آیین گهنبار چهره پیته‌شهیم در رستم‌باغ برگزار می‌شود

هیات امنای موقوفه ارباب رستم گیو، از برگزاری گهنبار پایان تابستان در آدریان مجموعه رستم‌باغ خبر داد.

آیین گهنبارخوانی پیته‌شهیم گاه در نخستین روز چهره، به روز اشتاد و شهریور ماه در گاهشمار زرتشتی، سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ از ساعت 17 برگزار می‌شود. زرتشتیان می‌توانند برای همازوری و هم بهره‌شدن از مِیَزد (:مهمانی) گهنبار در آدریان رستم‌باغ تهرانپارس گردهم آیند. این آیین با نیایش گروهی، دهش و پذیرایی از باشندگان همراه خواهد بود.

شش چهره گهنبار یادآور شش پله‌‌ی (:مرحله‌‌ی) آفرینش است. این شش پله در «فروردین‌یشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتیب است: «آسمان، آب، زمین، گیاهان، جانوران و انسان.» در باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده‌شدن «زمین» از سوی خداوند است و آیین‌های این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبا‌رها برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *