لوگو امرداد

گزارش شش‌ماهه دوم گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

دومین گزارش دبیر انجمن زرتشتیان تهران، به مصوبه‌های شش‌ماهه‌ی دوم گردش 45 و روند پیشرفت پروژه‌ها اختصاص یافت.
گردش 45 از آبان سال 1401 آغاز به‌کار کرد و در این مدت یک‌ساله در راستای خدمت‌رسانی و وظایف قانونی 40 نشست هفتگی تشکیل داده است. دکتر نوذر نوذری، دبیر گردش ۴۵ انجمن زرتشتیان تهران، دومین گزارش خود را به آگاهی‌رسانی درباره‌‌‌ی مصوبه‌ها و عملکرد هیات‌مدیره در شش ماهه‌ی دوم فعالیت این گردش اختصاص داده است. در شش ماهه‌ی دوم، 21 نشست هفتگی تشکیل شده و به تصویب 173 مصوبه انجامیده است. گزارش دبیر گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران را در ادامه می‌خوانیم:

گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران از آبان سال 1401 شروع به‌کار نموده و در راستای خدمت‌رسانی و وظایف قانونی 40 جلسه تشکیل داده است و با ایجاد ساختارهای سازمانی مطابق با نیازهای روز جامعه زرتشتی اقدام به تدوین آیین‌نامه‌ها و مقررات کرده است. این قوانین به کاهش تعارضات و تصمیم‌گیری‌های بهتر در ادوار آینده انجمن زرتشتیان تهران می‌انجامد.
هر تحول نیازمند شناسایی و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و درازمدت مطابق با اسناد است. تخصصی‌شدن تصمیم‌ها نیازمند گفت‌وگوها و سلسله جلسات متعدد کمیسیون‌ها با افراد و کارشناسان خبره است. لذا مهمترین تصمیمات هر کمیسیون در این دوره شش ماهه گزارشی از چگونگی و روند پیشرفت پروژه‌های مختلف نیز ارایه می‌شود.
انجمن زرتشتیان تهران علاوه بر نقش ارایه خدمات به زرتشتیان تهران به زرتشتیان کل کشور نیز خدماتی ارایه کرده است که این حاصل بسترسازی برای حضور همکیشان از سایر شهرها برای استفاده از فضاهای انجمن زرتشتیان تهران است.
کمک به سازمان‌های زرتشتی خارج از تهران برای برگزاری و تعمیرات ساختمانی و حفظ و نگهداری آنها مطابق با اساسنامه انجمن زرتشتیان تهران به منظور حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی مطابق نیت‌نامه‌های املاک است.
برگزاری جلسات با نهادهای مختلف زرتشتی مستقل و وابسته به صورت منظم یکی از راه‌های ساختارسازی و هماهنگی اهداف انجمن زرتشتیان برای پیاده‌سازی برنامه‌ریزی مطابق با نیازهای آینده جامعه زرتشتی است و ایجاد تقویم مشترک رویدادهای مختلف با سازمان‌های دیگر از این طرح‌ها است.
مصوبات ارایه‌شده به صورت کلیه مصوبات اجرا شده است و تعدادی از مصوبات با توجه به عدم دستیابی به بودجه‌ها بر اساس الویت در لیست تخصیص و تامین اعتبار قرار دارند.
گستردگی و تنوع تصمیمات به این صورت می‌توان اشاره کرد که از تولد هر فرد زرتشتی تا درگذشت و نیازهای مختلف در زمان حیات فرد را شامل می‌شود و این میسر نمی‌شود مگر خدمات کادر اداری انجمن زرتشتیان تهران که با تعدادی انگشت شمار در تمام ساعات شبانه روز به همکیشان با افتخار خدمت‌رسانی می‌کنند.
از همکاران و مدیران پیشکسوت انجمن که با انجمن همکاری داشتند، خانم نوشین فرامرزیان بودند که در سمت سرپرست کتابخانه یگانگی سال‌ها تلاش کردند و با توجه به درخواست ایشان این همکاری پایان یافت و انجمن زرتشتیان تهران از ایشان بابت زحماتشان نهایت سپاسگزاری را دارد. آموزش رکن اصلی آموزه‌های زرتشت است. از خانم گوهر نمیرانیان بابت بازسازی مدرسه جعفرآباد نهایت سپاسگزاری را داریم و از سرکار خانم خادم مشاور مددکاری انجمن زرتشتیان تهران که در این دوره نیز قبول زحمت نمودند سپاسگزاریم.
متاسفانه در این مدت که سپری شد آقای پرویز ظهرابی کلانتری عضو دوره های قبلی هیات مدیره انجمن زرتشتیان تهران و خانم گلرخ مهری همسر شهید داریوش شهزادی درگذشتند.
