لوگو امرداد
در امرداد 469 بخوانید:

شگفتا از رستم!

p04انتشار کتابی دانشورانه از دکتر کبری تکلوبیغش درباره‌ی یکی از داستان‌های شاهنامه، روشنگر نکته‌های بسیاری است. عنوان کتاب او «بررسی داستان رستم‌وسهراب از دیدگاه اساطیر هندوایرانی» است که به‌تازگی از سوی نشر بَرسَم چاپ‌وپخش شده است. نویسنده در چهار فصل پژوهشی به رمزپردازی برخی نشانه‌های درون‌متنی داستان می‌پردازد؛ بازگفت پسرکُشی را در استوره‌های جهان بررسی می‌کند؛ دیدگاه پژوهندگان و شاهنامه‌شناسان را درباره‌ی این داستان در ترازوی نقد و داوری می‌نهد و پرتوی نو بر داستانی از شاهنامه می‌افکند که همواره پرسش‌ساز بوده است و شاید نشانه‌ای از نگون‌بختی رستم و خشم درونی او.

به سخن دکتر تکلو: «شگفتا از رستم! مردی که در میدان‌های نبرد همواره خداوندگار زندگی‌ومرگ هم‌نبردان خویش است… در برابر سهراب سنگ‌خاره‌ای بیش نیست و جز جنگ‌وخون‌ریزی به چیزی نمی‌اندیشد»(رویه 79 کتاب).

– از «آز و جاه‌طلبی» رستم سخن به میان آورده‌اید و آن را نشانه‌ای از «خارایی» دل او گرفته‌اید. اگر داستان را از این دید نگاه کنیم که پای هست‌ونیست ایران در میان بود، آیا باز می‌توان رستم را آزمند و جاه‌طلب گمان بُرد؟
درون‌مایه‌ی اصلی این غم‌نامه بر گرداگرد آز می­چرخد. در این داستان همستاری آز و خرد به‌خوبی نمایان است، همان‌گونه که آز، سبب نبودِ خرد می­شود و پوششی بر دیده‌ی رستم می­افکند که از روشن‌بینی بایسته برای شناخت فرزند و درک حقیقت بی­بهره می‌مانَد. آز رستم آن است که «حرص» به‌دست‌آوردن نام دارد و فردوسی در این غم­نامه نیز به‌خوبی به آن اشاره می‌کند: «همی بچه را بازداند ستور/ چه ماهی به دریا، چه در دشت گور؛ نداند همی مردم از رنج آز/ یکی دشمنی را ز فرزند باز» اما رستم تیره‌دلی نشان می‌دهد. گویا پوششی بر دیده دارد …

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی است از شهداد حیدری با دکتر کبری تکلو بیغش با عنوان «شگفتا از رستم»، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گفت‌و‌گو را در رویه‌ی چهارم (شاهنامه)  امرداد شماره‌ی 469 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  469 با عنوان «پس از سی سال هنوز نشانه‌ای از نام مارکار در بوستان یزد نیست» از ‌‌دوشنبه، 8 خوردادماه  1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  469 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  469 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13