لوگو امرداد

ناصر تکمیل‌همایون، جامعه‌شناس نام‌آور ایرانی درگذشت

takmil homayoonناصر تکمیل‌همایون، جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بامداد 25 آبان‌ماه 1401 خورشیدی، در پی ایست قلبی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
ناصر تکمیل‌همایون زاده‌ی ۱۳۱۵ در قزوین بود. او دوره‌ی کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره‌ی دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد.
از این جامعه‌شناس آثار بسیاری همچون «تاریخ ایران در یک نگاه»،‌ «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» برجای مانده است.
به‌تازگی کتابی با عنوان «مصدق در دوره قاجار» از وی منتشر شد. تکمیل‌همایون کتاب دیگری به نام «ایران جان» را در آستانه‌ی رونمایی داشت. این کتاب با درون‌مایه‌ی «هویت ملی» نگارش شده است.
وی چند روز پیش از درگذشت در پی سکته‌ی مغزی در بیمارستان طالقانی تهران بستری شد.
گفتنی‌ست آیین وداع با ناصر تکمیل همایون پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با باشندگی شماری از چهره‌های فرهنگی برگزار شد.
به‌گفته‌ی خانواده آن زنده‌یاد آیین خاکسپاری او آدینه، ۲۷ آبان‌ماه، از عالی‌‌قاپو در قزوین برگزار خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. دریغ و افسوس بسیار.
    دکتر تکمیل‌همایون دانشمندی آگاه و بسیاردان بود و دلبسته‌ی راستین به ایران و وفادار به آرمان دکتر مصدق. سخن گفتنش شیرین بود و طنزی دلنشین داشت. مهربان بود و خُلق‌وخوی‌اش آمیخته با مِهر و محبت بسیار. آن‌چه از میراث نوشتاری او به‌جا مانده است همه آگاهی‌بخش است و یاریگر شناخت درست و سنجیده‌ی تاریخ و فرهنگ ایران.
    روانش شاد و یادش پایدار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04