تاریخچه تشكیل و تاسیس انجمن زرتشتیان تهران به سال 1276 یزدگردی ( 1286 خورشیدی) بازمی‌گردد. در این سال بود كه گروهی از زرتشتیان ساكن تهران كه به اهمیت كار گروهی برای رفع مشكلات و هموارساختن راه پیشرفت زرتشتیان پی‌برده‌بودند، در محلی به نام كاروانسرای مشیر‌خلوت كه در آن هنگام یک مركز عمده تجارت زرتشتیان بود، گرد‌آمدند و آغاز فعالیت این انجمن را اعلام‌ داشتند و به این ترتیب نخستین دوره با نام «انجمن زرتشتیان طهران» آغاز‌شد. آن‌طور كه در «دفتر وقایع انجمن زرتشتیان طهران» نوشته شده‌ است، این نهاد هدف‌های گوناگونی داشته‌ است كه برخی از آنها عبارتنداز: اتحاد و اتفاق و پیشرفت امور، اصلاح نواقص، پیروی از فرمایش و سخنان اشوزرتشت درباره كنكاش و مشورت در امور زرتشتیان تهران.
امروز طبق اساسنامه انجمن زرتشتیان تهران موسسه‌ای است خیریه، دارای فعالیت‌های اجتماعی غیرسیاسی و غیرانتفاعی به مدت نامحدود که در سال 1366 مورد تصویب کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور و مجمع عمومی رسیده و ثبت شده است و اعضا هر گردش انجمن پروانه فعالیت انجمن را پس از انتخاب و تایید صلاحیت از وزارت کشور دریافت می‌نمایند.
هر تصمیمی بایستی بر اساس آمار و اطلاعات درست باشد و مسلما هر تغییر و تحولی به همراه خود تبعاتی دارد جامعه‌ای که مشکل نداشته باشد وجود ندارد اما امید به راه حل سبب توسعه و پیشرفت جوامع گردیده است لذا هدف ایده‌ال ما را نباید را در مسیر و اقدام از وضع موجود به وضع ایده‌آل دچار ناامیدی بکند.
با توجه به رویکرد گردش 45 مشکلات مهم که در این مدت در هر کمیسیون بررسی شده است به همراه تعداد مصوبه آن کمیسیون آورده شده است. مصوبات بر اساس اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمان مناسب بر اساس امور زیربنایی و تدارکاتی آن اجرا می‌شوند و راه‌حل مشکلات به صورت دستوری نیست و پیش‌نیازها و اقدامات متنوعی را شامل می‌شود. این تصمیم‌ها گاهی توسط یک دوره‌ای گرفته می‌شود ولی در دوره‌ای دیگر اجرا می‌شود این دوره تصمیم به اجرا تمامی مصوبات و تعیین تکلیف پرونده‌های ادوار گذشته تا از یک گردش انجمن مشکلات به گردش دیگر منتقل نشود زیرا که گاهی تاخیر یا عدم‌تصمیم‌گیری ضررش بیشتر از تصمیم‌گیری بوده است و این تحولات در هماهنگ‌سازی با نیازهای آینده زرتشتیان است.
کمیسیون املاک و ساختمان:
طبق جلسات متعدد کمیسیون املاک با هماهنگی با کمیسیون مالی و مددکاری یکی از مهمترین چالش‌های انجمن که مربوط به نیت‌نامه‌های املاک انجمن زرتشتیان و اجاره بها آن بود لذا بررسی و آیین‌نامه اجاره املاک تدوین و برای همکیشان مصوب گردید.
این آیین‌نامه در کمیسیون املاک و هیات‌مدیره انجمن مصوب شده است تا بر اساس مدت زمان اجاره و شرایط خانواده در کمیسیون مددکاری و مالی بررسی شود و کاهش اجاره‌ها در قالب کمک انجمن به همکیشان در تراز و بیلان اعمال شود. آیین‌نامه اجاره املاک به همکیشان مصوب شده و از اول مهر برای کلیه املاک اجاره‌ای همکیشان اجرایی شده است.
کمیسیون املاک و ساختمان علاوه بر این آیین‌نامه تعداد 53 مصوبه داشته است. ساختمان کیخسروی در مرحله اتمام نازک‌کاری است که در صورت تامین بودجه در حدود سه ماه تکمیل خواهد شد.
ساختمان خراشه تکمیل و به شبکه برق بایستی متصل شود و آماده بهره‌برداری است که مراحل اداری را طی می‌کند. مطابق آیین‌نامه املاک انجمن در سایت انجمن برای فروش و اجاره آگهی شده است که شامل 9 واحد مسکونی ساختمانی و فراخوان برای پیشنهادات بهره‌برداری پارکینگ واقع در یزد و باغ شهدا در تهران اعلام شده است.

