لوگو امرداد

بزرگداشت پنجاهمین سالگرد انجمن زرتشتیان اونتاریو برگزار شد

آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بنیادگذاری انجمن زرتشتیان اونتاریو ZSO به روش مجازی در دو روز برگزار شد.

پنجاه سال پیش و در سال 1350 خورشیدی (1971 میلادی) زرتشتیانی که از ایران و هند به کشور کانادا و استان اونتاریو و شهر تورنتو مهاجرت کرده بودند، انجمن خیریه‌ایی را بنیاد نهادند که انجمن زرتشتیان اونتاریو (Zoroastrian Society of Ontario) نامیده شد. تاسیس این انجمن براساس فرهنگی بود که باید آن را یکی از کهن‌ترین ساختارهای اجتماعی زرتشتیان برای هماهنگی و اداره امور جامعه خود در نظر گرفت که در ساختار مدرن کشوری مانند کانادا براساس قوانین انجمن‌های خیریه ثبت داده شده است. این قوانین، همه افراد و گروه‌های قومی و دینی را تشویق می‌کند که روشمند و شفاف امور فرهنگی و دینی جامعه خود را اداره کنند. در این ساختار این انجمن‌های خیریه باید براساس اساسنامه خود عمل کنند و گردهمایی‌های سالانه خود را برگزار کنند و تنها هر سال گزارش مالی خود را به سازمان مالیات دولت فدرال ارائه دهند. به جز این، هیچگونه نظارت یا تایید صلاحیتی از طرف سازمان‌های دولتی بر آنها انجام نمی‌شود.
پس از این که انجمن زرتشتیان اونتاریو برپایه‌ی این قوانین بنیان نهاده شد؛ در سال 1359 خورشیدی روانشاد ارباب رستم گیو و همسرش مروارید خانم به نامگانه پسر برادر خود، مهربان گیو، که در نوجوانی درگذشته بود، ساختمانی را برای فعالیت مداوم این انجمن اختصاص دادند. از آن زمان تاکنون برنامه‌های گوناگون در پیوند با جامعه پارسی و ایرانی در این محل برگزار می‌شود.
برنامه پنجاهمین سالگرد بنیان این انجمن به روش مجازی در دو روز برگزار شد. در نخستین روز که برابر با سه‌شنبه 16 شهریورماه بود، در آغاز میترا جم، فرنشین انجمن در مقدمه‌ایی کوتاه تاریخچه‌ایی از ثبت و بنیان انجمن را ارائه داد و سپس موبدان آیین جشن‌خوانی را به این مناسب انجام دادند. بخش دوم این بزرگداشت در روز یکشنبه 21 شهریورماه 1400 خورشیدی برگزار شد.
هرچند که استان اونتاریو به شوند میزان واکسیناسیون مرحله سوم بازگشایی مرحله به مرحله را اعلام کرده است و تمامی مکان‌ها می‌توانند با توجه به این قوانین و به میزان محدودی گردهمایی‌هایی را برگزار کنند، اما بنابر تصمیم انجمن این برنامه به طور کامل به گونه‌ی مجازی برگزار شد و برای این از همه‌ی اعضا خواسته شده بود که به این مناسبت فیلمی کوتاه را ضبط و به مسوول آن بفرستند تا در این روز به نمایش در آید.
برابر با قوانین در آغاز برنامه گوشزد شد که منطقه تورنتو در زمین‌های اقوام محلی (First Nations) قرار دارد (این گوشزد براساس قوانین آشتی «Reconciliation» باید درآغاز هر برنامه انجام شود تا یاد‌آوری کند که اقوام محلی مالکان اصلی زمین‌هایی بودند که بعدها توسط مهاجران اولیه تصاحب شده است)، سپس اوستا خوانده شد و بعد سرود ملی کانادا خوانده شد. در دنباله‌ی برنامه، رئیس انجمن بسیار کوتاه درباره انجمن توضیح داد و سپس دومین انجمن زرتشتیان استان اونتاریو (Ontario Zoroastrian Community Foundation) نیز به این مناسبت پیام شادباشی فرستادند. پس از این بخش، افراد مختلف با سخن گفتن درباره‌ی خاطرات شخصی یا با نشان دادن عکس‌های قدیمی از برنامه‌ها یا سرودخوانی یا برنامه‌های هنری دیگر تلاش کردند که در این بزرگداشت شرکت کنند. در این مجموعه برنامه، انجمن تلاش کرد که با همازوری اعضا در این دوران همه‌گیری برنامه را از راه مجازی به درون خانه‌های افراد ببرد.
از سوی دیگر شهردار شهر تورنتو «جان تُری» (Johan Tory) نیز به مناسبت پنجاه سالگی این انجمن پیامی فرستاده است که ترجمه متن آن در زیر آورده می شود:
«با خوشحالی باید شادباش و خوش آمد گفت به تمامی کسانی که در برنامه مجازی پنجاهمین سال بنیان انجمن زرتشتیان اونتاریو شرکت می‌کنند.
بسیار خوشحال هستم که با وجود چالش‌های همه‌گیری، اما شما راهی را پیدا کردید که از راه مجازی با یکدیگر در پیوند باشید. بهترین را برای شما که در این بزرگداشت شرکت می‌کنید، آرزو می‌کنم.
جامعه زرتشتیان تورنتو به عنوان یکی از بزرگترین جوامع زرتشتی در بیرون هند و ایران؛ بسیار بر گوناگونی شهرمان افزوده است.
به عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جهان، شهر تورنتو نمونه‌ایی است برای جایی که تمامی باورها، ادیان و عقاید پذیرفته شده و مورد احترام هستند. از سوی شورای شهر تورنتو نیز، بهترین‌ها را برای این بزرگداشت آرزو می‌کنم».
در زیر نمونه‌هایی از برنامه با توضیحی کوتاه آورده می‌شود. این برنامه را به طور کامل می‌توانید در لینک زیر ببینید:
https://www.youtube.com/watch?v=Un9wnZeMm1U

