لوگو امرداد
هم‌زمان با آیین گهنبار میدیوزرم

مقام آموزگار در شیراز گرامی داشته شد

آیین گهنبار چَهره میدیوزرم گاه با باشندگی گروهی از زرتشتیان شیراز در تالار روانشاد یزدانی شیراز مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی شیراز برگزار شد.
آیین گهنبار میانه‌ی بهار به روز دی‌ به‌مهر ایزد اردیبهشت ماه زرتشتی برابر با پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه 1402 خورشیدی با آفرینگان‌خوانی موبدیار رستم خسرویانی از ساعت 18 آغاز شد. پس از آفرینگان‌خوانی، از کودکان باشنده که در زمان برگزاری آیین نیایش سکوت را رعایت کرده بودند، سپاسداری شد. سپس نوبت به هوشنگ اسفندیاریان سخن‌گوی انجمن زرتشتیان شیراز رسید تا به رسم تمامی آیین‌های گهنبار به گزارش گاه‌تاگاه اقدامات انجمن زرتشتیان شیراز بپردازد. پس از پایان گزارش و پخش لُرک، برنامه‌ی تقدیر از آموزگاران کلاس‌های دینی با مجری‌گری ناهید افتخاری آغاز شد. افتخاری در بخش‌های مختلف برنامه متن‌های زیبایی را خواند. آرامیس کاویانی و آرتان سرایی دو تن از دانش‌آموزان نوجوان کلاس‌های دینی به شعرخوانی پرداختند. خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز نیز در سخنانی تلاش‌های بدون چشم داشت آموزگاران کلاس‌های دینی را ارج نهاد و از باشندگان خواست در مراسم‌های دینی به‌ویژه گهنبار باشندگی پرشوری داشته باشند و فرزندان خود را نیز در این زمینه تشویق کنند. پس از سخنان قدس از آموزگاران کلاس‌های دینی با پیشکش کتاب‌هایی ارزشمند از بُعد معنوی تقدیر شد و دانش‌آموزانی که در آیین‌های گوناگون به مناسبت‌هایی از جمله بزرگداشت مقام آموزگار نقاشی کشیده بودند، هدیه‌هایی پیشکش شد. در پایان نیز از باشندگان با سیروگ، پشمک، میوه و شیرینی پذیرایی انجام شد.

آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. از خور ایزد تا دی به‌مهر ایزد اردیبهشت‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 اردیبهشت‌ماه خورشیدی، روزهای برگزاری گاه میدیوزرم‌، نخستین چهره گهنبار، به چم میانه‌ی بهار است. زرتشتیان این چهره از سال را هنگام آفرینش آسمان از سوی پروردگار می‌دانند.

1 15

موبدیار رستم خسرویانی 2 14 3 14 4 13 5 13 7 9 8 10 9 8

هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن 10 8

11 9

ناهید افتخاری مجری برنامه 12 7

شعرخوانی آرامیس کاویانی 13 7

سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز14 6

پیشکش کتاب به آموزگاران کلاس‌های دینی15 7

تقدیر از آموزگاران کلاس های دینی 16 7

شعرخوانی آرتان سرایی
17 7 18 5 19 6 20 5

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06