کمیسیون خدمات:
برای رسیدگی به اماکن خدمت‌رسان به همکیشان، شامل آرامگاه قصر فیروزه، آدریان بزرگ، باغ اوسون، مارکار تهرانپارس و خانه فرهنگ و هنر هیات های اجرایی برگزیده شده اند تا با هماهنگی با رابط انجمن به فعالیت بپردازند. لذا عملکرد هیات‌های اجرایی به صورت کلی بررسی و نسبت به روند آنها با اتخاذ رویکردهای مناسب، اقدامات اصلاحی صورت می‌پذیرد. مطمئنا همواره نمی‌توان انتظار داشت همه راضی باشند و در هر فعالیت اجتماعی موافق و مخالف وجود دارد. انجمن از همه اعضای هیات‌های اجرایی که رایگان به جامعه خدمت می‌نمایند نهایت تشکر را دارد. از طرفی بر اساس موضوعات و درخواست خانواده‌های دانش‌آموزان، فراخوان تشکیل هیات‌اجرایی برای سرویس مدارس نیز اعلام شد تا خانواده‌های دانش‌آموزان مستقیما در اداره و تصمیم‌گیری سرویس مدارس نقش داشته باشند.
کمیسیون خدمات یکی از مهمترین کمیسیون‌های انجمن در حوزه خدمت‌رسانی به همکیشان است و با توجه به این موضوع بیشترین خدمات ارایه می‌کند. طیف سنی خدمت‌رسانی از تولد تا درگذشت است. خدمات تمامی سالن‌های پذیرایی و سرویس مدارس و خدمات درمانی و مراکز خدمت‌رسان اهم موضوعات این کمیسیون است. آیین‌نامه کارگروه امور استخدامی افراد برای انجمن زرتشتیان با همکاری کمیسیون خدمات و هیات‌رییسه و امور مالی تدوین شد. آگهی استخدام نیرو و فراخوان‌های هیات اجرایی توسط این کمیسیون ارایه می‌شود. که در این مدت تعداد 57 مصوبه داشته است.

