لوگو امرداد

جشن آبانگان و گهنبار دانش‌آموزی در آتشکده یزد برگزار می‌شود

photo 2023 10 24 11 44 24انجمن زرتشتیان یزد از برگزاری خوانش اوستای آبزور و آیین گهنبار دانش‌آموزی به شگون جشن آبانگان خبر داد.

پیرو آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان یزد، این آیین فرخنده در روز پنجشنبه چهارم آبان ماه 1402 برابر با آبان ایزد و آبان ماه 3761 زرتشتی در محوطه کدخدا در آتشکده ورهرام یزد با همازوری دانش‌آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم دبستان ساعت 15 برگزار خواهد شد.

آبان نیایش یا «اَردویسور نیایش» که در خرده اوستای زرتشتیانِ ایران، آن را با نام «آبزور» می‌شناسند، نیایشی است که در ستایش و بزرگداشت ایزدبانوی نگهبان آب‌ها و تمامی مایعات در جهان مادی، آناهیتای ورجاوند خوانده می‌شود. این نیایش که گزیده‌ایی از آبان یشت است دربردارنده‌ی آیین و مراسمی ویژه‌ است که از دیرباز تاکنون، موبدان و موبدیارانِ ایرانی آن را به شیوه‌ای بی‌مانند اجرا می‌کنند.

چهارم آبان‌ماه جشن‌ آبانگان، روز پاسداشت آب است. آبانگان از جشن‌های ماهانه ایرانی است که هرسال به فرخندگی هم‌نامی روز آبان و ماه آبان (روز دهم گاهشمار زرتشتی، چهارم آبان‌ماه سالنمای رسمی کشور) برگزار می‌شود. آبانگان، جشن پاسداشت آب‌های روان و ایستای روی زمین همچون سرچشمه‌ها، رودها، دریاها، دریاچه‌ها، کاریزها، آبشارها و جوی‌هاست.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20