لوگو امرداد

آیین سال نو یزدگردی در کانادا برگزار شد

سال نو یزدگردی با «رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» و با باشندگی بسیار محدود افراد و نیز به شیوه‌ی برخط (:آنلاین) از 20 تا 24 امردادماه به کوشش انجمن زرتشتیان اونتاریو برگزار شد.

در ششم امردادماه 1398 معرفی و توضیحی درباره برگزاری نوروز یزدگردی در «درمهر» تورنتو نوشته شد که می توانید در اینجا دوباره ببینید. در دو سال گذشته شوربختانه به دلیل همه گیری کووید 19 تمامی برنامه‌های درمهر تورنتو به گونه‌ی مجازی برگزار شد. انجمن زرتشتیان تورنتو با آگاهی‌رسانی به هموندان خود از راه ایمل و نامه، تلاش کرد که با وجود اهمیتی که برنامه‌هایی مانند نوروز فصلی یا نوروز یزدگردی و جشن‌های دیگر برای جامعه‌ی ما دارد، اما از هر گونه گردهمایی جلوگیری کند و شوند (:دلیل) آن را هم تنها اهمیت دادن برای تندرستی افراد اعلام کرد. این انجمن برنامه‌های نوروز فصلی و یزگردی و تمامی جشن‌ها را به گونه‌ی مجازی برگزار کرد.
اما اینک با توجه به این که دولت استان اونتاریو پس از به حد نصاب رسیدن شمار افرادی که هر دو دوز واکسن کووید 19 را در این استان دریافت کردند و مرحله سوم بازگشایی مرحله به مرحله مکان‌ها را اعلام کرد؛ بنابراین سال نو یزگردی با «رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» و با باشندگی بسیار محدود افراد و نیز به شیوه‌ی برخط (:آنلاین) از 20 تا 24 امردادماه برگزار شد.
انجمن زرتشتیان اونتاریو با فرستادن ایمل به هموندان خود روش شرکت حضوری در برنامه‌ها را از پیش از آغاز آیین مکتاد (Muktad، نام عمومی برای مجموعه آیین نوروز یزگردی) آگاهی‌رسانی کرده بود. این برنامه‌ها از تمیز کردن درمهر به کوشش هموندان چند روز پیش از آیین آغاز شد. سپس در پنج روز، آیین‌هایی برگزار شدند که اصطلاحا به سَتوم (Satoom) نامور هستند که برابر با پنج روز پنجه ایرانی است و در هر روز در سه نوبت بامداد، ظهر و شب اوستا خوانده شد. در همین پنج روز، افزون‌بر اوستاخوانی در سه نوبت؛ گهنبار همسپدمیدیم گاه، آفرینگان و فَرُکشی (Afringan & Farokshi) نیز برگزار شد که خواندن آفرینگان و نیز بخش‌هایی از فروردین یشت است. همه این برنامه‌ها در واپسین روز با جَشَن‌خوانی سال نو پایان پذیرفت و پس از آن جَشَن‌خوانی خورداد سال (برابر روز ششم فروردین، زایش اشوزرتشت) در روز 30 امرداد برگزار شد.
در این روزها، برنامه‌ها به این روش برگزار شد که با توجه به قرار دادن صندلی‌ها با فاصله دو متر ظرفیت سالن مشخص شده بود و سپس افراد باید برای رزرو جا به فرد مسوول ایمل می‌فرستادند تا براساس ظرفیت نام افراد نوشته شود و فردی امکان ورود بدون نام‌نویسی را نداشت. در روز برنامه افراد باید مدارک مربوط به دریافت دو دوز واکسن، فرم «ارزشیابی از خود» و نیز فرم مخصوص «رفتن به مکان/مشتری» را برای هر ورود به «درمهر» با خود می‌داشتند. افراد داوطلب مسوول بررسی این مدارک و حفظ نظم سالن بودند.
هرچند که برگزاری این آیین‌ها به این شکل بسیار سخت است و اغلب، افراد می‌خواهند که حضور داشته باشند اما بسیار مهم است که تا زمان بهبود وضعیت مسوولان و انجمن‌ها وظیفه خود را در حفظ تندرستی جامعه به خوبی عملی کنند. امیدوار باید بود که سال آینده همه برنامه‌ها در همه جای جهان با حضور افراد بتواند برگزار شود. تا آن زمان و در پایان باید خاطرنشان شود که این گزارش بیشتر از این نظر تهیه شد که انجمن‌ها و دست‌اندرکاران در ایران که «با توجه به پروتکل‌های بهداشتی»! برخی گهنبارها، جشن‌ها و گردهمایی‌هایی را برگزار می‌کنند (از جمله اخیرا توسط انجمن زرتشتیان یزد)، نمونه بهتری از چگونگی «رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» داشته باشند. برای همین در زیر نیز نمونه‌ایی از اطلاعاتی آورده می شود که انجمن زرتشتیان اونتاریو برای اعضای خود فرستاده است و باید برای ورود به درمهر توسط هر فرد رعایت شود.