کمیسیون مالی:
کمیسیون امور مالی نبض انجمن است لذا رسیدگی و تامین تمامی هزینه‌ها بر عهده آن می‌باشد. از مهمترین اقدامات تدوین آیین‌نامه تنخواه و پرداخت های خرد میباشد که به کاهش تعداد مصوبات و رسیدگی به موضوعات مهم در جلسات می‌انجامد و نظام پرداخت مطابق با اصول حسابداری و تاییدیه‌های لازم در اسرع وقت به منظور خدمت‌رسانی فوری و سریع اعمال می‌شود. مشخص‌نمودن بودجه تا آخر سال برای تصمیمات کمیسیون‌ها و گزارش به هیات‌مدیره در ارتباط با مصوبه‌ها را گزارش کرده است.
کمک مالی به سایر سازمان‌های زرتشتی در شهرهای دیگر توسط این کمیسیون بررسی و مصوب و به هیات‌مدیره ارجاع داده می‌شود. بررسی استهلاک ساختمان‌ها و هزینه‌های سربار انجمن در بخش‌های خدمت‌رسان نیز به عهده این کمیسیون بوده است و بیمه اماکن زرتشتی برای خدمت‌رسانی زیر نظر این کمیسیون انجام شده است.
به‌طور کلی این کمیسیون 12 مصوبه داشته که یک مصوبه برای کمک به نهاد زرتشتی داخل تهران و دو مصوبه برای کمک به نهادهای زرتشتیان خارج از تهران مصوب شده است.
طبق گزارشات کمک‌های اهدایی به انجمن زرتشتیان تهران توسط خیراندیشان برای کمک به سرویس مدارس 200 میلیون تومان توسط فردی که نخواسته‌اند نامشان ذکر شود دهش کردند و برای آسفالت قصر فیروزه دهشمند نخواستند که نامی ازشان ذکر شود و دهش آقای فریدون کاویانی زباله‌سوز که نصب و راه‌اندازی در قصر فیروزه شده است و خرید لوله برای قصر فیروزه بنامگانه بانو سروش مهرابی‌پور کرمانی و اسفندیار دینیار دینی دهش نموده‌اند و مبلغ بیست میلیون تومان برای بازسازی اتاق مدیریت قصرفیروزه بنامگانه کیخسرو شهریاری و آرتمیس رامین ستوده دهش نمودند و آقای جمشید مهردوست سر سال روانشاد سیمین‌دخت (مهین) رستم بنداریان بنامگانه ایشان کمک به بیماران نیازمندان 35 میلیون تومان و خیراندیش برای بازسازی شاورهرام ایزد مبلغ 363.060.000ریال دهش نمودند که نخواسته‌اند نامشان ذکر شود و از سایر عزیزانی که دهش به انجمن زرتشتیان تهران نموده‌اند و اسمشان آورده نشده تشکر کرده و برایشان آرزوی تندرستی می‌کنیم. اسامی کامل این دهشمندان در سایت انجمن به صورت دوره‌ای اعلام می‌شود.

کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی:
کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی دارای دو بخش است که به صورت مجزا گزارش می‌شود.
بخش مددکاری این دوره تدوین آیین‌نامه مددکاری را آغاز کرده‌اند که بسیاری از مواردی که نیازمند هماهنگی بین مددکارها در شهرهای مختلف در آن بود پیشنهاد شده است و برای توانمندسازی آنها را در حال برنامه‌ریزی است تا تخصصی‌تر کمک بنماییم تا افراد به زندگی عادی و ارزشمند ادامه دهند. لازم است در این باره کمک‌ها فقط مالی نباشد و مددکارها تخصصی کمک کنند.
این کمیسیون 3 مصوبه داشته است که با توجه به اهمیت نیازمندان و مستمری‌بگیران و بیماران تمامی مصوبات با الویت اول در اسرع وقت پرداخت می‌شوند و جلسات تصویب کمک‌های مددکاری به افراد به صورت جلسه غیرعلنی است و در این مدت یک جلسه غیرعلنی برای این موضوع برگزار شده است .
بخش روابط عمومی در راستای هماهنگی بین نهادهای زرتشتی اقدام به برگزاری نشست‌های مشترک کردند به طوری که برای کمک و هماهنگی جلسات منظم برگزار شده و تقویم مشترک رویدادها بین سازمان‌های مختلف را در حال تنظیم هستند تا برای خدمت‌رسانی بهتر برنامه‌ریزی کنند.
راه‌اندازی سامانه پیامکی و سایت انجمن زرتشتیان تهران و فعالیت در فضای مجازی در راستای اطلاع‌رسانی به همکیشان در این مدت انجام پذیرفته است. اطلاع رسانی و اعلام فراخوان ها توسط این کمیسیون انجام می شود. این کمیسیون تعداد 15 مصوبه داشته است. بازدید از ساختمان تالار ایرج و آشنایی با تاریخچه آن برای اولین بار آزمایشی جهت گردشگری و توسط یک گروه انجام پذیرفته است.

