لوگو امرداد
آدینه 22 اردیبهشت 1402 برگزار شد

گزارش نشست پرسش‌وپاسخ انجمن زرتشتیان تهران

نشست پرسش و پاسخنخستین نشست پرسش‌وپاسخ گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران آدینه 22 اردیبهشت 1402 در تالار ایرج برگزار شد. در ادامه گزارش این نشست بدون تنظیم خبری و با کمترین تغییر دربرابر دید خوانندگان گرامی است:

روابط عمومی گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران برگزارکننده‌ی نشست پرسش‌وپاسخی بود. افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، شابهرام سیروسی، خزانه‌دار، فرشاد فرهی‌فر، فرنشین کمیسیون فرهنگی، بابک شهریاری، فرنشین کمیسیون مالی، ساسان نیکنام، فرنشین کمیسیون ساختمان و موقوفات، نوذر نوذری، دبیر و هموند کمیسیون موقوفات، مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات، اردشیر خسرویانی، هموند هیات مدیره در جایگاه پاسخگویی (پانل) قرار داشتند، فرشاد خورشیدیان و مهرداد کاویانی بازرسان انجمن زرتشتیان نیز باشنده بودند. فرامرز پوررستمی، فرنشین روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران خویشکاری گرداندن این نشست را بر دوش داشت.
پوررستمی، مجری برنامه با خوش‌آمدگویی گفت: امروز قرار است پرسش و پاسخ داشته باشیم. ساعت 9 و 34 دقیقه شروع کردیم من به نظرم پایان آن ساعت 12 باشد. ما کاغذهایی را در اختیارتان گذاشتیم که پرسش‌های خود را داخل آن بنویسید من پیشنهاد می‌کنم هر پرسش را جداگانه بنویسید اگر چند پرسش را یکجا بنویسید وقت می‌گیرد این نکته اول، نکته دوم این است که چون ممکن است بعضی پرسش‌ها مشابه باشند ما اینجا نگاه می‌کنیم و دسته‌بندی می‌کنیم که اگر مشابه بود آنها را یکبار مطرح کنیم تا زمان کمتری گرفته شود. یک نکته دیگر هم خدمتتان بگویم. من گفتم شما صاحبان واقعی انجمن هستید. ما در این مکان تمام نکات را می‌گوییم ولی خواهش من این است که موارد حساسی که اینجا بیان می‌شود و ممکن است یکی از بیرون از آن برداشت نادرستی بکند که ما نمی‌خواهیم، این را لطفاً بیرون نگویید. حالا یک نکته دیگر وقتی که یکی دارد سوالی را مطرح می‌کند و یا پرسشی خوانده می‌شود یا پاسخی داده می‌شود، من خواهش می‌کنم برای اینکه همگی متوجه شویم که آن شخص چه دارد می‌گوید ساکت می‌مانیم و گوش می‌دهیم و بعد خودمان هم سخن‌مان را می‌گوییم یکی دو نفر را هم ما دوسه دقیقه به آنها وقت می‌دهیم تا حرفشان را بزنند.
فرنشین کمیسیون روابط عمومی ابتدا از اعضای کمیسیون‌ها دعوت کرد تا در جایگاه بنشینند و به باشندگان گفت شما هم که خیلی ته نشستید بیایید جلو بنشنید.
جلسه ساعت 9 و 35 دقیقه آغاز شد.
پوررستمی: یک نفر از شما سه تا پرسش را مطرح کرده یکی از پرسش‌هایی را که راحت می‌شود پاسخ داد من خدمتتان می‌گویم و دوتای دیگر را دوستان پاسخ خواهند داد.

– آیا کمیسیون حقوقی انجمن پابرجاست؟ اگر نه با وجود نیاز جامعه چه زمانی تشکیل می‌شود؟
فرامرز پوررستمی، فرنشین روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران: اکنون کمیسیون حقوقی به شکل مستقل نداریم ولی خوشبختانه ما در هیات‌مدیره کسی را داریم که حقوق خوانده و دانش‌آموخته حقوق است، بنابراین اگر موردی پیش بیاید به ایشان ارجاع می‌دهیم. در این مدت هم هیچ پرسش حقوقی به انجمن داده نشده است. در گردش‌های قبل هم تا آنجایی که من می‌دانم کمیسیون حقوقی جزو کمیسیون‌های کم کار بود اکنون با وجود شورای حل اختلاف این موارد کمتر به انجمن می‌آید و به شورای حل اختلاف می‌رود و آنجا بررسی می‌شود.
– آیا انجمن قرار‌داد اجاره‌ها را به‌روز کرده است یا نه؟ اگرنه چرا؟ بالای هشتاد واحد مسکونی و تجاری است.
ساسان نیکنام، فرنشین کمیسیون ساختمان و موقوفات: ما بالغ بر 65 واحد مسکونی داریم تعدادی واحدهای تجاری هم داریم که همه اینها تقریباً قراردادهایشان دارد به‌روزرسانی می‌شود و احتمال دارد تمام این قراردادها به شکل یکسان و یا برابر آیین‌نام‌هایی این اجاره‌ها تنظیم شود.
– آیا انجمن با وجود لطمه‌خوردن به قرار‌داد 3درصد مدارس، هنوز به دنبال هیات‌امنایی کردن مدارس است؟ چرا؟
فرشاد فرهی‌فر، فرنشین کمیسیون فرهنگی: این پرسش را این‌گونه می‎‌توان پاسخ داد، ما بارها دراین مورد در هیات‌مدیره هم صحبت کردیم در مورد صورت‌جلسه 3درصد این قرارداد با مدارس به شکل هیات‌امنایی گردانده می‌شود و مبحثی کاملا جداگانه است اگر بخواهم تاریخچه این قرارداد را بگویم قبل از انقلاب صورت‌جلسه‌های میان انجمن زرتشتیان وقت و وزارت آموزش و پرورش آن زمان در خورداد سال 1357 تنطیم شده است که برابر آن مدارسِ آن زمان که پنج عدد بود «جمشیدجم، رستم آبادیان، فیروزبهرام، گیو و انوشیروان» مدیریت و تمام مواردِ آن در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شد و در قبال آن آموزش و پرورش در یکی از بندها گفته که بابت تعمیرات و نگهداری مدارس 3درصد از ارزش اعیانی مدارس را برای نوسازی مدارس پرداخت می‌کند. بعد از انقلاب در دهه 60 این موضوع از طرف انجمن زرتشتیان پیگیری شد و اولین پرداختی از آموزش و پرورش گرفته شد اما بعد در یک برهه زمانی مدرسه گشتاسب هم افزوده شد و این مدارس شدند مدارس شش‌گانه، در آن صورت‌جلسه که در زمان وزارت نجفی (محمدعلی نجفی از سال 1368 تا 1376) که سال آن را یادم نیست در رفت‌و‌آمدهایی که انجام شد و آخرین موردی که ما در گردش قبل که آقای دکتر نمیرانیان پیگیری کردند، تصمیم بر این شد مبلغی را از آموزش و پرورش بگیریم که حدود یک میلیارد تومان بود ولی توانستیم 300 میلیون تومان بگیریم که اگر تقسیم بر شش کنیم 50 میلیون تومان برای هر مدرسه پرداخت شده است و بقیه تامین بودجه نشد. این مساله با قضیه هیات‌امنایی‌کردن مدارس فرق می‌کند در مورد هیات‌امنایی‌شدن مدارس ما دو مدرسه داریم که در سال 94 برابر مصوبه آموزش‌و‌پرورش استان تهران و شورای عالی، پیشنهاد شد مدارس فیروزبهرام و انوشیروان عنوان مدارس ماندگار شوند و مدارک آنها در این سال‌ها جمع‌آوری شد و از طرف مدارس به آنها داده شد. تاکید می‌کنم چون مدارس در اختیار آموزش و پرورش بوده است مدارس ماندگار هم از اختیار هیات‌مدیره خارج شده بود. برابر مصوبه که در هیات آموزش و پرورش و هیات‌دولت وجود دارد مدارس ماندگار باید به شکل هیات‌امنایی اداره شوند. تا‌‌کنون این اتفاق نیفتاده است هرچند اگر به تارنمای این مدارس سری بزنید همه این مدارس به شکل مدرسه هیات‌امنایی در آموزش و پرورش ثبت شده‌اند. اکنون باتوجه به شرایطی که پیش آمده اگر این مدارس هیات‌امنایی نشوند برای این مدارس به ویژه مدرسه انوشیروان پیامد بدتری پیش می‌آید. مساله 3درصدی مساله دیگری است که در هیات‌مدیره مطرح می‌شود تا ببینیم تصمیم چه خواهد شد، این مساله فرایند حقوقی خودش را دارد و هیچ ارتباطی به هیات‌امنایی شدن یا نشدن مدارس ندارد.
افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران: برابر گفته فرشاد (فرشاد فرهی‌فر، فرنشین کمیسیون فرهنگی) پرسش از اساس مشکل داشت یعنی با توجه به جمله «لطمه‌خوردن به قرارداد 3‌ درصدی» این کلمه «لطمه خوردن» درست نیست. بعضی از دوستان‌مان با توجه به اطلاعات و تحلیلی که دارند و متاسفانه درست هم نیست. تصور می‌کنند این هیات‌امنایی‌ شدن مدارس روی قرارداد 3 درصد تاثیر می‌گذارد به هیچ‌عنوان اینچنین نیست ما با زبان‌های مختلف گفتیم و آنها هم حرف خودشان را می‌گویند که نه، تاثیر می‌گذارد دیگر نمی‌دانم با چه زبانی و ادله‌ای بگوییم که تاثیر نمی‌گذارد و هیچ ارتباطی به هم ندارد؟
پرسش شده باغ شهدا محل مناسبی برای کسب‌و‌کار جوانان و اشتغال‌زایی است چه برنامه‌ای برای باغ شهدا دارید؟
فرامرز پوررستمی: من یک توضیح کوچکی بدهم ببینید باغ شهدا یک پرونده طولانی و درازمدتی دارد، یک اتفاقی در یک زمانی افتاده است، برابر با مقتضیات آن زمان و نه این زمان، در آن زمان می‌خواستند فقط یک نفر زرتشتی در آن باغ بماند یعنی صحبت بر سر ماندن بوده است. قراردادی نوشته شده است که اگر اکنون به آن بنگریم بله ایراد دارد و خیلی هم ایراد دارد ولی در آن زمان برابر مقتضیات آن زمان بود. ما باید هرچیزی را در زمان و مکان خود ببینیم. فرض کنید کتابی 1500 سال پیش نوشته شده است. یک چیزهای هم در آن وجود دارد که اکنون غلط است ولی آن زمان غلط نبود اگر اکنون بگوییم این چرت‌و‌پرت است، نه این چرت‌و‌پرت نیست ولی این نوشته‌ها اکنون کاربردی ندارد. بنابراین این را اجازه دهید توضیح بیشتری ندهم چون روی پرونده باز خیلی نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم حالا اگر توضیح اضافی لازم است آقای نمیرانیان بگویند: نمیرانیان گفت: نه کافیه،
فرامرز پوررستمی: این نکته را هم بگویم ممکن است چیزهای که ما این جا می‌گوییم شما را قانع نکند ولی شما به آن فکر کنید. ما نیامدیم شما را قانع کنیم ما آمدیم توضیح دهیم.
– آیا هیات‌مدیره می‌تواند نفرات غیر از تایید جامعه و وزارت کشور بیاورد؟ (فرامرز پوررستمی: من متوجه این پرسش نشدم تایید جامعه یعنی چی غیر از نظر وزارت کشور یعنی چی؟) پرسش‌کننده: یک سری موارد وجود دارد که در جلسات کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و بعد می‌گویند ما این نفرات را از اینجا و آنجا و با این شیوه فکر (فرامرز پوررستمی: منظورتان از کجاست لطفاً مستند بگویید) مثلاً شغل‌های مختلفی که در حال حاضر است این کمیسیون‌ها، کمیسیون فرهنگی، مالی برای کمک‌هایی که انجام می‌دهند آیا می‌توانند از نفرات غیر استفاده کنند؟
فرامرز پوررستمی: بله حتما می‌توانند اصلاً درِ کمیسیون بر روی همه شما باز است ما از همه استقبال می‌کنیم تشریف بیاورید من رییس کمیسیون روابط عمومی هستم از همین جا از همه دعوت می‌کنم پنجشنبه ساعت 9 بیایید و دیدگاه بدهید تا ما هم از دیدگاه شما بهره ببریم.
افشین نمیرانیان: ما آمادگی داریم در مورد هر پرسشی پاسخگو باشیم.
– آیا بودجه انجمن مشخص است و برای هر کمیسیون مشخص شده چقدر است؟ اگرنه چرا؟
بابک شهریاری، فرنشین کمیسیون مالی: اتفاقا تلاش ما این است که برای انجمن بودجه‌بندی کنیم و این که چرا تا به حال این کار انجام نشده است دلیل آن این است که انجمن با اتفاقاتی برخورد کرده است که بیشتر آنها غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین ما هنوز نتوانستیم این کار را به سرانجام برسانیم ولی این هدف را هنوز دنبال می‌کنیم تا بتوانییم سال آینده این برنامه بودجه‌بندی را تامین کنیم.
– کودک خردسال حدود دو سال ونیم دارم، جهت نام‌نویسی در مهدکودک پرورش از ساعت 8 تا 12 مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان از من درخواست کرده‌اند و میان‌وعده را هم خودمان باید تهیه و ارسال کنیم، غذا شامل کودکانی می‌شود که تا ساعت سه پسین نام‌نویسی می‌شوند در مورد سرویس رفت‌و‌برگشت هم بگویم، منزل من در خیابان امیرآباد است و راننده، بچه‌ها را با کمربند بسته دور شهر می‌گرداند و دو و نیم میلیون هم می‌خواهد که منصرف شدیم با این تفاصیل فقط سرای سالمندان رونق خواهد گرفت؟
فرامرز پوررستمی: این حرف‌ها در مورد سرویس باید مستند شود تا قابل پیگیری باشد و مدارک مستند تهیه کنید، انجمن با کمال میل پیگیری خواهدکرد در مورد هزینه‌ها من نمی‌دانم آیین‌نامه مهد‌کودک چه می‌گوید اگر آیین‌نامه اجرا نشده کاملاً حق با شماست این را تایید بفرمایید و اینکه منظورتان از، با کمر‌بند بسته چیست؟
– پرسش‌کننده: این موضوعی که بیان کردم را در واقع خود راننده رسماً به من گفت (فرامرز پوررستمی: نام راننده را دارید) پرسش‌کننده: بحث این است که راننده می‌گوید انجمن به من سوبسید نمی‌دهد و راست هم می‌گوید راننده گفته من بچه شما را از امیرآباد سوار می‌کنم می‌برم مصلا و بعد از آنجا می‌برم زیر پل حافط خوب این بچه که با کمربند این همه مدت تلف می‌شود، کسی هم که همراهش نیست، این کار امکان‌پذیر نیست. حالا درباره مبلغ، راننده می‌گوید چون انجمن سوبسید (:یارانه) نمی‌دهد ما نرخ آزاد می‌گیریم. ما باید یک میلیون و هشتصد هزار تومان پول مهد و دو میلیون و نیم پول سرویس بدهیم تا بچه به مهد کودک زرتشتیان برود خوب نمی‌فرستیم، چرا سوبسید قطع شده است؟
افشین نمیرانیان: سرویس هیچ‌وقت سوبسید نداشته است.
