لوگو امرداد
گزارش تصویری

خوانش همگانی اوستای اورمزدیشت در آتشکده یزد

آیین خوانش اوستای اورمزد یشت در سپندینه روز دیگان در آتشکده ورهرام یزد برگزار شد.
آتشکده ورهرام یزد آدینه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با اورمزد و دی‌ماه ۳۷۶۰ زرتشتی، میزبان گردهمایی آیینی همکیشان بود. آیین اوستاخوانی اورمزد یشت با خویشکاری موبد رستم کاووسیان‌زاده از ساعت 16 آغاز شد. پس از سرایش اوستا، سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد، در سخنانی پیشنهاد گفت‌وگو و هم‌اندیشی درباره مبحثی برگرفته از کتاب دینی دبیرستان را مطرح کرد. وی در این نشست از کتاب درسی پایه‌ی دهم دبیرستان، گزیده‌ای درباره‌ی مهاجرت ایرانیان سخن گفت.
به دنبال راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان کتابخانه زرتشتیان یزد در کنار آتشکده، خانواده‌ها با سپردن فرزندان خود به این بخش توانستند با آسودگی در آیین یشت‌خوانی شرکت کنند. همزمان با آیین یشت‌خوانی، کودکان و نوجوانان در نشست کتابخوانی و بازی کودکان که با همکاری نگین خداپرستی، برگزار شد، از کتابخانه بهره بردند. این برنامه با پیشکش یادبود جورچین نمای آتشکده از سوی انجمن زرتشتیان یزد به کودکان و نوجوانان همراه بود.

واژه‌ی «دی» در اوستا دثوشِ Dathush، دَذوَ Dadhva و در پارسی نو «دی»، ویژگی است به چم دادار، آفریننده و پروردگار از بن‌واژه‌ی «دا» Da به چم (:معنی) دادن، ساختن و آفریدن. برای این‌که روزهایی که دی نام دارند از یک‌دیگر بازشناخته شوند، هر یک را با نام روز پس از آن می‌خوانند. روزهای یکم (اورمزد/دی)، هشتم (دی‌به‌آذر)، پانزدهم ( دی‌به‌مهر) وبیست‌وسوم (دی‌به‌دین) به نام دی نامگذاری شده‌اند. در این چهار روز آیین دیگان برگزار می‌شده و این ویژگی یگانه‌ی ماه «دی» است.

1 12

2 12

3 13

4 11

5 9

6 10

8 9

9 9

7 10

10 9

11 9

12 9

13 9

14 7

16 5

15 5

17 5

555

19 3

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30