لوگو امرداد

برگزاری آیین نیاکانی سده در مهدکودک پرورش

مهدکودک دکتر بهرام پرورش آیین نیاکانی سده را به خجستگی پیدایش آتش گرامی داشت.

این برنامه که با آتش افروزی سده همراه بود با باشندگی خانم خادم، مادر جانسپار شهید مهندس فرهاد خادم یک رو پیش از جشن سده یک‌شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

مهدکودک دکتر بهرام پرورش وابسته به انجمن زرتشتیان تهران از سال 1358 با امتیاز رسمی از سازمان بهزیستی کشور پذیرای نونهالان و کودکان زرتشتی است.

جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه به روز مهر از ماه بهمن برگزار می‌شود. جشن سده اشاره به پیدایش آتش از سوی هوشنگ شاه پیشدادی و آغاز تمدن است. در این آیین زرتشتیان برای نیایش و شادی گردهم می‌آیند. در پایان روز سه تن از موبدان با لباس سپید بر تن و آتش‌دان در دست، هیزم‌های گرد آمده را با آتش می‌افروزند. در این هنگام موبدان بخش‌هایی از اوستای آتش نیایش را می‌خوانند. سده در دیدگاه‌های گوناگونی همچون تاریخی، دینی، اساتیری و … جایگاه ویژه‌ای دارد و با عنوان‌ها و آداب و رسوم گوناگونی در میان ایرانیان غیرزرتشتی نیز پاس داشته می‌شود. بنیادهای تاریخیِ بسیاری برای ریشه‌ی این جشن دانسته‌اند، ولی آنچه بیشترین اهمیت را در این میان داراست، پویایی و ماندگاری این جشن برای نسل‌های آینده است.

1 35 2 6 1 2 1 1

2 5 1 2 2 1 1 2 1 1 3 1 1 1 13 1 1 3 2 1 2 3 1 2 4 1

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30