لوگو امرداد

گزارش تصویری جشن فروردینگان تهران (بخش دوم)

زرتشتیان تهران در روز 19 فروردین ماه 1402 به مناسبت فروردینگان با باشندگی در آرامگاه قصرفیروزه، یاد درگذشتگان را گرامی داشتند.
آیین فروردینگان، جشن گرامیداشت درگذشتگان، همه‌ساله با هماهنگی انجمن زرتشتیان تهران برگزار می‌شود. خودروهایی از ساعت 8:30 برپایه‌ی برنامه‌ی زمانبندی از پیش اعلام‌شده در مسیرهای رفت‌وبرگشت آماده جابه‌جایی همکیشان بودند. پس از ساعت 10 بامداد آیین دینی و یادبود تازه‌درگذشتگان در تالار آرامگاه قصر فیروزه برگزار شد. در این روز هموندان کانون دانشجویان زرتشتی در بازپیرایی سنگ‌نوشته‌های مزار جانباختگان راه میهن همازور شدند و یادشان را گرامی داشتند.

برپایه‌ی گاه­شماری زرتشتی هم­زمان با برابر شدن نام روز و ماه در هرماه، زرتشتیان آن روز را جشن می­‌گیرند. روز 19 فروردین در ماه فروردین جشن فروردینگان یا «فرودگ» نامیده می‌شود و زرتشتیان هرساله در این روز با رفتن بر سر آرامگاه عزیزانشان برای آنها شادی روان از درگاه اهورامزدا خواستار هستند.

در زیر بخش دوم گزارش تصویری از جشن فروردینگان در آرامگاه قصر فیروزه تهران را می­‌بینید.

1 3

65

2 3

3 3

4 2

5 2

6 3

98

95

94

 96

97

46

72

موبد بمان مهربانی

91

90

56

92

64

همازوری کانون دانشجویان زرتشتی در ترمیم سنگ‌نوشته‌های مزار جانباختگان راه میهن

58

59

89

61

88

62

63

66

67

68

69

70

73

0 2

74

93

77

75

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. روزخوش. ابتدا برای برگزاری جشن فرودگ سپاسگزاریم و دوم بدلیل گذاشتن اتوبوس در مسیرهای اعلان شده و رانندگان آن سپاسگزاریم. سوم در مسیر بازگشت از قصر پرسشنامه ای داده شد که آنرا پر نماییم و نظرسنجی بود که ارائه دادیم. در یک قسمت خودشون نظر دادند که مسیر از شهید کلاهدوز به قصرفیروزه و بلعکس باشد. نمیدانم چه کسی این نظرسنجی را درست کرده است. متاسفانه چرا انجمن بایک سری کارها تمام اون حسن نیت ها را خراب میکند. یعنی یکبار ما هزینه کنیم و یک بار انجمن. و این همه پله را از مترو به طرف اتوبوس ها برویم.! مگر همه سر یک ساعت به این مکان میرسند؟ به نظرم این نظرسنجی به نوعی زرنگ بودن انجمنی ها را میرساند. وقتی من ماشین ندارم این اتوبوس به من کمک میکند تا سر مزار درگذشتگانم بروم. وگرنه چه دلیلی دارد که انجمن با این رفتار زرنگ بازی نشان میدهد. اگر این آیین فرودگ و درگذشت زرتشت برپا نشود دیگه کسی به قصر نمیاید. فقط زمان فوت بستگان. یادمون باشد درگذشتگان ما در این کره ی خاکی در کنار ما میباشند و بنا به سنت و احترام نیازمند تجدید دیدار از طرف ما میباشند. امیدوارم انجمنیها کاری را که از ابتدا شروع کرده اند زیرش نزنند. وقتی هر محله ای اتوبوس گذاشته شده خیلی مسخره است که از مترو شهید کلاهدوز ابتدای مسیر باشد. کمی بهتر و قشنگتر به ما همکیشان فکر کنید. و وجهه ی خود را خراب نکنید. و بودن اتوبوس برای همه ما نوعی ضرورت است. و دیدار از درگذشتگانمان امری واجب. وگرنه تو خانه واج و وستا میخوانیم و سفره ای براشون پهن میکنیم و زندگی را به مانند روزهای دگر میگذرانیم. سپاس از شما. 🙏🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06