لوگو امرداد
آگاه‌رسانی انجمن موبدان تهران

برپایی آیین آتش‌بام در سپیده‌دم یکم فروردین‌ماه

14 11 1 پیرو آگاهی‌رسانی انجمن موبدان، افروختن آتش‌‌بام سپیده‌دم سه‌شنبه یکم فروردین‌ماه 1402 خورشیدی انجام می‌شود.

موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان تهران در گفت‌وگو با امرداد بیان داشت: روز زرتشتیان با برآمدن خورشید از گاه هاون آغاز می‌شود. دوشنبه 29 اسفندماه شب وهیشتوایشت است. سپیده‌دم سه‌شنبه یکم فروردین‌ماه که امسال اورمزد و فروردین‌ماه است آتش بام افروخته می‌شود. با بدرود (بدرقه) به فروهر درگذشتگان، آغاز سال نو به زندگی گیتی می‌پردازیم.

یک سال گاهشمار زرتشتیان، به 12 ماه سی روزه، از ماه فروردین تا اسفندماه و یک گاه پنج روزه، به نام گاتابیو، که از اهنود گاه آغاز و به وهیشتوایشت گاه، پایان می‌یابد. چون هر چهار سال یک‌بار، یک روز به این گاه پنج روز گاه شمار زرتشیتان افزون گردیده، بهیزک (خمسه مسترقه) بوده نام «اورداد (روز بخشش خداوندی افزوده)» نامیده شده، بخش می‌شود. و چون پرستش سو (قبله) ی ما زرتشتیان، نور است، هر 24 ساعت شبانه روز، در گاه شمار زرتتشتی، از«گاه هاون» آغاز گشته و به گاه اوشهن، پایان می‌یابد. زرتشتیان از کهن‌ترین زمان تا به امروز، همه ساله، درگاه اشهن، روز وِهِشتواِیش گاه آخر پنج روزه گاتابیو، ّبا برگزاری آیینی ویـژه، بر پشت‌بام خانه به آتش‌افروزی پرداخته، به نیایش ایستاده، با سرودن اوستا و نوکردن کشتی، با دست‌های برافراشته، به سپاسگزاری اهورامزدا خداوند یکتا پرداخته، و به پیشواز نـوروز و آغاز ماه فروردین، می‌‌رود. دراین گاه خجسته، با خدای خود و فروهرهای نیاکان، پیمان بسته که در سرتا سر سال، اشو باشد و اشویی کند و وهومنی (نیک اندیشی) پیشه گرداند. همچون آتش پاک، گرمابخش مهر و دوستی، زداینده ناپاکی باشد.
«آیین آتش بام و پنجه زرتشتیان» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. وقت بخیر. جناب فولادی تش بالای بام در یزد و روستاهای اون منطقه واقعا زیباست. اما چرا دوبار در سال انجام میگیرد وقتی متوجه کبیسه یا همان اورداد شده ایم چرا خداحافظی از فروهران تازه درگذشته دوبار در سال باید انجام گیرد. به نظرم وقتی متوجه موضوع اورداد میباشیم چرا به روش درست بهار و آیین درست تن نمیدهیم. پارسیان هم یک راه را گرفته اند و نوروز خود را ۱۶ سپتامبر با تقویم میلادی جلو میبرند. اما باز نوروز قدیم در ایران یکماه جلوتر از نوروز پارسیان است. باورکنید اعتقادات خوب است اما در تابستان جشن بهار غیرقابل قبول است. وقتی انجمن موبدان تهران و شهرستان با هم شور میکنند باید در یک سری کارها قدیمی ها رو متقاعدنمایند تا چندگانگی نوروز و جدید و قدیم و پارسی را به یگانگی تبدیل نمود. حتما دو روز دیگر در اروپا و امریکا هم نوروز و تَش بام به چندگانگی ها اضافه خواهد شد. و اینهمه چندگانگی بین تعداد کم زرتشتیان واقعا عجیب و نوبر است. پیشاپیش نوروز۱۴۰۲ خورشیدی بر ایرانیان سراسر جهان خجسته باشد.🙏🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30