– ارسطو ستودیان، یکی از باشندگان: نکته نخست، کمیسیون حقوقی فقط کارش بررسی مدارک نیست بلکه کارش بازنویسی قراردادها، پیگیری قرارداد 3 درصد، نقد چک‌ها و همچنین شورای حل اختلاف هم یک بخشی از کار این کمیسیون است. افزون‌بر این بررسی نیت‌نامه‌های اماکنی که خود انجمن در اختیار دارد کار این کمیسیون است، اکنون ایشان به‌عنوان پدر یکی از دانش‌آموزان (مهد) از شما می‌پرسد چرا سوبسید داده نمی‌شود؟ چون انجمن قراردادها را بررسی نمی‌کند و بازنویسی نمی‌کند برابر نیت‌نامه‌ها اجرا نمی‌شود ما اکنون می‌بینیم هیچکدام از دانش‌آموزان ما و افراد جامعه زرتشتی سوبسید نمی‌گیرند و کمکی به آنها نمی‌شود ما در گردش 40 سرویس را مجانی کردیم. نکته دوم در رابطه با  سه‌درصد می‌گویند ربطی به مدیریت مدارس ندارد اتفاقاً در یکی از بندهای قرارداد 3‎‌درصد شکل مدیریت مدارس ذکر شده است یعنی چگونگی تعیین مدیر برای انجمن و وزارت‌خانه آمده است ما در گردش 40 در کمیسیون‌های حقوقی و فرهنگی توسط وکیل مجرب آن را بررسی کردیم. چک 3 درصد نقد نشد؟ ما در گردش 40 نقد می‌کردیم اکنون این مبلغ نزدیک به یک میلیارد تومان است. در سال 88 چرا چک‌ها نقد نمی‌شود. نکته سوم چند درصد مدارس زرتشتی در کرمان و یزد و خیلی جاهای دیگر به دست زرتشتیان اداره می‌شوند اگر اجاره‌بها گرفته می‌شود چه مبلغی است؟ کجا دارد هزینه می‌شود؟ این‌ها نیت‌نامه دارند این‌هزینه‌ها کجا خرج می‌شود؟ ما هشتاد واحد داریم که هزینه آن کجا می‌رود؟ پول درآمد این‌ها کجا هزینه می‌شود؟ اکنون‎ اگر ما نگاهی به قرارداد باغ شهدا بیاندازیم آن قرارداد با سپاه در کجا بسته شده است؟ چه مبلغی است و کجا دارد خرج می‌شود؟ 
افشین نمیرانیان: ارسطو خوب می‌دانی که چقدر من دوسِت دارم ولی مجموعه صحبت‌هایی که کردی همه آنها تقریباً اشتباه بود به‌عنوان کسی که هفت یا هشت سالی است که هموند انجمن هستم و به این کار افتخار می‌کنم، روی تمام نکات گفته شده حساسیت داشته‌ام ما برای باغ شهدا با سپاه قراردادی نداریم یا نیت‌نامه‌هایی که گفتی کجاست؟ تمام نیت‌نامه‌ها همه‌ی آنها در جای خود قرار دارند. این حرف‌های کلی که گفتی غیر از بدبینی هیج فایده‌ای ندارد گفتی چک‌ها کجا خرج می‌شود چکی کشیده نشده! در گردش 40 اگر کاری انجام شده است چون پول داشتند دست همه آنها هم درد نکند باید دید آن پول از کجا رسیده من توضیح نمی‌دهم ولی می‌دانیم که زمین ساختند و فروختند، می‌دانیم که قراردادی با سپاه نوشته‌ شده است که شاید مناسب نبوده اکنون هم سپاه اصرار دارد ما آن قرارداد را ببندیم ولی نمی‌بندیم (ستودیان: شما گفتید قراردادی نبستید) باغ شهدا را گفتم.
فرشاد فرهی‌فر، فرنشین کمیسیون فرهنگی: آقای ستودیان من خودم در گردش 41  بودم و سرویس مدارس پولی بود گردش 41، یک روز را مصوبه کرد که سرویس مجانی باشد تازه گردش 41 جلوتر از گردش 40 بود اگر شما در گردش 40 سرویس را مجانی کردید در گردش 41 سرویس مدارس برای یک روز رایگان بود. دوستان در بحث‌ها اطلاعات باید کامل باشد در مواردی که خودم هشت سال در انجمن هموند هستم اگر اطلاعات کامل نداشته باشم هیچ حرفی نمی‌زنم. شما در جلسه کمیسیون تشریف بیاورید اسناد و مدارک را من در اختیار شما می‌گذارم و با هم اطلاعات رد‌و‌بدل می‌کنیم.

– در مورد اداره آدریان تهران و چگونگی مدیریت آن مکان و  همچنین درباره تصمیماتی که گرفته می‌شود توضیح دهید؟ آیا گرفتن این تصمیم‌ها بر دوش انجمن زرتشتیان تهران است یا انجمن موبدان؟ خواهشمندم این دو سنگر را کاملاً جدا کنید. دوم در ارتباط با تورهای علاقه‌مند به بازدید از خیابان ادیان که آدریان نقش مهمی در آن دارد و برای برخورد بهتر مسولان مقیم در آنجا راه‌کاری در نظر دارید؟
فرشاد فرهی‌فر: خوشحالم که پرسش‌ها از جنس فرهنگی آموزشی است در مورد آدریان تهران روش‌های مختلف مدیریتی در سال‌های گذشته وجود داشته یک زمانی انجمن زرتشتیان تهران آنجا را اداره می‌کرده، زمانی دیگر به گونه مختلف اداره می‌شد. این گردش در پیرو گردش قبل که تفاهم‌نامه‌ای بین این دو انجمن بسته شد، قرار است مدیریت آدریان برابر تفاهم‌نامه انجام شود. این تفاهم‌نامه تازه بسته شده است و این پیوند بین این دو انجمن تازه روی داده است اتفاقاً من این همکاری بین ارگان‌ها را به فال نیک می‌گیرم. براساس تفاهم‌نامه ما یک سرپرست خواهیم داشت که امور آدریان را اداره می‌کند و همچنین موبدانی هم در آدریان خویش‌کاری نگاهبانی از آتش را بر دوش خواهند داشت، تا آدریان از حالت رکود خارج بشود. درمورد گردشگری سخن مفصلی است و ما خیلی در این مورد با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنیم. تعدادی طرح در ذهن داریم اجازه بدهید این طرح‌ها به جایی برسند و چارچوب آن طرح‌ها پس از تایید هیات‌مدیره به آگاهی همگی خواهد رسید. اما اکنون برابر تفاهم قبلی، آدریان ویژه همکیشان است و غیرهمکیشان برای بازدید پیش‌تر باید با دبیرخانه انجمن هماهنگی کنند و با نامه کتبی و مجوزی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به درون آدریان بیایند. به نگهبان هم گفته شده است از ورود افراد بدون مجوز جلوگیری کند در مورد رفتار نگهبان اگر موردی بوده بفرمایید تا تذکر دهیم.
فرامرز پوررستمی: درمورد بازدیدکننده، آنها ما را می‌شناسند ولی ما آنها را نمی‌شناسیم. به همین دلیل آنها باید کنترل شوند نه به دلیل مخالفت ما با ورودشان. ما از حوزه علمیه قم هم بازدیدکننده داشتیم همچنین از سفارت‌خانه هم بازدید‌کننده داشتیم، شما اگر به تارنمای انجمن زرتشتیان تهران نگاهی بکنید تمام خبرها در این مورد در تارنما هست. افراد حوزه علمیه 20 نفر بودند و سه ساعت هم بازدید کردند و موبدان و ما همگی به پرسش‌های آنان پاسخ دادیم ما مشکلی نداریم فقط کنترل باید باشد.
– پرسش بعدی درباره شهرداری و قرارداد موسوم به 40، 20 ، 40 و پارک مارکار است
فرامرز پوررستمی: ببینید این پرونده‌ها باز هستند که از نظر حقوقی هنوز روند رسیدگی به آنها جریان دارد و تا نتیجه نگیریم نمی‌توانیم توضیح دهیم اینجا اشاره شده است که از زمان بعضی‌ قراردادها سی سال گذشته است خوب بله سی سال گذشته است ولی سی سال را تو سه ماه قرار نیست به نتیجه برسانیم. مثلاً چیزهای مانند اینکه چه الزامی خواهید گرفت تا پس از انتقال سند نام مارکار برروی پارک باقی بماند توجه کنید اینها خیلی جواب روشنی ندارد.
