20 11 15

photo 2019 10 29 20 11 05

photo 2019 10 29 20 10 56

photo 2019 10 29 20 11 21

photo 2019 10 29 20 10 44

photo 2019 10 29 20 10 22

فرتورها از سازمان زنان زرتشتی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12