لوگو امرداد
در امرداد 457 چاپ شد:

امرداد جاویدان، سرور گیاهان بی‌شمار

p05درون‌مایه و فلسفه‌ی اَمُردادی چیست؟ در گاتاهای اشوزرتشت بارها واژه‌ی امرداد آورده شده است. ريشه‌ی اوستايي واژه‌ی امرداد، اَمِرَ‌تاتَ (Ameratata) است که در پهلوی اَمُردات و در فارسی به امرداد دگرگون شده است و ‌چم (:معنی) آن جاودانگي و بی‌مرگی‌ست. اگر حرف «اَ» را از آغاز واژه برداريم (=مُرداد)، به‌چم نيستي و مرگ مي‌شود. پس بهتر است به‌جای واژه‌ی مُرداد، خوانش درست آن یعنی واژه‌ی اَمُرداد را به‌کار بریم، همان‌گونه که در قانون مصوبه‌ی 11 فروردین 1304 خورشیدی آمده است: « … د- اسامی و عده ایام ماه‌ها: 1-فروردین ۳۱ روز 2-اردیبهشت ۳۱ روز ۳-خورداد ۳۱ روز ۴-تیر ۳۱ روز ۵-امرداد ۳۱ روز ۶-شهریور ۳۱ روز 7-مهر ۳۰ روز 8-آبان ۳۰ روز ۹-آذر ۳۰ روز ۱۰-دی ۳۰ روز ۱۱-بهمن ۳۰ روز ۱۲-اسفند ۲۹ روز …»

برای شناخت بهتر اهورامزدا، گاتاها* خداوند را با فروزه‌هایش می‌شناساند. شناختی که به یاری انسان شتافته تا بتواند دریافت بهتری از هنجار و سامان آفرینش داشته باشد. تا بتواند آرمان زندگی خود را دریابد و در راه آن گام بردارد. چینش این فروزه‌ها (که در اوستای متاخر به امشاسپندان یا پاکان جاویدان نامور است) سامانی دارد که اندیشیدنی است. چینشی که می‌توان آن را به گام‌هایی برای رسیدن به اهورا مزدا و در پایان یکی‌شدن با او همانندسازی کرد: بهمن، ارديبهشت، شهريور، سپندارمزد، خورداد و امرداد.

گام‌ پاياني، امردادی‌ست كه در گاتاها، بيشتر به همراه خورداد آورده مي‌شود. گامي كه پس از بهمن (بهره‌وري از منش‌نيك)، اَرديبهشت (پيروي از اشا و بهترين راستي)، شهريور (شهرياري و چيرگي بر نفس و خواسته‌هاي ناهنجار)، سِپندارمَزد (داشتن مهر و فروتني) و خورداد (به رسايي رسيدن) است.

می‌توان از امردادی معنای «جاوادنگي روان و پیوستن به اهورامزدا» و یا «نام نيك برجا گذاشتن» را برداشت کرد که معنای هر دو در یک راستاست.

آیا نام ‌نیک برجای گذاشتن، همان جاودانگی است؟ چه کسانی نام نیک از خود برجای گذاشته‌اند؟ سنجه‌ی نام ‌نیک‌داشتن چیست؟

نام ‌نیک برجای گذاشتن، پیامد اندیشه، گفتار و کردار نیک است. نامی که درپی این روشِ اندیشیدن -خوشبختی از آن کسی‌ است که درپی خوشبختی دیگران باشد- به‌دست می‌آید، نام نیکی که دستاوردش شادمانی و آبادانی جهانیان است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «امرداد جاویدان، سرور گیاهان بی‌شمار»، به خامه‌ی رستم شهریاری که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 457 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 457  از ‌‌سه‌شنبه، 21 تیرماه، 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 457

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04