لوگو امرداد
در امرداد 469 بخوانید:

ما را به پاداش نیک برسان

p05«اَرد» ایزد یا «اَرت» (خوانش پهلوی) یا «اَشی» (خوانش گاتاهایی)، در اوستا «اَشی وَنگوهی» نامیده شده است. ونگهو، به‌چم (: به‌معنی) نیک و خوب است. در اوستا چه در گاتاها و چه در بخش‌های دیگر آن ارت یا اشی گاهی اسم مجرد است به‌چم توانگری، بخشایش، نعمت، برکت، مزد و پاداش و گاهی اسم خاص ایزدی است که نگهبان دارایی است (پورداود، جلد دوم: 179).

در گاتاها به‌جز اَمشاسپندان (وُهومن، اَردیبهشت، شهریور، سِپندارمزد، خُورداد و اَمرداد)، تنها نام سه ایزد به‌کار برده شده است. ارد ایزد یکی از آن‌هاست که همانند ایزد سروش و ایزد آذر در گاتاها یاد شده است.

«ای مزدا! ای اهوراییان! آنگاه که خواست ما را پاسخ‌گو باشید. آرزو خواهیم کرد که در پرتو “اشا” و “آرمیتی” و “اَشی” و “بهترین منش”، “شهریاری مینوی” نیرومند از آن ما شود تا با افزایش آن دروج چیرگی یابیم» (یسنا، هات 31، بند 4، برگردان از دکتر جلیل دوستخواه).

«ای مزدا، کسی که جز این آیین، در راه تباهی جهان می‌کوشد، زاده‌ و آفریده‌ی دروغ است و از کسانی است که کژ می‌اندیشند و نادانند. من راستی را برای خود و یارانم فرا می‌خوانم، تا به‌سوی ما آید و ما را به پاداش نیک برساند» (یسنا، هات 51، بند 10، برگردان از دکتر حسین وحیدی).

در جهان مادی دارایی، فراوانی، شکوه و خوشی از پرتو ایزد ارد یا اشی است و در جهان مینوی و در روز واپسین پاداش کارهای نیک و سزای کردار زشت به‌دستیاری او بخشیده خواهد شد (پورداود، جلد دوم: 178).

نریوسنگ، دستور دانشمند بنام پارسیان که در سال‌های پایانی سده‌ی دوازدهم میلادی می‌زیسته می‌گوید: «نیکی اشی در این است که دارایی خوبان را نگاهبانی می‌کند و پشتیبان کسانی است که دارایی خود را در راه هرمزد (خداوند) بخشش نموده و آن را در کارهای نیک به‌کار می‌برند و او نیکان را از گزند دشمنانشان دور می‌دارد» (همان: 180).

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌است با عنوان «ما را به پاداش نیک برسان»، به قلم رستم شهریاری که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گفت‌و‌گو را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) امرداد شماره‌ی 469 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  469 با عنوان «پس از سی سال هنوز نشانه‌ای از نام مارکار در بوستان یزد نیست» از ‌‌دوشنبه، 8 خوردادماه  1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  469 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  469 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27