لوگو امرداد

کویر لوت و غارنمکدان در سیاهه‌ی ژئوسایت‌های برتر زمین‌شناسی جهان

gharکویرلوت و غارنمکدان قشم پس ازگذراندن فرایند گزینش ژئوسایت‌های برتر زمین‌شناسی، در فهرست صد ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان جای گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا امری‌کاظمی، هموند (:عضو) شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در این باره ‌گفت: نزدیک‌به یک سال از زمانی که اتحادیه بین‌المللی علوم زمین  (IUGS) به زمین‌شناسان سراسر جهان فراخوان داد تا سایت‌هایی بین‌المللی که ارزش و معیارهای بایسته را دارند؛ پیشنهاد بدهند می‌گذرد. ما هم از ایران سه ژئوسایت غار نمکدان قشم، کلوت ‌های بیابان لوت و سازند پالئوزوئیک طبس را با همکاری پایگاه میراث جهانی لوت، کارشناسان ژئوپارک طبس و قشم پیشنهاد کردیم.

وی افزود: بیش از ۱۸۰ سایت از ۵۶ کشور جهان به این اتحادیه پیشنهاد و ارسال شد دیدگاه‌ها از سوی کارشناسان و زمین‌شناسان جهان گردآوری و بررسی شد. از برخی سایت‌ها آگاهی‌های بیش‌تر گرفتند و پس از رفت و برگشت‌های بسیار، در روزهای گذشته اعلام شد که دو سایت کویر لوت و غار نمکدان قشم از ایران در فهرست یکصد سایت برتر جهان در زمینه‌ی میراث زمین‌شناختی برگزیده شده‌اند.

وی یادآوری کرد: درج نام دو ژئوسایت از ایران در این فهرست از آن ‌روی ارزشمند است که با وجود صدها سایت زمین‌شناختی در جهان، از کشور ما دو سایت برگزیده شده است و نگاه جهانیان را به ژئوسایت‌های ایران بیش از پیش به‌سوی خود می‌کشد.

امری کاظمی گفت: ارایه‌دهندگان این پرونده‌ها، در این هفته در منطقه‌ی باسک اسپانیا به شناساندن (:معرفی) این پرونده‌ها می‌پردازند و با ارایه گواهی رسمی، کتاب این صد سایت نیز منتشر می‌شود که نسخه‌ی آنلاین آن نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19