طرح بزرگداشت
طرح بزرگداشت

5 9آیین جشن‌خوانی آغاز برنامه

8 6گفت‌وگوی کوتاه رییس انجمن، میترا جم

9 6اوستاخوانی آغاز برنامه

6 10

پیام شادباش اعضا

11 5موسیقی و اجرای آواز

10 4اجرای آواز

1 15پیام شادباش اعضا

2 9موسیقی و خواندن آهنگ ایرانی

3 9اجرای اشم وهو با پیانو

4 9نمونه‌ایی از برنامه کلاس دینی در محل انجمن

فرتورها از بهمن مرادیان است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. شادباش بر نیم قرن تلاش مستمر این مجموعه فرهنگی زرتشتیان و گرامی باد یاد همه کسانی که ایجاد کننده و ادامه دهنده این راه نیک چه بوده اند و چه هستند.

  2. کیش زرتشتی یک دین جهانی است.
    به امید روزی که با تلاش موبدان و بهکیشان مقیم کانادا، از نژادهای دیگری که در کانادا می زیند نیز به مزدیسنی گرویده شوند و هر وقت که تصاویر کانادا را می نگریم مردمان زرد و سیاه و بور و . . . نیز دیده شوند که در اینصورت بسیار زیبا و چه اندازه جالب خواهد شد. البته به شوند تعصب برخی زرتشتیان بخصوص برخی موبدان و بویژه همکیشان هندی، این امکان اما کمی دورازدسترس به نظر می رسد.

  3. درود و سپاس از آگاهی هایی که به اشتراک می گذارید
    درود بر خاندان ارباب رستم گیو نام نیکشان جاودان. پنجاه سالگی انجمن زرتشتیان اونتاریو را شادباش میگویم پایدار بماند.

    مسولیت پذیری و هم اندیشی یکایک هموندان انجمن این هماهنگی را برای اداره امور رقم زده.

    «… این انجمن‌های خیریه باید براساس اساسنامه خود عمل کنند و گردهمایی‌های سالانه خود را برگزار کنند و تنها هر سال گزارش مالی خود را به سازمان مالیات دولت فدرال ارائه دهند». این بخش از نوشته پرسشی مطرح می شود. انجمن اونتاریو آنگونه نوشته شده یک نهاد خیریه به حساب می آید آیا گزارش مالی برای مالیات باید ارایه دهد؟ یا نهادهای خیریه از مالیات معاف هستند؟

  4. درود و با سپاس از گفتگویی که ایجاد می کنید. ارائه گزارش مالی حسابرسی شده به اداره مالیات دولت فدرال برای نشان دادن درست بودن تراکنشهای مالی انجمن تحت قوانین انجمن های خیریه است مثلا مبالغی که انجمن از اعضا برای حق عضویت یا خیراندیشی اعضا یا انجام فعالیتها دریافت کرده است. درست می گویید نهادهای خیریه از مالیات معاف هستند. حتی انجمن سرمایه گزاری هایی دارد که طبق قوانین انجمن های خیریه نباید مالیات بپردازد اما باید هرسال نشان دهد که فعالیت درست و براساس قانون است. ارائه گزارش حسابرسی، الزاما برای پرداخت مالیات نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28