لوگو امرداد

جشن نوروز پارسیان هند در تابستان

538274 462پارسیان هند روز چهارشنبه ۲۵ امردادماه در میانه‌ی تابستان سال نو پارسی یا نوروز را در آتشکده‌هایشان جشن گرفتند.

بخش بزرگی از این مردمان شاد، نوادگان گروهی از زرتشتیان ایران هستند که شاید هزار سال پیش، پس از تازش تازیان به ایران، آتش سپند بر کف و باور نیاکان در سینه، به سرزمین هند پناه بردند. زرتشتیان ساکن در هند که با نام «پارسی» شناخته می‌شوند افزون‌بر نوروز جمشیدی که آغاز بهار است نوروز شاهنشاهی را نیز جشن می‌گیرند. پارسیان هند نوروز را به مانند همه ایرانیان با خانه تکانی، برپایی سفره‌های نووروزی، پوشیدن لباس نو، دیدوبازدید و تهیه خوراک‌ها و نوشیدنی‌های ویژه جشن می‌گیرند. در آتشکده گرد می‌آیند تا به پیامبر خود «زرتشت» ادای احترام کنند. یکی از بن‌پایه‌های جشن‌های سال نو پارسی، دیدار در آتشکده است که نشان می‌دهد پیروی از یک سنت نیاکان و پیشینیان ارزشمند است که آتش در دین زرتشتی جایگاهی سپند دارد و نماد پاکی و فروزه‌ای از آفریده‌های اهورایی است. این روز از سوی دولت هند تعطیل رسمی است. هندوستان، کانادا، نیوزلند، آمریکای شمالی، بحرین، استرالیا و انگلستان کشورهایی هستند که این آیین در آن‌ها برگزار می‌شود. ششم فروردین که به خورداد روزِ فروردین‌ماه نامیده می‌شود برای زرتشتیان چه در هند و چه در ایران زادروز اَشو زرتشت به شمار می‌آید. تنها تفاوت بارز میان جشن‌های نوروز زرتشتیان ایران و هند زمان برگزاری آن است. اختلاف میان سالنمای جلالی و باستانی باعث شده تا پارسیان هند، نوروز را در میانه تابستان جشن بگیرند. بر پایه‌ی گاهشماری رایج بین پارسی‌ها که به تقویم شهنشاهی شناخته می‌شود، 26 امردادماه آغاز سال 1393 یزدگردی و روز هرمزد از ماه فروردین است. در گاهشماری پارسی‌ها همچون ایران باستان هر روز ماه یک نام دارد. مبنای این گاه‌شمار سال تاج‌گذاری یزدگرد سوم واپسین پادشاه ساسانی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. نوروز یزدگردی مبارک باد.اینطور که در مقاله اشاره شد نوروز ۱۶ آگوست در هندوستان نوروز یزدگردی ۱۳۹۴ است و ربطی به نوروز فصلی و بهار۱۴۰۲ خورشیدی ندارد. اما نوروز ماه پیش که در یزد جشن میگیرند چه تاریخی و به چه مناسبتی میباشد. آیا همان نوروز فصلی ایران یعنی اول بهارخورشیدی است؟! یعنی کبیسه ی فراموش شده میباشد؟ چه تاریخی میباشد؟ لطفا توضیح دهید. سپاس.

    1. درود، کلا زرتشتیان سه تقویم دارند، تقویم فصلی(گاهشماری که امروزه در ایران رعایت میکنیم)، قدیمی(گاهشماری که تا مدتی پیش ایرانیان اون رو رعایت میکردن و امروزه هم برخی سنت‌هاش مثل پنجی گرامی داشته میشه و ماه پیش سال نو بود)، شهنشاهی(گاهشماری که پارسیان هند به ان معتقدند و نوروزش حدودا یک ماه با تقویم قدیمی فرق داره که برمیگرده به بحث یکبار رعایت کردن کبیسه ۱۲۰ ساله توسط ایرانیان زرتتشی که باعث شد سال نو تقویم قدیم یکماه زودتر از شهنشاهی باشه)

      1. آیا فلسفه اینکه میگن الهی 120ساله بشی همین موضوع هست؟

  2. درودتان بادا.ایدون بادا’ایدون ترک بادا.شادمانی همواره همراه جان و خردتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07