افشین نمیرانیان: برای دوستانی که نمی‌دانند می‌گویم اسفند سال 1367 براساس دلایلی تصمیم گرفته شد که یک تکه از زمین‌های انجمن ایران-بمبئی در نعیم‌آباد که مساحت آن خیلی زیاد است و دقیق نمی‌توانم مساحت را بگویم ولی فکر کنم بالای 100 هزار متر بود، برابر قرار‌داد موسوم به 40 – 20 – 40 که برابر این قرارداد 40 درصد در اختیار انجمن زرتشتیان 20 درصد در اختیار شهرداری و 40 درصد در اختیار دانشگاه یزد باشد. در زمان پس از جنگ دانشگاه یزد که دانشگاه کوچکی بود و تازه داشت رشد می‌کرد و تعهداتی بین انجمن و دانشکاه یزد وجود داشت. تعهداتی که برای انجمن بود هیچی کاری نداریم، ولی دانشگاه متعهد می‌شود که یکی دو کار عمرانی در دانشگاه یزد انجام دهد و آن را به اسم مارکار نام‌گذاری کند. دانشگاه یزد، در آن زمین دانشکده و مرکز آزمایشگاه ساخت و از همان سال‌ها به اسم مارکار نام‌گذاری کرد. شهرداری هم متعهد می‌شود که فضای شهری به اسم مارکار تاسیس کند در تمام این سال‌ها، اتفاقی که افتاده این است که در کل این دوره‌ها هیات‌مدیره انجمن درگیر این مساله بود. واقعیت این است که برخلاف تعهد کتبی که شهردار یزد در زمانی خطاب به استاندار می‌نویسد یعنی ما تعهد‌نامه کتبی داریم از شهردار به استاندار مبنی‌‌بر اینکه که پارکی را بسازند و نام این پارک همیشه به نام مارکار باشد و بنا به دلیلی که همه می‌دانید یک سری مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی همیشه وجود داشته است، به هرحال پارکی در بخشی از یزد ساخته می‌شود. در تمام مکاتبات رسمی گاهی اسم مارکار می‌آید و با وجود مصوبات متعدد شورای شهر که در آن تاکید شده است که اسم این پارک، پارک مارکار است ولی همان‌ طور که گفتم به دلایلی، همه آن را به اسم پارک بزرگ شهر می‌شناسند. اختلافی که وجود دارد این است که شهرداری معتقد است که ما به تعهدات‌مان عمل کردیم ولی ما معتقدیم که عمل نکرده است و این به دلیل این است که این تعهدات خیلی روشن نیست. فعلاً ما هیچ زمینی را به اسم شهرداری یزد نکردیم ولی داریم گفت‌وگو می‌کنیم. این گپ خیلی فرسایشی شده در دوره‌ایی کاملاً مسکوت بود ولی در این دو سه ساله جلو عقب رفته ولی به هرروی ما پیگیریم.
– شرح وظایف بازرسان انجمن را مستند و قابل اجرا پاسخ بدهید. چرا گفته می‌شود که بازرس حق شرکت در بعضی از جلسات علنی و غیرعلنی را ندارد؟ تا آنجا که من می‌دانم بازرسان در تمام موارد می‌توانند نظارت داشته باشند و ایراد هم بگیرند خواهش دارم با بازرسان این دوره که واقعاً فعال و مایل به خدمت تمام و کمال هستند همکاری کنید؟
فرامرز پوررستمی: من از قسمت آخر شروع می‌کنم من هم این گروه را دوست دارم همیشه گفتم و نوشتم اما یک جای با آنها همراه نیستم و آن جایی است که غیر‌مستند می‌نویسند. بازرس وظایفش در اساس‌نامه نوشته شده که برابر قانون تجارت است و این یکی از مشکلات اساسنامه ماست که این اساسنامه در دهه 60 نزدیک 40 سال پیش توسط وزارت کشور تایید شده و مهر وزارت کشور زیر آن نقش بسته است ولی بقیه انجمن‌ها مهر خودشان زیر اساسنامه نقش بسته است. چون قانون تجارت برای تجارت نوشته شده است پس ما باید برای این انجمن با توجه به شرح وظایف که این انجمن دارد مناسب‌سازی کنیم اگر بخواهیم خیلی خشک و رسمی به آن استناد کنیم خوب بله خیلی چیزها در آنجا نوشته شده است ولی واقعیت این است که همه آنها مناسب انجمن نیست آن بخشی که برای وظایف بازرسان در اساسنامه نوشته شده است اکنون خوب نیست و باید مناسب‌سازی و به‌روز شود و این وابسته به تغییر در اساسنامه و نوشتن اساسنامه جدید است. امیدوارم این اتفاق رقم بخورد و این فرایند طولانی است. در جلسه غیرعلنی بازرسان می‌توانند باشنده باشند اگر موردی بوده که مانع شدند مستند کنید تا رسیدگی کنیم. بازرس برابر قانون تجارت نمی‌تواند ایراد بگیرد. ایراد با نظارت فرق دارد وی افزود بازرس یک رکن انجمن است و هیات‌مدیره رکن دیگر انجمن است ما در کنار هم هستیم نه مقابل هم.
فرامرز پوررستمی خطاب به باشنده: قانون ما براساس قانون تجارت نوشته شده شما این را قبول دارید؟
– باشنده: بله پس باید از آن قانون پیروی کنید برابر این قانون بازرس هر اطلاعات و اسنادی را خواست باید در اختیارش بگذارید ولی شما نمی‌گذارید. این در گزارش بازرس آمده است.
فرامرز پوررستمی: چه کسی همچین حرفی‌زده، بعضی صحبت‎‌هایی که در گزارش بازرس نوشته شده است، مستند نیست.
– باشنده: بازرسان نامه 13 گانه نوشتند به کدام یک از آنها پاسخ دادید؟
فرامرز پوررستمی: یکی را که من در جریان هستم در آبان ماه سال پیش پاسخ دادیم ولی در گروه نگفتند که پاسخ داده شده است. ما اشکال اساسنامه‌ای داریم. چون اساسنامه ما اساسنامه تجاری است، به عنوان مثال اگر در یک شرکت تجاری بازرسش برابر این قانون تجارت، سندی را از حسابداری بخواهد حسابدار می‌گوید برای چه کاری می‌خواهید و باید درخواست مستند باشد.
افشین نمیرانیان: یک از چیزهای واجب این است که هرحرفی را که می‌شنویم ابتدا مطالعه کنیم و مستندات را ببینیم و درست و غلط را پیدا کنیم و این که شخصی دروغگو نیست معنی آن این نیست که تمام حرف‌های وی درست است بازرس‌ها دو یا سه نامه مشترک به انجمن دادند که من توضیح دادم البته یکی را پاسخ دادم و دوتای دیگر را تا پیش از 15 خورداد پاسخ خواهم داد. یکی از بازرسان چیزهای می‌خواهد و مکاتباتی کرده است، البته ما موظف هستیم که این اطلاعات را دراختیار ایشان قرار دهیم ولی در بعضی مواقع عرفاً و اخلاقاً من حاضر نیستم بعضی از این اطلاعات را بدهم. اگر  مجمع عمومی مطالبه کنند من به آنها گزارش خواهم داد. مثلاً ایشان فهرست نیازمندان و مستمری بگیران را خواستند. من نمی‌دهم، یا لیست مستاجرها و اینکه چه مقدار اجاره می‌دهند، من این لیست را نخواهم داد و اطلاعاتی از این دست. خودتان دلیلش را تشخیص بدهید. در تاریخ 16 آبان ماه من به تک‌تک بازرسان نامه نوشتم و گفتم هر اطلاعاتی که می‌خواهید روزهای چهارشنبه من در اتاق خودم هستم و به سوال‌ها شما مستند پاسخ می‌دهم همچنین گفتم آن لیستی را که خواستید هم من جلوی شما قرار خواهم داد و تک‌به‌تک توضیح خواهم داد ولی کپی آن را دراختیار شما قرار نمی‌دهم. در مورد اسناد مالی هم یکی از بازرسان محترم در تمام این ماه‌ها هروقت خواستند به حسابداری انجمن رفتند چون ایشان قبلا خزانه‌دار بودند و سواد حسابداری دارند متوجه تفاوت بین اسناد هستند پس ایشان می‌تواند کپی بگیرد و ما از بقیه خواهش کردیم شکیبا باشند تا اسناد کامل شود. اکنون می‌گویم از فردا صبح بازرسان تمام اسناد انجمن را می‌توانند ببینند.
