لوگو امرداد
در امرداد شماره‌ی 460 چاپ شده است:

نسل جوان با جشن مهرگان بیگانه است

p03تاکنون درباره‌ی جشن مهرگان شنیده‌ای؟ جشن مهرگان چیست؟ یا اصلا درباره جشن‌های ایران باستان می‌دانی؟ چند سال پیش بود که درباره‌ی شناخت فرهنگ ایرانی با گردشگران خارجی گفت‌وگو کردم که از نتیجه‌ی آن شگفت‌زده شدم! گویا گردشگران خارجی بیشتر با فرهنگ ایرانی آشنایی دارند و می‌دانند این سرزمین هزاران سال پیشینه در فرهنگ و تاریخ دارد. حتا یادم می‌آید که آن‌ها می‌دانستند تخت‌سلیمان کجاست و نقشه‌ای هم همراه خود داشتند. اما چرا ما ایرانی‌ها این‌قدر با فرهنگ ریشه‌دار (:اصیل) خودمان ناآشنا هستیم؟ مگر نه این است که فرهنگ هویت ما را مشخص می‌کند. به نظر می‌آید که آشنایی با فرهنگ ایرانی یکی از نیاز‌های امروز جامعه‌ی ما است. در میان آیین‌هایی که از نیاکانمان به جا مانده است، آیین‌ها و جشن‌هایی است که هر ماه در ایران باستان برگزار می‌شده و امروز هم این جشن‌ها پابرجاست.

یکی از این جشن‌ها جشن مهرگان است، جشنی که نشان از مهر و خورشید و نور و روشنایی دارد اما شاید شمار اندکی از وجود این جشن آگاه باشند و یا حتا معنای آن را بدانند.
این بار اما به سراغ نسل جوان رفتم تا بدانم چند درصد آن‌ها با جشن مهرگان آشنا هستند. در خیابان انقلاب قدم زدم، خیابانی که پیش‌بینی می‌کردم قشر کتابخوان و دانشجو در آن بیشتر باشد.
به سراغ نخستین دختر جوان رفتم، نسیم نام دارد. او که دانشجوی مهندسی معماری در دانشگاه آزاد تهران مرکز است در پاسخ به پرسش من که چقدر با جشن مهرگان آشنایی دارید، گفت: «تنها نام جشن مهرگان را شنیده‌ام، اندکی درباره‌ی تاریخچه‌ی آن می‌دانم اما آشنایی کامل با فلسفه این جشن ندارم.»
کمی آن سوتر دانشجوی دیگری را دیدم که برای تهیه کتاب دانشگاه به خیابان انقلاب آمده بود رضا که ۲۶ سال سن داشت و دانشجوی رشته عمران در دانشگاه شهرقدس بود گفت: «آشنایی چندانی با جشن های ایران باستان ندارم چرا که هیچ وقت صحبتی از این آداب و رسوم نشده است، کاش فرهنگ سازی شود و خانواده‌ها به‌ویژه نسل جوان به فرزندان خود درباره‌ی جشن‌های ایران باستان بیشتر بگویند.»

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست از ساناز مرادیان درباره‌ی آشنایی جوانان با جشن مهرگان، که در تازه‌ترین شماره امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره 460 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 460، از ‌‌دوشنبه، 21 شهریورماه، 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.
خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی شماره 460 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30