لوگو امرداد

فردوس کاویانی هنرمند پیشکسوت درگذشت

فردوس کاویانی1فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی، بازیگر خاطره‌انگیز سریال همسران در سن 82 سالگی در گذشت.
این بازیگر توانا در سال‌های اخیر با بیماری پارکینسون دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سرانجام در نهم مهرماه 1402 در خانه شخصی درگذشت. فردوس کاویانی زاده‌ی مهرماه ۱۳۲۰ در کرمان بود. بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی بازیگری و کارگردانی سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در نمایش‌های تیاتر آغاز کرد و بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۴۹ با فیلم تجاوز به کارگردانی حمید مصداقی شروع کرد. کاویانی بازیگر فیلم‌های مشهوری چون شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی، نارنجی‌پوش، کلانتری غیرانتفاعی، ساوالان، در مسیر تندباد، همه‌ی دختران من و نیز سریال‌های چون مش‌خیرالله صندوقچه اسرار، محله بهداشت، محله برووبیا و سریال‌های محبوب دهه‌ی ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی است و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی  با نام تانگوی تخممرغ داغ به کارگردانی هادی مرزبان در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.
در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی در خانه سینمای ایران برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.

 زمان آیین خاکسپاری و بدرود با پیکر زنده‌یاد فردوس کاویانی، از تارنمای امرداد به آگاهی رسانده می‌شود.

«امرداد» درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده ایشان، هازمان زرتشتی و جامعه هنری ایران آرامش‌باد می‌گوید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

14 پاسخ

  1. یادش پایدار و روانش شاد. هنرمندی و چیره‌دستی‌اش در نقش‌آفرینی‌های سینمایی و تلویزیونی از یادها نمی‌رود. خبر غم‌انگیزی بود. افسوس و تاسف بسیار.
    نام سرفراز فردوس کاویانی، به نیکی.

  2. از شنیدن درگذشت هنرمند گرامی جناب فردوس کاویانی واقعا ناراحت شدم.روانش در جهان دیگر شاد باشد و راهش پر رهرو

  3. روحشان در فردوس مهر در مهر ماه جاودانی شد چون نامشان .

  4. روانشان شاد 🌿🌿🌿
    یاد و خاطره شان برای همیشه گرامی
    براستی هنرپیشه کاربلد و درجه یک و درخشانی بودند.

  5. زندگی هرچند کوتاه اما به بزرگی دل انسانهای دوستدار هنر همیشه می تپد. یاد شاد روان فردوس کاویانی پدر بزرگوار جوانان این مرز و بوم گرامی .بهشت برین جایگاهش باد . برای خانواده ی گرامی ایشان صبر و شکیبایی آرزومندیم. یادشان گرامی باد.

  6. روحش شاد وبهشت برین جایگاهش باد به خانواده ایشان آرامش باد می‌گوییم

  7. مهربان بود و شادی‌بخش. روانش شاد و گروسمان نشین باد.

  8. اینکه تا زمان حیات ایشان از سوی جامعه زرتشتی یا غیر زرتشتی حتی به عنوان مستند و خاطره نگاری اقدامی شده اطلاعی ندارم اما امیدوارم از سوی خانواده تلاشی برای ثبت بیشتر اوقات زندگی روانشاد انجام گرفته باشد و در آینده در اختیار جامعه قرار گیرد البته با حفظ حقوق مادی معنوی برای بازماندگان. با این حال آنچه از ایشان برجای مانده هنر مصون از ابتذال و آمیخته با حسن برخاسته از آیین مفتخر به سه اصل اندیشه گفتار و کردار نیک است
    یک نام دیگر که متاسفانه با اینکه اطلاعات جسته گریخته ای از ایشان قابل یافت است و حتی دینش را هم اسلام درج کرده اند روانشاد اسفندیار ماوندادی بازیگر سینما است که ما در اردوهای دانش آموزی زمان خود حضور ایشان در مکان کانون دانشجویی و صحبت و اجرای نی کوچکی که می نواخت و حتی در یک اثر سینمایی تلویزیونی ؟ هم آن را نواختند به یاد می آوریم! یا هنرمندان ناشناس مانده جامعه باربد و… روان همگی شان شاد

  9. پس از مرگ ،تنها دارایی که از ما انسانها بجا می ماند نه املاک و مستغلات ماست و نه حساب پر و پیمان بانکی، فقط و فقط نام است که می ماند.
    خوشا بحال کسانی که نام نیکی از خود به یادگار می گذارند و شادروان فردوس کاویانی یکی از انسانهای شایسته ای بود که نامی نیک از خود به یادگار گذاشت و رفت.
    روانش پیوسته شاد باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15