لوگو امرداد

جشن نوروز در مرکز زرتشتیان نیوزلند

مرکز زرتشتیان نیوزیلند ZANZ، نوروز یزدگردی را در تالار پارک نیکسون جشن گرفت.

16 آگوست 2024 میلادی برابر با 25 امردادماه 1402 خورشیدی نزدیک به ۸۵ تن برای شرکت در جشن نوروز مرکز زرتشتیان نیوزیلند ZANZ  به تالار پارک نیکسون آمدند. جشن ساعت ۱۶:5 با اوستاخوانی موبدان ویراف فتکیا، جمشید تاتا، استاد خوشرو، نوزاد چور، زریاب کارکاریا، بهزاد کارکاریا، واسپان رایمالوالا، موبد بختیار و موبد کایزاد آغاز شد. پایان جشن، داوطلبان به سرعت جعبه‌هایی از سِو، مالیدو، راوو، میوه ها و آجیل درست کردند. سپس جعبه‌ها در اختیار باشندگان گذاشته شد تا در خانه از آن لذت ببرند. همچنین، برای کسانی که می‌خواستند پیش از رفتن به خانه مقداری بخورند، کاسه‌هایی در دسترس بود.

بیشتر پارسیان که اکنون افزون بر هند در استرالیا آمریکا، کانادا، انگلیس و نيوزلند نیز ساکن هستند نوروز شاهنشاهی (یزدگردی) را باشکوه‌تر برگزار می‌کنند. تفاوت این نوروز با نوروز جمشیدی، کوچ زرتشتیان ایران در زمان یورش تازیان متهاجم به ایران است. پس از استقرار پارسیان در هند آنها سال کبیسه را محاسبه نکردند در نتیجه نوروز به میانه تابستان رسید. پارسیان نوروز را «سال» نیز می‌نامند و «سال» «مبارک» برای شادباش سال نو در میان آنها گفته می‌شود. از دیگر آیین‌های آنها «موکتاد» است که ده روز پیش از آغاز سال جدید برگزار می‌شود. در این مراسم موبدان به خواندن نیایش و روشن کردن آتش می‌پردازند زیرا عقیده دارند که روح درگذشتگان در پایان سال به بازدید بازماندگان می‌آید مانند آنچه که در ایران پیش از نوروز آیین پنجی می‌نامند.
برگرفته از: World Zoroastrian NEWS

1 36 2 21 3 19

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. با درود بی پایان خدمت بهدینان گرامی…بهدینان پارسی باید سنتهای ایرانی را همانند هموطنان و همدینان ایرانی خود در ایران زمین برگزار کنند و بدعت در سنتها و جشن های ایرانی ایجاد نکنند.این گرامیان از ایرانی بودن بیگانه و متنفر گشته اند و دین پاک مزدیسنا را تبدیل به یک فرقه ماسونی تبدیل نموده اند و کسانی که در این فرقه که از پدر و مادر پارسی نسل به نسل دین مزدیسنا را حفظ نموده اندبهدین نام می نهند و جالب هست که دختر و پسری که در خارج از فرقه ازدواج می کنند دیگر خود و فرزندان اجازه انجام مناسک دینی را ندارند و این یعنی بسته بودن گفتمان ، این یعنی نابود شدن دین پاک مزدیسنا در هندوستان… دوستان بهدین در ایران ، این گرامیان شما بهدینان ایرانی را بسوی هندی شدن و فراموش شدن تبار اهورایی ایران و نابودی هویت هدایت می کنند ..اما این نکته را خدمت شما متذکر می شوم که دین پاک مزدیسنا در ایران پویاتر وبا اراده تر و ایرانی تر از این پارسی های هندی شده می دانم و امیدوارم جامعه زرتشتی در ایران با اراده پولادین و قدرتمند تر از گذشته در ایران نفس بکشند و برعکس پارسیان جامعه خود را باز کنند و جمعیت شان فزون تر و در راستای حفظ دین پاک ایرانی و سنتهای نیاکان مان کوشاتر باشند. هویت اصیل ایرانی تا وقتی این گرامیان(بهدینان ایران) در ایران باشند هویت اصیل ایرانی نابود نخواهد گردید.. پاینده ایران عزیزتر از جانمان

  2. جناب سیستانی ابتدا نوروز ۱۶ آگوست یزدگردی برشما خجسته باشد.‌ابتدا اینکه پارسیان هند افراد ماسونی که میفرمایید نیستند.آنها براساس یک سری اعمال و رفتارهای حکومتی به این شکل در آمده اند. وگرنه آنها به آیین مزدیسنا از ابتدا پایبند بوده و میباشند. لطفا در مورد پارسیان هند اینطوری قضاوت نفرمایید. جبر زمان ما زرتشتیان را از هم دور نموده است وگرنه راستی و درستی و آیین ها بر طبق باورهایمان همیشه پابرجا خواهد بود. لطفا بیشتر تعمق کنید. فقط جبر زمان نقش های گوناگون به زرتشتیان ارائه نموده است. روزی نو را برای همکیشان عزیزم و همه ی هم میهنانم را آرزومندم. شاد و پیروز باشید. 🙏🍀

  3. به اعتقاد من هر کسی که اندیشه و گفتار و کردار نیک داره یک زرتشتی هست. اینکه مدرکی روی ورق داشته باشه یا سدره به تن داشته باشه یا نه؟ به مراسم خاصی دعوت بشه یا نه … جزو خواسته های شخصی هست.

  4. آیا سنت موکتاد همان سنت ده روز پنجه خرد و بزرگ می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06