فرامرز پوررستمی: چند نکته را باید متذکر شوم، نکته نخست این است که فضای مجازی، فضای امنی نیست در فضای مجازی نویسنده مطلب معلوم است ولی خواننده  مطلب معلوم نیست. نکته دوم، یکی از بازرسان گرامی تلفنی به من گفت لیست تلفن‌ها را به من بدهید زیرا من می‌خواهم مقایسه کنم. من گفتم: ما چیز مخفی نداریم شما برای کمیسیون روابط عمومی نامه کتبی بنویسید من سریع جواب می‌دهم که هنوز ننوشتند خواهش می‌کنم خیلی چیزها را نباید درفضای مجازی گفت. چون آسیب می‌بینیم.
ماهیار نوشیروانی یکی از باشندگان به پشت جایگاه رفت: اساس هر جامعه‌ای اعتماد است اعتماد بالاترین چیز است. پرسش‌های مطرح شده، ریشه در کم اعتمادی دارد، بازرس در همه‌ی مکان‌ها لازم است ولی هر سازمانی اسناد طقه‌بندی شده‌ای دارد.
اردشیر کیومرثی گفت: من 42 سال در این جمع باشنده نبودم امیدوارم شما هم به خودتان بیایید و به یاد بیاورید که 42 سال پیش چگونه بودید وضعیت چگونه بود و اکنون چگونه است. 43 سال پیش من 17 ساله بودم وقتی به جلسه انجمن می‌رفتم به ما کوچکترها می‌گفتند ساکت این مطالب نباید از اینجا به بیرون منتقل شود باید همین‌جا بماند. بعدا خصوصی از ما پرسمان کنید. اما بعد که خصوصی می‌رفتیم به ما می‌گفتند تو بچه‌ای نمی‌فهمی نمی‌شود هرچیزی را برای شما بازگو کرد اجازه بدهید ما کارمان را بکنیم. بین خودشان کلی جنگ برپا می‌شد. بیرون می‌آمدیم و به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیدیم سال 57 جرقه‌ای خورد در آن زمان شخصی فریاد زد و بچه‌های فیروزبهرام را به کمک خواست و گفت: انجمن جلسه دارد و ما را بیرون کردند، همه از مدرسه رفتیم بیرون، آنها رفتند کلانتری بیاورند که کلانتری نیامد و ما انجمنی‌ها را بیرون کردیم. بزرگترین اشتباه زندگی‌مان را کردیم. بعد به انجمن گفتیم برابر گفته‌ی آقای طالقانی همه چیز باید شورایی اداره شود از جمله کانون، انجمن و همه جا باید شورایی اداره شود همه باید در اداره کردن این مکان‌ها دخیل باشند و کار کنند همه باید بدانند داخل آن مکان‌ها چه خبر است تصمیم‌گیری ویژه یک عده‌ی ویژه نباید باشد. اما روانشاد موبد شهرزادی به ما می‌گفت گذشته باید چراغ راه آینده شما باشد همیشه برای ما می‌گفت چگونه زرتشتیان را پشت حصار دروازه شهر نگاه می‌داشتند ولی فقط احشام را داخل می‌بردند و زرتشتیان را راه نمی‌دادند. این دین این‌گونه به ما رسیده است اکنون شما چه کار می‌کنید. گروهی را که داشتند کارهایشان را اولویت‌بندی می‌کرند و کار می‌کردند را خورد کردیم چرا؟ چون شفاف‌سازی نمی‌کردند. چرا؟ چون به من 17 ساله کنجکاو نمی‌خواستند اطلاعات بدهند. چرا؟ چون روابط عمومی قوی نداشتیم. در نبود روابط‌ عمومی مشکلات به درون جامعه منتقل نمی‌شود درد‌ دل‌ها منعکس نمی‌شود، پول ندارید بگویید، زمینی را از انجمن گرفتند، بگویید، در هر مراسمی که جمعیت در آن مراسم نشسته است‌، فقط تشکر از فلانی و فلانی نکنید آن زمان بهترین زمان است برای اینکه حرفتان را بزنید، مشکلات را بازگو کنید و از جامعه کمک بخواهید. جامعه مسلمان به ما افتخار می‌کند. اکنون ما چه کاری کردیم بعد از چهل و خورده‌ای سال دوباره به جای اول برگشتیم با جواب‌های ساده‌ای مانند نباید گفته شود! نباید تکثیر شود! نباید بیرون برود. مشکلات را قبل از آنکه بزرگ شود و گریبانگیر شود بیان کنید.
ارسطو ستودیان: جناب آقای نمیرانیان من شما را به عنوان فرنشین انجمن مورد خطاب قرار می‌دهم، اولاً در کجای قانون تجارت نوشته شده است که فرنشین انجمن می‌تواند سلیقه‌ای مدارک را در اختیار بازرسان قرار دهد؟ اگر این کار را کرد خلاف قانون عمل کرده است. تمام مدارک باید در هر زمانی و مکانی در اختیار بازرسان قرار بگیرد. دوما قرارداد 3 درصد در داخل خودش شکل مدیریت مدارس را بیان کرده است. یعنی خلاف آن قرارداد اگر واقع شود خود قرارداد زیر سوال می‌رود ما این را در گردش 40 با وکیل بررسی کردیم مگر می‌شود یک موضوع دو شکل برداشت داشته باشد. درباره‌ی قصرفیروزه، قراردادی که ما با سپاه بستیم قرارداد راس‌الخطی است این قرارداد با قراردادهای دیگر فرق دارد در آن قرارداد باغ شهدا هم هست و قابل تفکیک نیست. برابر گفته شما یعنی ما در قراردادی که  می‌نویسیم همه جا را می‌نویسیم و اضافه می‌کنیم بجز یک تکه اینجا؟ این باید در کمیسیون حقوقی بررسی شود که شما می‌گویید ما کمیسیون حقوقی نداریم و به یک نفر وکیل ارجاع می‌دهیم! کمیسیون حقوقی یکی از بزرگترین و پرمشغله‌ترین کمیسیون‌های انجمن است چرا حذف شده است؟ درباره بیمارستان‌های انجمن زرتشتیان، در تمام شهرها (البته این هم مربوط به کمیسیون حقوقی می‌شود)، آیا در این بیمارستان‌ها یک پرستار و یا یک دکتر زرتشتی استخدام شده است؟ در این چندساله آیا برای زرتشتیانی که به آنجا مراجعه می‌کنند، بیماران همکیش با چه نوع سوبسیدی پذیرش می‌شوند؟ این را چرا به جامعه اطلاع نمی‌دهید؟
افشین نمیرانیان: حتا یکی از عبارت‌های آقای ستودیان درست نیست آن بخشی که درباره‌ی قانون تجارت گفته شد، آن را در جای خود من به مجمع پاسخ خواهم داد. آقای پوررستمی گفتند که انجمن ما بخشی از آن خیریه و خانوادگی است و با تجارت تفاوت دارد ولی من به تشخیص خودم می‌گویم  اگر کار من غیر قانونی بود  من به مجمع که بالاترین رکن است جواب می‌دهم و مجمع هرچه بگوید روی چشم قبول دارم. نکته دوم در مورد جملات ستودیان من خواهش می‌کنم هیچ کدام را گوش ندهید همه‌ی آن جملات اشتباه است. ارسطو از نظر من 3 درصد اصلا قرارداد نیست. تخستین شرط یک قرارداد این است که باید هردو طرف قرارداد را امضا کنند که این قرارداد امضا نشده است.
