لوگو امرداد
امروز ماه ایزد؛ دوازدهم آبان‌ماه زرتشتی

درگذشت منور برخوردار آبادیان بانوی نیک‌اندیش در چنین روزی

در چنین روزی، ششم آبان‌ماه 1351 خورشیدی بانوی نیک‌اندیش و دهشمند منور برخوردار آبادیان درگذشت.امروز ماه ایزد از ماه آبان سال 3757 زرتشتی، نَبُر روز پرهیز از خوردن گوشت، دوشنبه ششم آبان‌ماه 1398 خورشیدی، 28 اکتبر 2019 میلادی

در چنین روزی، ششم آبان‌ماه 1351 خورشیدی بانوی نیک‌اندیش و دهشمند منور برخوردار آبادیان درگذشت.

روانشاد بانو منور آبادیان در سال 1343 با كمک همسر خود روانشاد رستم آبادیان ( بنیادگذار كودكستان رستم آبادیان) تالار ورزشی در محوطه‌ی دبیرستان انوشیروان دادگر برپا کرد. این بانوی فرهنگ‌دوست به پاس خدماتش از دست بالاترین مقام مملكتی به اخذ نشان سرافراز شد.

«رستم آبادیان»، آموزشگاهی است که در سال ۱۳۲۰ خورشیدی با دهش رستم آبادیان به نامگانه‌ی همسرش، شادروان منور برخوردار ساخته شد. نزدیک به سه دهه به عنوان کودکستان و مهدکودک پذیرای کودکان زرتشتی بود تا این‌که در سال ۱۳۴۷ خورشیدی، دو سال پس از دگرگونی سامانه‌ی آموزشی کشور و افزوده شدن دوره‌ی راهنمایی، رستم آبادیان نیز از کودکستان به آموزشگاه راهنمایی تبدیل شد.

امروز ماه ایزد؛ دوازدهم آبان‌ماه زرتشتی

ماه به اوستایی «ماونگَ» مانند خورشید ستودنی است. در اساتیر، ماه سازنده‌ی نژاد ستوران شناخته شده است. در ماه‌یشت این ایزد آموزگار گیاه و رستنی خوانده می‌شود. این روز یکی از چهار روز پرهیز از خوردن گوشت است. زرتشتیان این روز را « نبر» می‌نامند و از کشتن حیوانات و خوردن گوشت خوداری می‌کنند. در این روز اوستای «ماه‌ نیایش» از  سوی زرتشتیان خوانده می‌شود.

ماه ‌روز ای به روی خوب چو ماه

باده لعل مشک‌بوی بخواه

دوازدهمین روز از ماه سی‎روزه‌ی زرتشتی «ماه» و سی روز از سال ماه نامیده می‌شود. ماه نام سیاره‌ای هست كه در فرهنگستان ادب پارسی به همان ماونكهه نوشته و خوانده مى‌شود. ماونگهه در اوستا آمده یشت هفتم به ماه است. در ماه نیایش از ماه یشت گفته شده است.

در اوستا سازنده‌یِ تخمه و نژاد جانوران و آدمی هست و در اوستا پرورش گیاه و رستنی هست. نَبُر به چمار (:معنای) كشتار نكردن جانوران  در این روزها  و پرهیز از خوردن گوشت است. پرهیز از خوردن گوشت در خوراک خود برای چهار روز در ماه می‌دارند. در درازای روز (روزه)  كار ناپسند می شمارند، اما در هر ماه و تنها در چهار روز به نام‌های بهمن، دومین روزِ ماه، «ماه»، دوازدهمین روزِ ماه ، گوش، چهاردهمین روز به ماه و رام، بیست‌ویكم به ماه زرتشتی و مزدیسنا هست .

 در اوستا نگهداری از چارپایان آمده و سفارش شده است، جانورانی که از  كشتار آن‌ها پرهیز شده، سگ و گربه و بره و بز و اسب … و هرگاه پیر شدند، از آنها بدرستی نگهداری كنند.

در مزدیسنا به كشتن جانوران ویرانگر و موذی سفارش شده …

 

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

ماه ‌روز ای به روی خوب چو ماه

باده لعل مشک‌بوی بخواه

گشت روشن چو ماه بزم كه گشت

نام این روز ماه و روی تو ماه

 

اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)

می خور و با دوستان گفت و گو کن

 

اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سروده‌ی استاد ملک‌الشعرای بهار:

بخور باده با دوستان، روز (ماه) / ز ماه خدای، آمد کارخواه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30