لوگو امرداد
در امرداد 458 چاپ شده است:

داستان ماندگاری ایران

p03نگاهبان گیاهان و افزاینده‌ی سرسبزی و خرمی در جهان است، گرسنگی و خشکی دشمن اوست. یکی از سه امشاسپند بانو و ششمین ویژگی اهورامزدا به شمار می‌رود. امرداد به چَم (:معنی) بی‌مرگی و جاودانگی است که این روزها الف آغازین آن کمتر بر زبان می‌آید و مرداد خوانده می‌شود، به چم مرگ و نیستی!

هزاران سال تاریخ ایران‌مان رخدادهایی را در خود نگاشته است که در این ماه روی داده‌اند، در این‌جا چند رویداد را که با بی‌مرگی و جاودانگی در‌پیوند هستند بازمی‌خوانیم.

«نوروزبل»، آیین ماندگاری

نوروزبل همان نوروز نیاکانی است که در سالنمای خیامی آغاز بهار برگزار می‌شود. اما سالنمای یزدگردی که بن‌پایه‌ی بسیاری از سالنماهای دیگر مانند زرتشتی، دیلمی، طبری و… است از آن رو که با تنش‌های تاریخی از کبیسه‌گیری بازماند، نوروز را تا میانه‌ی تابستان به پس آورد و سپس بازایستاد. در نوروزبل که هفدهم امردادماه برگزار می‌شود، همانند آیین پنجه‌ در سالنمای یزدگردی آتش می‌افروزند تا روان نیاکان را در آغاز سال نو به خانه و کاشانه‌ی خویش راهنمایی کنند. نوروز راز ماندگاری ایران است و نوروزبل نماد این ماندگاری در دشواری‌های تاریخی است.

سالروز پيروزي ايرانيان در تنگه ترموپيل

هجدهم امرداد برابر با نهم آگوست سال 480 پيش از ميلاد یگان‌های كوهستاني ارتش ايران در جريان لشكركشي خشايارشا به يونان، پس از يک رشته نبرد سخت برفراز تنگه‌ی ترموپيل، نظاميان اسپارت به فرماندهی «لئونيداس» پادشاه اسپارت را نابود کردند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «داستان ماندگاری ایران» به خامه‌ی بامداد اهورایی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد به چاپ رسیده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 458 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 458 از ‌‌دوشنبه، دهم امردادماه، 14001 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد، شماره‌ی 458

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09