یکی از باشندگان گفت: چون من با قانون تجارت آشنا هستم و در آنجا قید سده است که بازرسان حق دسترسی به تمام اسناد را دارند واگر مشکلی دیدند نباید آن را اطلاع‌رسانی همگانی کنند و باید گزارش کنند و تا قبل از رفتن گزارش به مجمع باید با مدیران مشورت کنند. ممکن است تشخیص‌شان غلط باشد یا برعکس اگر حرفشان درست بود با استقامت پای حرفشان بایستند و نگذارند مجمع آن را تصویب کند.
اردشیر کیومرثی: من صحبت کلی کردم و نمی‌خواستم وارد سیستم شوم سیستم باید رو‌ راست باشد و هر چه هست را بیرون بریزد و اگر نمی‌تواند کنار برود. اولین کار تامین آینده فرزندان ماست.
– آیا پرونده دکتر مرتاض هنوز در جریان است یا نه؟
فرامرز پوررستمی: کلی بگم بله نتیجه گرفتیم به نفع ما هم نتیجه گرفته شد و هم هزینه خلافش را پرداخت کرد.
اردشیر خسرویانی، هموند هیات‌مدیره: آقای کیومرثی، آقای ستودیان و همه‌ی همکیشان باشنده من خیلی کوتاه می‌گویم به خدا همه ما یکی هستیم من در تمام جلسات فقط تفرقه می‌بینم شما اصلاً سند دارید؟ اصلاً چرا در انجمن نمی‌آیید تا با اسناد صحبت کنیم؟ ما می‌خواهیم جامعه به سمت پیشرفت برود. اکنون متاسفم که جامعه و انجمن نقطه مقابل هم شده‌اند. مثل دو برادر بیایید با سند صحبت کنیم.
– برای بازگشایی درمانگاه یگانگی می‌توان با پزشکان زرتشتی صحبتی داشت و به عنوان خرید سهام از آنها استفاده کرد؟
فرامرز پوررستمی: درمانگاه یگانگی را نمی‌شود سهامی کرد ولی بقیه را کمیسیون خدمات پاسخ می‌دهد.
مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات: ما چندین بار از پزشکان همکیش دعوت کردیم تا با ما همکاری کنند و چندین بار من خودم فراخوان دادم تا بیایند درمانگاه را بازگشایی کنیم درمانگاه بازگشایی کامل شده و مجوز آتش‌نشانی هم گرفتیم ما اکنون پزشکان مسول دندانپزشک و پرستار نیاز داریم. درمورد سرویس مهدکودک مسایلی مطرح شد که سوبسید چرا نمی‌دهید قرار داد سرویس ما امسال دو میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که بخش کوچکی از آن را همکیشان می‌دهند بقیه را انجمن باید از کجا تامین کند آقای ستودیان بروید قرارداد را ببینید ولی یک بخشی را ما گفتیم همکیشان نفری هفت میلیون تومان بدهند آنهایی هم که درخواست دادند که نمی‌توانند از عهده پرداختش بر بیایند به کمیسیون مددکاری رفته و تامین دلیل شده و پرداخت نکردند ولی تعدادی خیراندیش هم تقبل کردند ولی این را در نظر بگیرد انجمن باید این پول را از کجا بیاورد. اگر شما می‌گویید انجمن باید زمینی را بفروشد و درست مدیریت کند باید همکاری کنید و زمین را بفروشید والا پول از کجا بیاوریم.
فرامرز پوررستمی: من یک رقمی بدهم که این پول‌ها کجا می‌رود فقط در سال 1401 که اکنون حساب کتابش مشخص شده است. در این یک سال بیش از سه میلیارد تومان هزینه تعمیرات بود چون ساختمان قدیمی است، چون واقف فقط ساختمان را بخشیده نه هزینه تعمیرات را و این پول سه میلیاردی برای یک سال است و تاسیسات نزدیک به بیش 200 میلیون تومان هزینه دارد چون این‌ها به فوریت نیاز است از هرکجا که پول به دستمان برسد هزینه می‌کنیم در تئوری «انضباط مالی» نیست ولی در عمل «ناچاری مالی» هست مثلا کسی که دارد سقف منزلش خراب می‌شود پول از هر جایی که بدستش برسد اول سقف را تعمیر می‌کند.
– ساسان در مورد پذیرشگاه پارسایی پاسخ بدهید چون هشت نفر این را پرسیده بودند.
ساسان نیکنام، فرنشین کمیسیون ساختمان و موقوفات: این پذیرشگاه از سال 98 به دلیل اینکه سقف یکی از اتاق‌های پذیرشگاه پارسایی فرو‌ریخت که البته خوشبختانه در آن موقع کسی آنجا ساکن نبود و ما مصدومی نداشتیم گردش 44 تصمیم گرفت که اواخر سال 98 این پذیرشگاه را تعطیل کند و دیگر پذیرش نداشته باشیم.
افشین نمیرانیان: من همین جا می‌گویم در 30 اردیبهشت گهنبار 80 سالگی این ساختمان برگزار می‌شود خواهش می‌کنم همگی تشریف بیاورید به شکل کلی در این باره صحبت کنیم.
ساسان نیکنام ادامه داد: سقف دارای تیرچوبی و خشتی است در اوایل سال از هند یک خیراندیش گفت در این پذیرشگاه سرمایه‌گذاری خواهد کرد ولی هنوز این کار انجام نشده است و با مکاتباتی که داشتیم هر روز گفتند این کارها باید انجام شود و این سازمان هنوز کمکی نکرده در اوایل ورود به گردش 45 اختلاف‌نظر در این مورد وجود داشت گروهی می‌گفتند اینجا قابل استفاده است و باید بازسازی کنیم ولی خیلی‌ها می‌گفتند این ساختمان 80 ساله استحکام‌ بنا ندارد و در سال‌های آینده برای همکیشان ما شاید خطر داشته باشد. ما از افزاد متخصص ساختمان دعوت کردیم آنها نظر بدهند دو ماه پیش آنها گفتند این ساختمان قابل بهینه‌سازی و بازسازی نیست و ما از دو هفته پیش دستور نقشه گرفتیم که این پهنه پذیرشگاه برای شهرداری نامشخص بود، چون فضای سبزی اعمال کرده بودند و پهنه خیلی بلا‌تکلیف بود سرانجام در اواخر پارسال این پهنه به پهنه M که اداری‌ و تجاری است تغییر پیدا کرد و ما وارد فاز ساخت مجدد پذیرشگاه شدیم که در همان محل باشد و یا پهنه کلی بگیریم و کلی تغییر بدهیم با شهردار آن منطقه وارد گفتگو شدیم گفتیم می‌خواهیم خود بنا را تخریب کنیم و نوسازی کنیم از دو هفته پیش داریم این کار را می‌کنیم در زمان نبود این پذیرشگاه ساختمانی به شکل هتل آپارتمان را جایگزین کردیم که البته انتقاداتی هم داشتیم. امیدوارم در آینده همکیشان کمک کنند و لطف داشته باشند تا این پذیرشگاه به سرانجام برسد. البته بودجه آن سنگین است.
بابک شهریاری، فرنشین کمیسیون مالی: خانم کاویانی ما همین تابستان خوابگاه پسرانه و دخترانه را قرار است بسازیم و برآورد هزینه هم شده است و بزودی اعلام می‌شود تا خیراندیشان کمک کنند.
موبدیار کاویانی: از طریق رسانه عمومی اعلام کنید.
بابک شهریاری: اکنون رسانه عمومی جلوی چشم من نشسته و دارد تندتند می‌نویسد اکنون می‌گویم، در مجمع هم گفتم می‌خواهیم این ساختمان‌ها را بسازیم و برآورد هزینه می‌کنیم خیراندیشان تشریف بیاورند در خدمتشان هستیم. در پرسش و پاسخ بعدی می‌گویم که چند خیراندیش آمدند.
