لوگو امرداد
گفت‌وگوی امرداد با ناشران زرتشتی

ارزیابی نشر برسم و هیرمبا از سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب

بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور با عنوان سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به کار خود پایان داد. نشر برسم و هیرمبا، ارزیابی خود را از ۱۱ روز حضور در این رویداد فرهنگی کشور بازگو کردند.

ناشران تخصصی متون زرتشتی، با هدف ارایه منابع اصلی در حوزه ایران‌شناسی و شناخت فرهنگ کهن ایران، به مدت یازده روز در نمایشگاه کتاب میزبان کتاب‌خوانان و دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی بودند. نشر برسم و نشر هیرمبا به‌گونه‌ی مستقل ولی در یک غرفه کتاب و فضای مشترک در نمایشگاه میزبان دانش‌پژوهان آیین و فرهنگ ایران بودند. تارنمای امرداد درباره‌ی ارزیابی سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران با مدیران انتشارات برسم و هیرمبا، دو ناشر تخصصی متون زرتشتی گفت‌وگو کرد.

نشر بَرسَم دومین ناشر زرتشتی با مدیریت دیناز دهنادی و بیش از یک دهه فعالیت، پیوسته در نمایشگاه کتاب مشارکت داشته و امسال با ۶۴ عنوان کتاب که ۶ کتاب جدید به آن افزوده شد در فضای فیزیکی نمایشگاه حضور داشت و هم با 59 عنوان کتاب در سامانه بخش فروش مجازی برای ارایه‌ی تازه‌های نشر در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب مشارکت داشت.

ساختار مصلی مناسب نمایشگاه نیست

دیناز دهنادی، مدیر نشر بَرسَم در پاسخ به این پرسش که سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟ گفت: یکی از پرچالش‌ترین مشکلات ما ناشران مکان نمایشگاه است. این مکان برای نمایشگاه ساخته نشده و دسترسی به سالن‌های آن برای بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان چالشی بزرگ است، البته در یک همه‌پرسی از ناشران نظرشان در مورد مکان برگزاری در شهر آفتاب و یا مصلی پرسیده شده بود. از نگاه من نمایشگاه بین‌الملی تهران مناسب‌تر است و از ساختاری منظم و فضایی مناسب برای مراجعه‌کنندگان و برگزارکنندگان برخوردار است. همکاری برگزارکنندگان با ما بسیار خوب بود و از آنان بسیار سپاسگزارم.

یکی دیگر از چالش‌ها کندبودن اینترنت در فروش مجازی اختلال ایجاد می‌کرد، در تایید پست و رسید مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌شود. اختلال در تحویل دستگاه کارتخوان و اتصال آن به اداره مالیات و حساب ناشران مشکلاتی را ایجاد کرده بود که برخی ناشران دو روز اول دستگاه کارت‌خوان نداشتند و موفق به اتصال مستقیم به حساب‌های بانکی خود نشدند.

در بخش فروش حضوری سه نخست پرفروش، کتاب اوستا وسترگاد با ترجمه مقدمه دکتر فریدون فضیلت، نبرد زرتشت با اهریمن نویسنده: دکتر مریم ط.قشقایی  و آزندستان نویسنده: دکتر سیما فولادپور هستند.

در فروش مجازی نفس‌شناسی نزد حکمای الهی نویسنده: دکتر غلامرضا رحمانی، مساله گاهشماری و بهترین روش کبیسه‌گیری در گاهشماری ایرانی نویسنده: دکتر موسی اکرمی، اقتصاد و مدیریت رسانه ترجمه دکتر امید کاجیان و محمدرضا دهقانی اشکذری.

دیدار اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس از غرفه‌ی نشر برسم و هیرمبا
دیدار اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس از غرفه‌ی نشر برسم و هیرمبا

نشر هیرمبا سومین ناشر زرتشتی، به مدیریت بهنام مبارکه برای سومین بار در مدت فعالیت پنج ساله‌ی خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کرد. امسال (1402) توانسته با وجود مشکلات فراوان پیش‌رو در چاپ و نشر کتاب، به آمار رسمی نمایشگاه دست یابد و با ۴۳ عنوان کتاب در این همایش بزرگ شرکت ‌کند. سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب، سیزدهمین تجربه‌ی بهنام مبارکه در این راه بود. یازده دوره با نشر فروهر شرکت کرده و آخرین‌بار پیش از آغاز بیماری کرونا در سال ۱۳۹۸ با عنوان نشر هيرميا که به تازگی آن را راه‌اندازی کرده بود به همراه نشر برسم با مدیریت دیناز دهنادی، مشترک شرکت داشت.

