لوگو امرداد

برنامه برگزاری آیین گهنبار پایان تابستان به پاس آفرینش زمین

برنامه برگزاری آیین گهنبار پایان تابستان به پاس آفرینش زمینزرتشتیان سراسر ایران در واپسین روزهای تابستان 1398 خورشیدی با برپایی گهنبار پیته‌شهیم (گهنبار پایان تابستان بزرگ) این آیین دیرین نیاکان ایرانی خود را گرامی می‌دارند.

گهنبار پیته شهم، سومین چَهره‌ی گهنبار است که هنگامه‌ی آن از اشتاد ایزد تا انارام ایزد، در گاهشمار زرتشتی برابر با 21 تا 25 شهریورماه بنابر سالنمای رسمی کشور است و زرتشتیان آن را هنگامه‌ی آفرینش زمین می‌دانند. گفتنی است گهنبارها جشن‌های فصلی یا سالیانه هستند که شش بار در سال برگزار می‌شوند.


* آیین واج‌یشت، تهران و یزد

– زرتشتیان سپیده‌دم نخستین روز از چهره گهنبار از ساعت 6 بامداد، با برگزاری آیین واج‌یشت و نیایش همگانی در آتشکده‌ی تهران و آتشکده‌ی ورهرام یزد به پیشواز گهنبار می‌روند.

برنامه‌ی این چهره از گهنبار در شهرهای زرتشتی‌نشین ایران در دنباله آمده است:

* کرمان

– زرتشتیان کرمان، آدینه 22 شهریورماه، از ساعت 17 آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار پایان تابستان را به یاد روانشادان مهربان طهمورسی‌زاده (پهلوان) و مهرتاج نورافروز در تالار آتشکده‌ی کرمان برگزار می‌کنند.

 * شیراز

– انجمن زرتشتیان شیراز آدینه 22 شهریورماه، از ساعت 18 در تالار روانشاد یزدانی باغ وقفی آیین گهنبارخوانی پایان تابستان را به جا می‌آورد.

* اصفهان

– آیین گهنبارخوانی چهره‌ی پیته‌شهم گاه آدینه 22 شهریورماه، از ساعت 18 در «درِمهر» گوهر و مهربان به کوشش انجمن زرتشتیان اصفهان برگزار می‌شود.

* یزد

– آیین سومین گهنبار سال، پنج‌شنبه 21 شهریورماه برابر با اشتاد ایزد، روز نیایش همگانی در پیرانگاه ستی‌پیر، از ساعت 17:30 برپا می‌شود.

– آدینه 22 شهریور، از ساعت 17 در دخمه اله‌آباد گردهم‌آیی آیینی برپا می‌شود.

* کرج؛ کوشک ورجاوند گیلان و خانه دولت کرج

–  آیین گهنبار چهره‌ی پیته شهم گاه و سپاسداری آفرینش زمین، پنجشنبه 21 شهریورماه، از ساعت 17:30 به کوشش انجمن زرتشتیان کرج در کوشک ورجاوند گیلان برگزار خواهد شد.

–  زرتشتیان کرج از ساعت 18 روز انارام ایزد و شهریورماه برابر با دوشنبه 25 شهریور 1389 خورشیدی برای به جا آوردن آیین گهنبار به پاس آفرینش زمین در تالار مهرداد خانه دولت کرج گردهم می‌آیند.

 
* تهران؛ رستم باغ مارکار و خانه نرگس

–  آیین گهنبارخوانی در تهران، پنج‌شنبه 21 شهریور برابر با  اشتاد ایزد و دوشنبه 25 شهریورماه برابر با انارام ایزد، از ساعت 10 در رستم‌باغ تهران‌پارس برگزار می‌شود.

–  انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران آفرینگان‌خوانی گهنبار را به نامگانه‌ی روانشادان روز آدینه ۲۲ شهریورماه در دو گاه بامداد، ساعت 10 و پسین، ساعت 16 برگزار می‌کند.

– همچمن سالیان گذشته آیین گهنبار چهره پیته‌شهیم گاه در آدریان بزرگ تهران به کوشش چند تن از همکیشان و نجمن زرتشتیان تهران برگزار می‌شود. زرتشتیان برای هم بهره شدن از این میزد مینوی روز مانتره سپند از ماه شهریور برابر با یکشنبه 24 شهریورماه گردهم می‌آیند و به نیایش گروهی می‌پردازند.

– سازمان زنان زرتشتی در واپسین روز چهره گهنبار، روز انارام ایزد برابر با دوشنبه 25 شهریورماه در تالار خسروی از ساعت 10 گهنبار پایان تابستان، هنگامه‌ی آفرینش زمین را پاس می‌دارد.

* آتشکده‌ی آذرگشسب

– آتشکده آذرگشسب نیز پنج‌شنبه 21 شهریورماه برابر با اشتاد ایزد، نخستین روز از چهره گهنبار پایان تابستان، میزبان برگزاری آیین گهنبارخوانی گروهی از زرتشتیان با هماهنگی انجمن مردم نهاد همازور است. همچنین در این روز خجسته، دو نوجوان بهدین با انجام آیین سدره‌پوشی به جمع بسته‌کشتیان می‌پیوندند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03