– یکی نوشته فضای مجازی فضای امن نیست آیا انجمن می‌تواند روی این فضا کنترلی داشته باشد؟
فرامرز پوررستمی: خیر نمی‌تواند داشته باشد ما هیچ کنترلی روی اَمرداد نداریم، روی بازرسان نداریم، روی همازور و برساد نداریم این بستگی به خودشان دارد ولی گاهی نتیجه آن باعث گسترش فضای! حالا خیلی چیزی نگویم فضایی که مثبت نیست به همدلی کمک نمی‌کند یکی از کسانی که کارش را با انجمن تازه شروع کرده در اثر یک مقاله غیرمستند که نویسنده فرق پیشنهاد و مصوبه را نمی‌دانست، می‌خواهد از انجمن بیرون برود، چه کسی جایش را پر می‌کند؟ من هم می‌توانم بنویسم و محبوب دل‌ها بشوم. خود کنترل باشید.
– افشین نمیرانیان در پاسخ به یکی از پرسش کنندگان که چرا بیمارستان فیروزگر را بخشیدیم گفت: بیمارستان فیروزگر هیچ هنگام بخشی از انجمن زرتشتیان نبوده زمین بیمارستان فیروزگر را روانشاد ارباب گشتاسب فیروزگر برای یک بیمارستان وقف کرده که ارتباطی با انجمن ندارد و متولی وقف وزیر بهداری وقت بود و فرض بر این بود که وزارت بهداشت در آن بیمارستان بسازد همین و بس، و به عنوان ناظر وقف یک نفر را به انتخاب انجمن زرتشتیان تهران به عنوان ناظر وقف معرفی کند ولی به مدت 40 و اندی سال هیچ وقت آن ناظر وقف از طرف انجمن تعیین نشده و اصلاً انجمن ورود نکرد. در گردش گذشته ناظر وقف را در آنجا رسماً تعیین کردیم که حکم هم دارد و در آن وقف‌نامه هیچ اشاره‌ای به بیماران زرتشتی نکرده است. من دلیلی ندارد وقف‌نامه را در تارنما منتشر کنم البته اشکالی هم ندارد ولی اردشیرجان بیا انجمن و وقف‌نامه را بخوان در آنجا فقط توضیح داده که اگر قرار است استخدامی صورت بگیرد کادر پزشکان زرتشتیان می‌توانند در اولویت باشند اما در کرونا واقعیت این است که با رایزنی که داشتیم هیچ مشکلی نداشتیم خارج نوبت ما بیمار در ICU بستری می‌کردیم خیلی راحت.
فرامرز پوررستمی: یکی از بدهکاران عمده به این انجمن ساختمان پزشکان بیمارستان فیروزگر است که زورمان به آن نمی‌رسد. چون مرکز بهداشتی است.
چندین سوال هم به شکل اتهامی وارد شده بود که خوانده نشد فقط گفتند سوالات اتهامی است.
– درباره شکایت‌های که به هردلیل به انجمن نوشته می‌شود رسیدگی نمی‌شود چه پاسخی دارید حتماً باید به مراجع بالاتر رجوع کنیم؟
افشین نمیرانیان: ما تعدادی شکایت داریم که خرد است و در مورد خدمات است که ما رفع و رجوع کردیم اکنون یکی از شکایت‌ها از سنگ‌های قصر فیروزه است پیمانکار سنگ ما که زیر دست پدرش بوده و سنگ قبر ارباب کیخسرو را پدرش کار گذاشته پیر شده است و به آن شکلی که ما می‌خواهیم کار نمی‌کند پول هم برایش مهم نیست اتفاق خوب این است که برای قصرفیروزه هیات‌اجرایی تشکیل شده که دارند آن را مدیریت می‌کنند من از تمام کسانی که در موارد سنگ مزار مشکلی دارند چه از لحاظ نحوه نصب عکس عزیزانشان و دیرگذاشتن سنگ مزار از همه پوزش می‌خواهم و سعی خواهیم کرد مشکلات برطرف شود.
– چرا درمورد موقوفات و نیت‌نامه مطابق روز انجام نمی‌شود؟
فرامرز پوررستمی: ما همین اکنون نیت‌نامه‌های داریم که در آن زمان کارا بوده ولی اکنون کارا نیست ولی انجمن که نمی‌تواند در نیت‌نامه دست بِبَرد و نظر دینی لازم است من به عنوان یک فرد زرتشتی نه به عنوان عضو انجمن اعتقاد دارم که بسیاری از این نیت‌نامه‌ها باید تغییر کند و به‌روز شود، ولی با حساب و کتاب و فکر باید تغییر دهیم که ده سال دیگر باز به همین مشکلات برنخوریم.
– جمشید نیکدین سوال‌ کننده گفت: موقوفه‌ای که تولیت آن به اسم من است و از اجداد به من رسیده چرا این مطابق روز و نظام نیست اکنون شخصی می‌خواهد این زمینِ موقوفه‌ای که تولیت آن از آن من است در داخلش اقداماتی کند و من این اجازه را تا این لحظه ندادم ولی خوب اگر برابر وقف‌نامه که دایماً اولادی انتقال پیدا کرده که از 137 سال پیش این عمل انجام شده. نمیرانیان: این مساله شخصی است و موقوفه را  کاری نمی‌توان کرد.

– سرای سالمندان که خیلی‌ها پرسیدند:
افشین نمیرانیان: سرای سالمندان براساس یک نیت‌نامه ساخته شده و هیات‌امنایی هم در زمان ساخت داشت در گردش 40 گروه تحویل تحول تصمیم گرفت بر اساس همان نیت‌نامه هیات‌امنا به کار خود ادامه دهد براساس همان مدیریت‌ها و خوب فراز‌و‌نشیب‌هایی هم وجود داشت مثل مشکلات اقتصادی کشور و قوانین کشور ولی هنوز آن جا سرپاست در زمان کرونا به شدت خوب مدیریت شد ولی به دلایلی اکنون تعداد سالمندان مقیم در آن جا خیلی کم است این سرا مجوز دارد و برابر مجوز آنجا زیر نظر بهزیستی است در مجوز آمده است که چه کار باید کرد و بعضی از همکیشان توقع دارند سالمند بیمارشان آنجا پذیرش شود ولی برابر مجوز اجازه این کار را نداریم. اکنون تصمیم بر این است که هیات‌امنایی باشد ولی کار اجرایی نکند ولی ما خواستیم تا این هیات‌امنا فعلاً بمانند پیشنهاد تغییر‌ و‌ تحول دارند شاید ما این را از زیر‌نظر بهزیستی خارج کنیم. تا قوانین خودمان را اجرا کنیم.
فرشاد خورشیدیان بازرس انجمن گفت: من صحبت خودم را در مجمع می‌کنم و این نشست پرسش و پاسخ از هموندان انجمن است.
