لوگو امرداد

سخنان موبد دکتر مهربان پولادی در جشن زادروز اشو زرتشت

موبد دکتر مهربان پولادیموبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان تهران در سخنان خود افزون‌بر تاریخ زاده‌شدن اشو زرتشت و به پیامبری رسیدن آن وخشور پاک از مسوولان درخواست کرد که ششم فروردین را به نام روز به پیامبری‌رسیدن اشوزرتشت نام‌گذاری کنند.

فرنشین انجمن موبدان در جشن زادروز اشو زرتشت که یکشنبه ششم فروردین‌ماه 1402 در همایشگاه مارکار تهران برگزار شد در سخنانی گفت: به خشنودی اهورا مزدا درود می‌گویم به شما بزرگواران و جشن پیامبری اشو زرتشت و پیش از آن جشن نووز را شادباش می‌گویم و امیدوارم سالی سرشار از خوشی و خرمی را داشته باشید در 3790 سال پیش در چنین روزی در کنار رود درجی رودخانه‌ای که به دریای چیچسب و دریاچه ارومیه می‌ریخت سومین فرزند خانواده به نام زرتشت از مادری بسیار با فرهنگ به نام دغدو به دنیا آمد. سی سال بعد اشوزرتشت در کوه سبلان که در اوستا اشیدرمه با هم‌پرسگی با اهورامزدا برای رهبری روان مردمان جهان برابر با گفته هات 28 بند 4 برگزیده می‌شود. اشوزرتشت دوران سختی را در ده سال اول و در برخی گفتار‌ها 12 سال اول داشتند یعنی تا 42 سالگی فقط 17 نفر به دین زرتشت گرویده بودند پس از آن زرتشت به سمت خاوری (:شرقی) ایران رفت می‌رود و در دربار لهراسب و گشتاسب رفته در آنجا اندیشه خود را آشکار می‌کند و از آنجا بود که مردمان خاوری دین او را می‌پذیرند و سپس سراسر
ایران بزرگ و فراتر از سرزمین ایران دین زرتشت گسترش می‌یابد. اشوزرتشت نخستین پیامبر آسمانی هست که دارای کتاب است، کتاب گاهان در دل اوستا است. در دل گاهان ما برای نخستین بار درباره جهان‌بینی خداشناسی، خداگرایی، خداباوری، ادامه زندگی پس از مرگ و برای دنیای گیتی ایدولوژی‌های که اخلاق و آزادی در انتخاب، کار، کوشش و باید و نباید‌ها به نام احکام است آشنا می‌شویم. درچنین روزی یعنی روز خورداد از ماه فروردین ما ایرنی‌ها از هر دین و فرهنگی که باشیم به شوند اینکه ایرانی هستیم افتخار می‌کنیم که شخصی به نام زرتشت از سوی خداوند بزرگ برای پیامبری انتخاب شد و ما زرتشتیان پیروان راستین او این روز را جشن می‌گیریم و تاریخی را که به 3761 سال پیش مصور است و به ما می‌گوید در چنین روزی در جایگاهی که امروزه آن جایگاه آتشگاهی است در کوهِ سبلان اشو زرتشت به پیامبری رسیده است و امروز ما زرتشتیان این روز را جشن می‌گیریم. امروز روزی است که جشن‌های بسیاری در تاریخ ایران چه پیش از اشو زرتشت و چه پس از اشو زرتشت اتفاق افتاده است 70 رویداد برای این جشن‌ها بیان شده است که از این تعداد 48 رویداد در متن‌های پهلوی نوشته شده است که 17 رویداد از آن‌ها بسیار بزرگ است و بزرگترین آن رویداد‌ها به پیامبری رسیدن اشوزرتشت است. زرتشتی که شادی و خوشبختی را برای دیگران خواستار است و این بسیار زیباست که خواستار شادی و خوشبختی برای دیگران باشیم و باید بدانیم که درست برابرگفته گاهان همه به سوی اهورا مزدا باز می‌گردیم. امیدوارم که با عمل به پایه‌های دین و اصول دین و اجرای اندیشه و گفتار و کردار نیک بتوانیم رهروان راستین این پیام‌آور بزرگ جهانی باشیم درود به اشوزرتشت اسپنتمان.
من در پایان سپاس‌گزاری می‌کنم از یکایک دست اندرکاران و بزرگواران انجمن زرتشتیان تهران و تمامی کسانی که این جشن را برگزار کردند سپاس‌داری ویژه دارم از یکایک شما باشندگان که با حضور گرم خودتان باعث می‌شوید که این جشن‌ها بهتر برگزار شود و سپاسگزارم از مسوولان کشور که ششم فروردین را به نام روز زرتشت نام‌گذاری کردند و امیدوارم که بتوانیم این روز را به عنوان روز به پیامبری رسیدن اشوزرتشت نام‌گذاری کنیم البته روز زرتشت درست است ولی این روز باید به نام روز پیامبری اشو زرتشت نام‌گذاری شود و مسوولان هم آن را جشن بگیرند چون این روز، روز بسیار ارزشمندی است. امیدوارم سال جدید سالی پر از تندرستی شادی و دل خوشی برای جهانیان و به‌ویژه برای یکایک شما باشندگان در جمع باشد.