هنوز در فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ خرید کتاب فقیریم

بهنام مبارکه، مدیر انتشارات هیرمبا درباره سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران به امرداد گفت: نمایشگاه کتاب همیشه یک پای آن می‌لنگد و کم و کسری دارد. تجربه شانزده نمایشگاه نشان داده که هیچ وقت نتوانسته رضایت صددرصدی به کنار، دست‌کم رضایت نسبی ناشران را هم فراهم کند. سال‌های اخیر گرانی کاغذ هم شده قوز بالا قوز برای ناشران. نتیجه‌اش می‌شود چاپ کتاب با شمارگان ده جلد و بیست جلد و قیمت‌گذاری بالای کتاب از سرناچاری. مردم هم چون نمی‌توانند برای مرغ و گوشت و برنج چانه بزنند پس تلافی‌اش را از سر کتاب درمی‌آورند بدون آنکه بدانند ناشر برای چه چیزهایی هزینه می‌کند و چه چالش‌های دیگر بعد از فروش پیش رو دارد. این یعنی هنوز در فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ خرید کتاب فقیریم.

بسیاری نمی‌دانند وقتی وارد نمایشگاه کتاب می‌شوند چگونه باید دنبال کتاب دلخواهشان بگردند. چقدر خوب شده دستگاه‌هایی را برای جست‌وجوی ناشر و کتاب قرار دادند. ولی مردم یا آگاه نیستند و یا اعتماد به نفس استفاده از آن را ندارند و گمان می‌کنند با یک سیستم عامل پیچیده کار می‌کنند. پایگاهک‌های اطلاع‌رسانی هم گاهی آن‌قدر اشتباه عمل می‌کنند که صدای خریدار و غرولند‌شان را در‌می‌آورند‌. هرچند مقصر نیستند بلکه اطلاعات اشتباه وارد شده سبب این شکایت‌هاست و چه خوب است این اطلاعات پیش از آغاز نمایشگاه با ناشر هماهنگی شود. مانند آثار ناشران که متعلق به آنها هست یا خیر.

از نگاه من نمایشگاه فیزیکی کتاب استقبال خوبی نداشت کرونا هم که دیگر نمی‌شود بهانه کرد. یا گرانی کتاب یا موضوعات دیگر باعث شد که مردم از نمایشگاه فیزیکی مانند سالیان پیش از کرونا استقبال نکنند. اما نمایشگاه مجازی برخلاف انتظارم از استقبال خوبی برخوردار بود هر چند همزمانی این دو نمایشگاه انرژی بسیار زیادی از ناشرین کوچک که از پرسنل زیاد برخوردار نیستند، می‌گیرد.

در بخش فروش حضوری  چهار نخست پرفروش عبارتند از: زن در دین زرتشتی نویسنده: دکتر کتایون مزداپور، آموزش خط اوستایی اثر بهنام مبارکه و زیباشناسی رنگ در آیین‌های ایران‌باستان به قلم منیژه ملکی‌ریزی، یزشن چگونگی اجرای آیین‌های دینی زرتشتیان

از اتفاق خوب امسال فضای مشترک هیرمبا و برسم بود که در کنار هم نشان از همدلی داشت و توانستند پذیرای دیدار دوستداران دین زرتشت و زبان و فرهنگ ایران باستان باشند.

2 32
دیدار موبد کورش بلندی از غرفه نشر برسم و هیرمبا
1 33
دیدار میترا رضائی پژوهشگر زبان‌های ایران باستان و همراه نشر هیرمبا
3 31
دکتر سیما فولادپور نویسنده کتاب پرفروش آزندستان

7 22

6 26
مهرانگیز شهزادی، فرنشین سازمان زنان زرتشتی تهران

msg 1096737279 19909

11 22
دکتر روزبه زرین‌کوب در حال نگاه به کتاب‌ها
18 15
دکتر روزبه زرین‌کوب
12 19
فریدون بهرامیان فرشید، فرنشین هیات‌مدیره سازمان فروهر

13 19 14 18

15 18
اردشیر کیانی، نویسنده زرتشتی

16 18

19 14
دیدار دکتر آزاده پشوتنی‌زاده از غرفه نشر هیرمبا نویسنده کتاب شرح نساجی زرتشتیان به زبان دری بهدینی
msg 1096737279 19916
دکتر منصوری، هیات‌علمی دانشگاه بهشتی

9 2020 13

21 12

msg 1096737279 19915
بهنام مرادیان، نویسنده زرتشتی

msg 1096737279 19913

msg 1096737279 19917
سمت راست: دکتر محمود فاضلی

msg 1096737279 19914

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04