مهرداد کاویانی دیگر بازرس‌انجمن به جایگاه رفت و خود را این گونه معرفی کرد: مهرداد کاویانی بازرس قانونی انجمن زرتشتیان تهران گردش 45 هستم ما همه بدون هیچ چشم‌داشتی داریم برای جامعه تلاش می‌کنیم ولی این تلاش به چه قیمتی است آیا این تلاش در راه صرفه و صلاح جامعه است یا نه. انجمن از سه رکنِ مجمع‌عمومی، هیات‌مدیره و هیات‌بازرسان تشکیل شده است که اداره امور انجمن را در دست دارند من خودم می‌گویم شخصاً این دو رکن با هیات‌بازرسان همکاری لازم را ندارند آقای فرامرز پوررستمی، می‌گوید بیایید در جلسات صحبت کنید من قبل از اینکه بازرس شوم به عنوان شخص حقیقی از جناب دکتر نمیرانیان و انجمن، وقت گرفتم و رفتم درباره قیمت مِنوی سالن خسروی صحبت کردم شما برچه اساسی مِنو را از 300 هزارتومان تا 500 هزار تومان تنظیم کردید ایشان درمقابل بازرس قانونی سال گذشته گفتند ما به جوانان سوبسید می‌دهیم و برای ما سود آن‌چنانی ندارد. حتا لیستی به من دادند من آن لیست را دارم و مکتوب دارم ولی دلیلی ندارد مکتوب‌ها را عکس بگیریم و در گروه بگذارم همه نوشته‌ها را که من نوشتم ضامن هستم و با خون خودم انگشت می‌زنم که من نوشتم کلمه‌ای از آن دروغ نیست و اگر نه حاضرم در هر مجمع حقوقی جواب بدهم. در حضور هیات‌مدیره گفتم خیلی از خانواده‌ها ندارند و بدون برگزاری مراسم بچه‌هایشان را راهی خانه بخت کردند. من این برگه قیمت تمام شده را در گروه می‌گذارم و به هر کارشناسی  خواستید نشان بدهید تا ببینند این قیمت تمام شده واقعاً درست است یا خیر؟ شما زمین اهرستان را آمدید قانونی فروختید آمدید جایی که مبلغ 12 میلیارد تومن است آمدید و روی برگه‌ای که چهار نفر آن را امضا کردند ریس و نایب رییس و دو تن دیگر. آقا این دفتر، املاکی ندارد آیا مراحل قانونی که آیین‌نامه‌ای داشته باشد برای خرید شما در جریان باشید پرونده‌ای که بازرسان گذشته به بازرسان جدید ارجاع می‌دهند بازرس‌ها جدید حق دارند و الا چیزی ندارد که به بازرسان جدید بدهند در مورد بازرسان در قانون تجارت یکی از وظایف بازرسان اطلاع‌رسانی به سهام‌داران است و هدف گزارش دادن نیست. گزارش برای مجمع است نه سهام‌داران. اگر اطلاع‌رسانی نکنیم گناه کردیم و مجرم هستیم. ما رکن مستقل هستیم. در جلسه برای ما تعیین تکلیف کردند که بیایید رای‌گیری کنیم که بازرسان می‌توانند باشند یا نه؟ ما نماینده شما هستیم اگر قانون‌گذار بازرس را نمی‌خواست چرا تعریف کرده است. پس می‌دانسته که بازرس لازم است من متاسفم می‌دانم کار به جای باریک خواهد کشید من در این مکان اعلام می‌کنم ما تمام راه‌های انسان‌دوستانه را رفتیم، شفاهی گفتیم کتبی نوشتیم آقای افشین نمیرانیان شما تا ابدالدهر مدیون من هستید من تحت هیچ شرایطی به تمام مقدسات در جوار این آدریان سوگند یاد می‌کنم من هیج موقع نگفتم که برگ مستمری‌بگیران را می‌خواهم وگرنه این قدر حقیر نیستم که بیایم موقعی که میلیاردها تومان ضرر به انجمن می‌خورد چشمانم را ببندم و بیایم و مثلاً به عوض اینکه شما یک میلیون و هشتصد به این شخص می‌دهید یا به آن بگویم چرا! حتا آقای سیروسی هم شاهد هستند من رفتم لیست بیمه را بگیرم ببینم چه کسانی تو لیست بیمه هستند، من لیست را برگرداندم گفتم من نمی‌خواهم ببینم من به عنوان بازرس از عمل‌کرد هیات‌مدیره محترم و بعضی کمیسیون‌ها راضی هستم خیلی هم خوب کار می‌کنند و بعضی کمیسیون‌ها واقعاً بد عمل می‌کنند. شفاف نیستند. با مردم شفاف باشیم منِ بازرس حق رفتن به حسابداری را ندارم!
افشین نمیرانیان: دقیق و نادقیق صحبت کردن با هم متفاوت است این تفاوت با توجه به جایگاه است. آقای کاویانی خودش را به عنوان بازرس قانونی گردش 45 معرفی کرد در حالی که ایشان بازرس قانونی سال مالی 1401 هستند. نکته ما هیچ زمان برای بود و نبود بازرس در هیات‌مدیره رای‌گیری نکردیم، نایب رییس انجمن در این زمان گفت: حرفش در یک جلسه گفته شده است و قصد این کار بوده است.
نمیرانیان ادامه داد: نامه‌ای به من دادید که لیست مستمری‌بگیران را از من خواستید یا نه فقط بله یا نه بگویید. کاویانی: یادم نیست.
شما در آن نامه گفتید و خواستید و کتبی هم خواستید و من گفتم نمی‌دهم. برابر قانون باید بدهم ولی من نمی‌دهم. ولی حضوری نشان می‌دهم.
مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات: باید در انجمن تصمیم درست بگیریم باید مسایل مطرح شود تا اصلاح شود. باید مصوبه به اطلاع مردم برسد. در انجمن صحبت‌های درست و غلط زیادی گفته می‌شود ولی باید نتیجه درست بگیریم. چیزی که به عنوان مصوبه بیرون می‌آید معتبر است نه حرف‌های گفته شده.
یکی از باشندگان گفت: بازرسان نباید به جمع اطلاع‌رسانی کنند بلکه باید اطلاعات را به مجمع بگویند. ما نباید روا بداریم که جو ناامیدی را حاکم بداریم و شایعه نسازیم. در این هنگام یکی از باشندگان گفت من 18 سوال مطرح کردم فقط به یکی از آنها پاسخ دادید.
سوال‌های بزرگمهر پرخیده فقط خوانده شد تا باشندگان با ادبیات ایشان آشنا شوند:
1- به ترتیب همانطور که به کارهای خوب یا متوسطی که انجام دادید به استعفا نیز بیاندیشید.
2- زمین اهرستان یک زمین حیثیتی بود و آن را درحالی که ده‌ها مشکل داشت فروختید و هنوز هم به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنید؟ پاسخ فرامرز پوررستمی: به گردش 45 چه مربوطه
3- در حدود ده سال قبل یکی از گردش‌های انجمن به خاطر اختلاف بین بازرسان هیات‌مدیره منحل شد آیا درست است درحالی‌که پاسخگوی بازرسان نیستید این انجمن را به لبه پرتگاه برسانید و تیمی از سازمان اوقاف وارد انجمن چند میلیارد دلاری شوند برای حل اختلاف؟

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با بهترین درودها ، شوربختانه از ماست که بر ماست ! من از وقتی اقای افشین نمیرانیان در کانون دانشجویان بودند را میشناسم ، درستکار و راستگو و رک حرفش را میزد که امیدوارم هنوز هم اینگونه باشد . از اینکه لیست مدد جویان را در اختیار حتا بازرس انجمن قرار نداده سپاسگزار و قدردانش هستم ، درود بر ایشان باد
    خرد نگه دارمان باد .

  2. فرشید جان شما همیشه و از راه دور مدافع دوستتان بودید و این ستودنی است. ولی فراموش نکنید که ما بودیم که او را انتخاب کردیم و بالاترین رای را دادیم پس هیچکداممان با ایشان دشمنی نداریم. خواهشا فراموش نکنید که کانون با محیط باصفای دانشجویان، با انجمن خیلی خیلی فرق می کند و لیست مددکاری تنها مورد کوچکی بود که مطرح شد که شما تنها به آن پرداختید در حالیکه صحبت اساسی چیز دیگری بود و هست. رک گویی با بی حرمتی و اینکه بقیه را نامطلع دانستن یا پهلوان پشت کیبرد دانستن خیلی خیلی فرق می کند. شما تاکنون از خود پرسیدید چرا دوست شما باید به لیست مددکاری دسترسی داشته باشد؟ جواب اینکه چون ما خواستم و به او اعتماد کردیم. حال این سوال مطرح است که چرا می گوییم بازرسان هم باید به این لیست دسترسی داشته باشند؟ باز هم چون ما آنها را برگزیدیم و به آنها اعتماد کردیم و به علاوه مستقیما آنها را موظف و مکلف کردیم که چشم و گوش ما باشند و حق ندارند از این وظیفه ذره ای کوتاهی کنند. شما بازرسان را چقدر خوب می شناسید؟ به اندازه دوستان قدیمیتان در کانون می شناسید که دارید قضاوت می کنید؟ مطمئن هستید که بازرسان به اندازه دوست شما درستکار و راستگو نیستند؟؟ چرا به آنها توهین می کنید؟؟ من نمی فهمم شما دقیقا قدران چه هستید!؟!؟ سبز باشید نازنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15