لوگو امرداد

کارگاه زرتشتی‌دوزی در تفت برگزار شد

زرتشتی‌دوزیسرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد از برگزاری کارگاه زرتشتی‌دوزی در شهرستان تفت خبر داد.

به گفته‌ی پایگاه آگاهی‌رسانی میراث فرهنگی استان یزد، عبدالمجید عربی با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای صنایع دستی برای معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های گوناگون استان در این زمینه گفت:‌ برگزاری کارگاه زرتشتی­‌دوزی یا سوزن‌دوزی اصیل زنان زرتشتی یزد با باشندگی(:حضور) ۱۵ نفر از علاقه‌مندان به این رشته از نمونه اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی که در مجموع به مدت چهار ساعت برگزار شد، هنرجویان با انواع طرح‌ها و نقش‌های این صنعت دستی که پیشینه‌ی آن به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد، آشنا شدند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این کارگاه آموزش، ترویج و توسعه رودوزی‌های سنتی بوده، گفت: زرتشتی‌دوزی نوعی دوخت با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی بر روی پارچه‌های ریزبافت است که رنگ‌های مورداستفاده در این هنر دستی، روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.

14010523000059 Test PhotoN

به گفته او نقش‌های گوناگونی در سوزن‌دوزی زرتشتی به کار می‌رود، نقوش گیاهی مانند درخت زندگی، درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، نقوش حیوانی نظیر طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره ازجمله نقش‌های آن است، این نقش‌ها بسیار ریز بر روی پارچه دوخته می‌شود، طوری که کوک‌های آن به‌سختی قابل‌مشاهده است.

این کارگاه آموزشی در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان تفت برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره صنایع‌دستی در رشته زرتشتی­ دوزی پیشکش شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07