لوگو امرداد

گرامیداشت سپندارمزدگان در خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

سپندینه جشن سپندارمزدگان پیرو آگاهی‌رسانی خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران در روز 29 بهمن‌ماه 1401  همراه با برنامه‌های سخنرانی و موسیقی در تالار مهربانو برگزار شد.
جشن سپندارمذگان خانه فرهنگ و هنر با پخش سرود ملی و سرود «خوان یتا اهو» از ساعت 16 آغاز شد و پس از آن نوجوانان آرتمیس باستانی و پرهام بزرگی با نوای دف‌نوازی هورشید نیکفام برای خوانش گات‌ها به جایگاه آمدند.
کامبیز فروزان فرنشین خانه فرهنگ و هنر نخستین سخنران بود. وی با اشاره به اینکه این نخستین مراسم حضوری است که پس از کرونا در خانه فرهنگ و هنر برگزار می‎شود گفت: شاد زیستن آرمان تمام اقشار جامعه است و شادی و جشن نمود نیک زندگی است. فرنشین خانه فرهنگ و هنر افزود: در تقویم ما سال به 12 ماه و هرماه به سی روز تقسیم می‌شود که هرروز نام اوستایی خودش را دارد و روز پنجم هرماه سپندارمذ است. در اوستا سپنته آرمیتی نماد ایمان، فداکاری و فروتنی و نگهبان زمین و بانوان نیک و پارسا است و سخنان خود را با خوانش یسنا بند 31 پایان داد.
دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس دیگر سخنران بود. وی با بیان اینکه فلسفه جشن به خودی‌خود خوب است و ما با برگزاری جشن‌های مانند جشن ولنتاین یا عُشاق مخالفتی نداریم گفت من با نامیدن این جشن به نام ولنتاین ایرانی مخالفم چون در این جشن اسفندگان هیچ اتفاق تاریخی و یا سیاسی روی نداده است و فلسفه این جشن خیلی بنیادی و با مبنای دقیق‌تری است و بسیار قدیمی و با سابقه است. همچنین ما در یک سال فقط یک روز در ماه اسفند نداریم که تنها در آن روز به یاد گرامی بانوان باشیم بلکه همواره به بانوان احترام می‌گذاریم اگر به تقویم بنگرید پنجم هرماه به نام سپندارمذ است یعنی زمین و زن.
بخشی از برنامه با سخنرانی دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران ادامه یافت. وی در سخنرانی خود گفت من قبول دارم که انجمن زرتشتیان تهران آنچنان که بایسته بود نتوانسته اقدامات شایسته‌ای برای خانه فرهنگ و هنر انجام دهد. وی ابراز امیدواری کرد انجمن زرتشتیان تهران تمام کوشش خود را برای شکوفایی این مکان خواهد کرد و سپس از تمام کسانی که در گذشته و حال با این مرکز فرهنگی همکاری داشتند و بنیان‌گذاران این مکان سپاسگزاری کرد.
سپس موبد پدرام سروش‌پور به نمایندگی از انجمن موبدان تهران در سخنانی با شادباش این روز به بانوان گفت: زمانی‌که بهمن (اندیشه نیک)، اردیبهشت (راستی و درستی) و شهریور (شهریاری بر نفس) در درون انسان به فرازمندی می‌رسند آنگاه به جایگاه امشاسپند اسفند (مظهر فروتنی و مهر) می­‌رسیم. تمامی امشاسپندان نمادی دارند و نماد گیتوی سپندارمذ زمین است. زن در جامعه جایگاه خودش را دارد و جایگاه مرد و زن به شکل یکسان است و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. اشوزرتشت هم در گات‌ها می‌گوید هردو در انتخاب آزاد هستند و کلید واژه آزادی برای تمام انسان‌ها یکسان است. در کتاب هیربدستان پسران و دختران به شکل برابر با هم آموزش دینی را فرا می‌گرفتند و بانوان هم می‌توانستند مانند مردان آتشبند شوند.
بخش‌های هنری، اجرای دکلمه با آوای راسپینا بهمردی و شیدا مزداپور، هنرمندی گروه موسیقی بهنام جاوید و آواز علی نمازی با اجرای دو قطعه رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند از حافظ و مرغ سحر از ملک‌الشعرا بهار، همنوازی هنرمندان مانترا خسرویانی نوازنده سنتور و شهراد رشیدی نوازنده تنبک، تنبک‌نوازی به هنرمندی مهرسام وحیدی و بهراد مژگانی از هنرآموزان خانه فرهنگ و هنر، اجرای گروه موسیقی پوپک: آواز حسین شعبانی، نوازندگان ویولن مهدی صابرخطیبی، ویولن آریا عبدی پور، ویولا سعید عبادوز، تار محمد اکبری، تمبک علیرضا شعبان، سنتور و سرپرست گروه امین واحد، اجرای دکلمه ویستا بلندی به سرپرستی موبدیار پریا ماوندی، با همراهی مجری برنامه، فریبا مهرخداوندی از برنامه‌های جشن بود. مجری برنامه با اشاره به پویش نقاشی جشن اسفندگان به نمایش درآمده در اینستاگرام خانه فرهنگ و هنر، از همکیشان دعوت کرد تا از نشانی khfhz آثار رسیده را ببینند. چالش زبان دری بخشی از برنامه بود که با شرکت سه تن از نونهالان، بهداد مزداپور، شیدا مزداپور و آریانا رستمی، با اجرای خانم شهزادی به عنوان پرسش‌گر انجام شد.

0 11

2 28

3 26

4 27

5 26

6 24

7 24

8 25

9 26

10 24

11 20

12 24

13 21

14 20

15 22

16 18

17 16

18 14

19 16

20 14

21 14

22 14

23 11

24 14

25 11

26 13

27 10

28 11

فرتور از شهرام نمیرانیان است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06