گزارش تصویری از جشن زادروز اشو زرتشت در مارکار تهرانپارس

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. تا جاییکه من یادم میاد در همه کتاب ها نوشته شده بود ک اشو زرتشت از سیستان بوده است. ولی در چندسال اخیر یهو شد سبلان و آذربایجان!!! پس از مولوی و نظامی و پورسینا، اکنون نوبت ب اشو زرتشت رسیده؟
    دو سه سال پیش ک تبریز ی جام ورزشی برای جوانان افغانستان برگزار کرد من حسابی توی فکر بودم ک چه نقشه و خوابی دیدند ک چند ماه پس از آن روشن شد ک هدف نابودی تاجیک ها و هزاره ها و کلا نابودی زبان فارسی و هرآنچه مربوط ب فرهنگ ایران شهری است، بوده. پشتون ها را گرگ و هار کردند و غیر پشتون ها را خام کردند ک مقاومتی نکنند.
    همه سراینده های ایران هم ک در اشعارشان پر است از توصیف این قوم خونریز و غارتگر. ولی متاسفانه دبیران ما برای ما درست بیان نکردند و ذهن ها را منحرف کردند و….
    هیچی فقط بخیر بگذره

  2. ۶ فروردین؛ تولد آشوزرتشت، وخشورورجاوندایران زمین به همه ایرانیان و بهدینان جهان خجسته باد
    با درود بی پایان خدمت سایت ورجاوند امرداد و همه بهدینان و موبد دکتر مهربان پولادگر گرامی…
    جناب موبد دانشفر جناب پولاد گرامی در بحث محل زایش دین راستی و پیامبر ورجاوند ایران زمین، نقطه نظرات گوناگون وجود داردکه سیستان در بالاترین احتمالات گنجانده می شود من کتاب((تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته های جغرافیایی)) اثر دکتر حسن احمدی کرویق(با اصالت آذربایجانی) را مطالعه نمودم ، جناب احمدی کرویق از طریق کاوشها و تحقیقات جغرافیای تاریخی در سیستان ایران و سیستان به دور مانده از میهن(سیستان افغان) و جغرافیای تطبیقی اوستا و متون پهلوی،پی به حل معمای تاریخی حیات اشوزرتشت مهر اسپنتمان برده است، ایشان در پیشگفتار همین کتاب بیان می کند که اکثر محققین زرتشتی،علیرغم دانش گسترده، در این سرزمین(منظورسیستان) بسر نبرده اند و در نتیجه گیری نهایی ، دچار نقص شده اند.
    ضمنا ایشان در کتاب «جغرافیای طبیعی تاریخی سیستان» با بررسی‏های میدانی در سیستان ایران و افغانستان، مطالعه همه آثار و نوشته ‏های قدیمی در باب سیستان از اوستا، متون پهلوی و کتیبه‏ ها گرفته تا آثار جغرافیا و تاریخ‏نگاران ‏‏اسلامی ‏و ‏نوشت ه‏های سیاحان و جغرافیانگاران غربی و جمع‏بندی و تحلیل نتایج کاوش‏های باستان‏شناسی تمام تیم‏های کاوشگر قرن اخیر است. جغرافیای تطبیقی متون مهم مانند اوستا، فتوح‏البلدان، مسالک و ممالک و احیاءالملوک، ذکر و در نقشه‏ها نشان داده شده است. نظریه‏های جدیدی مانند زمان ظهور زرتشت در سیستان، چرایی و چگونگی کشتیرانی تجارتی از قلعه بُست تا زرنج، فقط در چند قرن اولیه بعد از اسلام، تغییرات محتمل آتی در جغرافیای سیستان و غیره عرضه داشته اند.
    خوانندن این دو کتاب دکتر حسن احمدی کرویق را به همه ی دین پژوهان و ایران دوستان پیشنهاد می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30