بایدها نبایدها
• تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم دینی محدود و وابسته به قوانین مربوط به ظرفیت جایگاه است.
• ورود به «درمهر» تنها با رزرو قبلی ممکن است. برای این با ایمل …. تماس بگیرید.
• افراد باید ارزشیابی از خود (1) را به صورت آنلاین برای هر بازدید از درمهر انجام بدهند.
• برگه ارزشیابی برای رفتن به مکان/مشتری (2) باید کامل شود و در روز بازدید از درمهر به داوطلب حاضر در درمهر نشان داده شود.
• داشتن یک ماسک غیرطبی الزامی است.
• رعایت فاصله دو متر/شش فوت الزامی است.
• آوردن کتاب اوستا و کلاه شخصی الزامی است.
• چوب صندل تنها باید در داخل درمهر خریداری شود و از آوردن چوب صندل از جایی دیگر خودداری شود.
• حتما نشانه‌های مربوط به جهت حرکت و ورود و خروج دنبال شود.
• آیین ازدواج یا سدره‌پوشی مجاز خواهد بود تا هنگامی که فاصله اجتماعی دو متر برای افرادی که حاضر هستند و گنجایش تعداد افراد و محدودیت‌های بالا نیز رعایت شوند.

(1): https://covid-19.ontario.ca/self-assessment/
(2): https://covid-19.ontario.ca/screening/customer/

• هر نوع گردهم ایی حتی قبل یا بعد از مراسم ممنوع باقی می‌ماند
• هر نوع نوشیدن و خوردن ممنوع می باشد و این شامل دادن لرک و میوه نیز است.
• خوردن چاشنی نیز توسط افراد ممنوع است.
• از ایجاد هرنوع امکان انتقال ویروس با هر نوع تماس مستقیم یا غیرمستقیم از طریق سطوح یا ظروف در مراسم خودداری شود.

هشدار:
• بازدید و ورود به درمهر مهربان گیو داوطلبانه است و مسوولیت آن برعهده خود فرد است. بازدیدکنندگان باید تمامی قوانین را رعایت کنند که شامل محدودیت گنجایش، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است. تمامی بازدیدکنندگان مسوول حفظ سلامت و ایمنی خود و نیز تمامی افراد پیرامون آنها، هستند.
• بازدیدکنندگان باید هربار که برای بازدید از درمهر می‌آیند خود-ارزشیابی را با فرد داوطلب حاضر در درمهر انجام بدهند. فرد داوطلب تاریخ، نام و شماره تماس (تلفن و/یا ایمل) را خواهد گرفت و این تنها در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ردیابی موارد کووید 19 باشد و تنها برای 30 روز در فایل نگهداری می شود.
• برای آگهی بیشتر درباره بازگشایی استان اونتاریو به این لینک نگاه کنید:
https://www.ontario.ca/page/reopening-ontario

5d794c84 55db 4f79 9444 2adeaa89a040 15e494ec 6b4b 4335 b075 9913d8de04b7 821d5312 9e96 489d b7bb e6d3bdd34958 986d9928 5638 4308 886a b380f5729342 5963fb3d 4068 4147 9e56 79b93347470d d41dd23d b540 46d9 af60 a0bde1b73911

فرتورها از بهمن مرادیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30