کمیسیون فرهنگی، آموزشی، دینی و ورزشی:
کمیسیون فرهنگی ، آموزشی ، دینی و ورزشی انجمن تعداد 19 مصوبه داشته است.
از جمله مصوبات آیین‌نامه حمایت از طرح‌های فرهنگی است که افراد در خصوص طرح‌های خود از قبیل نوشتن کتاب و تولید محتوا و پایان نامه مرتبط با جامعه و آیین زرتشتی مورد حمایت قرار می‌گیرند و فراخوان مربوطه به‌زودی اعلام می‌شود.
کتابخانه یگانگی یکی از کتابخانه‌های مرجع در کشور در حوزه دین زرتشتی است و امسال نیز بودجه‌ای برای خرید کتب جدید برای آن در نظر گرفته شده است که مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و پایان‌نامه‌ها است. آقای فرامرز پوررستمی نیز به عنوان سرپرست موقت کتابخانه تا پایان سال انتخاب شدند.
با هماهنگی‌های صورت گرفته آقای سهراب ویرابی به عنوان مدیر جدید دبیرستان ماندگار فیروزبهرام انتخاب شدند و از ابتدای سال تحصیلی 3-1402 در سمت جدیدشان مشغول شده‌اند.
هماهنگی‌های لازم جهت شرکت آموزگاران دینی در کلاس‌های بازآموزی در تابستان 1402 صورت پذیرفت و همچنین کتاب‌های دینی پایه‌های نهم تا یازدهم برای سال تحصیلی با بودجه انجمن تجدید چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
برنامه‌ریزی و برگزاری جشن زایش و به پیامبری‌رسیدن اشوزرتشت و جشن مهرگان توسط تیم برگزاری جشن‌ها به سرپرستی آقای دادبه اورنگی انجام شد.
در راستای حمایت از همه خانواده‌هایی که دانش‌آموزان‌شان را به مدارس زرتشتی می‌فرستند، طرحی مصوب شد تا انجمن بتواند از طرف دانش‌آموزانی که از سرویس استفاده نمی‌نمایند بخشی از کمک‌هزینه به مدارس را پرداخت نماید.
همچنین هیات امنای دبیرستان ماندگار نوشیروان جی تاتا در شش ماه نخست امسال تشکیل شده است.

جلسات انجمن:
در این مدت شش ماه میزبان چهار جلسه مجزا با مهمانان دعوت شده انجمن برای موضوعات مختلف با مشورت با وکلا و کارشناسان کلیه اعضا هیات مدیره داشته است دو جلسه تشکیل و هیچ مصوبه‌ای نداشتیم و به گفت‌وگو و بحث راجع به موضوعات پرداخته شده است. در یازده جلسه مهمانان همکیش جلسات انجمن زرتشتیان که شامل اولیا ،دانش آموزان و افراد همکیش بوده حضور یافته و صحبت نموده اند و درطول این شش ماه 21 جلسه تشکیل شده است که مهمترین مسایل کمیسیون‌ها در گزارش بالا آورده شده است .
بصورت کلی تعداد 173 مصوبه در این مدت شش ماه مصوب شده است که شامل کارگروه استخدامی 10 مصوبه و هیات رییسه 4 مصوبه داشته‌اند. الویت‌های کاری انجمن در برنامه‌های آتی موارد پذیرشگاه شامل هماهنگی کمیسیون مالی و خدمات و املاک است و برنامه جامع مدارس زرتشتی که در حال شکل‌گیری است و طرح‌های موزه برای زرتشتیان تهران در حال بررسی است و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس و تعمیر تاسیسات مکان‌های مورد استفاده زرتشتیان و املاک از موضوعات مهم در الویت است. انجمن و کمیسیون‌ها از افراد همکیش با پیشنهادات سازنده برای جامعه دعوت می‌نمایند در جلسات انجمن و کمیسیون‌ها حضور یابند لذا ساعات کمیسیون‌ها و جلسات انجمن ارایه می شود تا علاقه‌مندان حضور و پیشنهادات و انتقادات خود را ارایه تا با همازوری و هم‌اندیشی به یاری اهورامزدا خدمت‌رسان همکیشان باشیم.
دبیر گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران
نوذرنوذری-دوم آبان‌ماه 1402

نخستین گزارش گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

1 43 2 38 3 38 4 35 5 34 6 35

فرتور از تارنمای انجمن زرتستیان تهران است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. گزارش یکم گزارش از سه ماهه اول انجمن بود گزارش دوم، عملکرد شش ماهه دوم را گزارش داد. این دو گزارش از 9 ماه هست سه ماهه ی میانی از یاد رفته!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-21