لوگو امرداد
در امرداد 465 آمده است:

سودمند و بردبار همچون زمین و زن

p03در گاه‌شمار ایرانی مزدیسنی، سال به دوازده ماه سی روزه بخش می‌شود که در پایان سال پنجه‌ی وَه (پنج روز پایانی سال)  به آن افزوده می‌شود (365روز) که چرخش و هنجار زیستن را برای ایرانیان مزدیسنی مدیریت می‌کند.

گاه‌شمار ایرانی مزدیسنی روز یکم، دوم و … یا هفته، شنبه و یکشنبه ندارد، این گاهشمار اندیشه‌ای ژرف‌تر را در خود دارد. تنها کسانی که با آن می‌زیند، می‌توانند ژرفای اندیشه و ساختار آن را دریابند. در این گاه‌شمار هر روز، نامی دارد و این نام برگرفته از نیروهای گرداننده‌ی هستی (ایزدان) است.

هنگامی که از روز سپندارمزد (پنجمین روز ماه) سخن گفته می‌شود خود را در برابر سپندارمزد امشاسپند خواهیم دید و از این نیروی اهوراداده، برای زیستن بهتر و ساختن گیتی پیشروتر که خویشکاری هر ایرانی است، یاری می‌گیریم.

زمانی که نام روز با نام ماه همسان می‌شود، مانند روز سپندارمزد (اسفند) از ماه اسفند، در گاه‌شمار ایرانیان مزدیسنی، جشن سپندارمزدگان برگزار می‌شود.

امروزه شماری از ایرانیان که دریافتند برای زیست بهتر و شادتر جشن‌های نیاکانی خود را برگزار کنند، شوندهای (دلیل‌های) نوساخته بر جشن‌ها می‌نهند و زمان برگزاری آن‌ها را نیز با گاه‌شمار خورشیدی رسمی کشور برابر می‌کنند (برای نمونه جشن اسفندگان را در روز پنجم اسفند گاه‌شمار رسمی کشور برگزار می‌کنند) و روشن نیست برای چه می‌کوشند با دروغی به بزرگی یک تاریخ، آیین‌های کهن نیاکان خود را بر زیست امروز خود هم‌سو کنند و دوگانگی در زمان و شوند برگزاری جشن‌ها پدید بیاورند!؟ به هر روی، جشن اسفندگان پنجمین روز اسفند گاه‌شمار مزدیسنی است که برابر با 29 بهمن گاه‌شمار رسمی کشور خواهد بود:

سپندارمزد یکی از امشاسپندان سپند در آیین ایرانیان مزدیسنی است که سپنته‌آرمئیتی شکل اوستایی آن و سپندارمزد واژه‌ی پهلوی آن و اسفند واژه‌ی فارسی کنونی آن است که به چم (:معنی) فروتنی سپند یا همان از خودگذشتگی سپند است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «سودمند و بردبار همچون زمین و زن» به قلم موبد هومن فروهری درباره‌ی جشن اسفندگان، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره 465 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی چهارصدوشصت‌و‌پنج با عنوان «به نام سپند زمین و زن» از ‌‌دوشنبه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  465 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  465 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-18