مریم‌آبادی‌ها شب چله را جشن گرفتند

محله‌ی مریم‌آباد جشن چله را به خجستگی اورمزد و دی‌ماه گاهشماری زرتشتی برگزار کرد.
 جشن با بخشی از سرود سپندینه گات‌های اشو زرتشت با خوانش پریا فرمانبرداری و آراد مالی آغاز شد. ماونداد آفرین، گرداننده‌ی برنامه بود. با سخنرانی بهرام یزدانی، فرنشین باشگاه جوانان زرتشتی مریم‌آباد برنامه ادامه یافت. گلچهره فلفلی بخش‌هایی از شاهنامه را بازگو کرد. تصنیف‌خوانی هنرمند میترا پرورش و حافظ‌خوانی با اجرای فرزانه بمانی در کنار آن آیین چَک‌ودوله (فال کوزه) و خوانش دوبیتی‌های دلنشین با همراهی باشندگان بخش‌هایی از این جشن بود. این جشن با همکاری هموندان باشگاه جوانان مریم‌آباد، فرزاد مالی، مهران مهرکام، امید افسادی، ماونداند آفرین و در کنار آنان با همیاری بانوان محله سیما نجمی، ماندانا مهرکام، فریبا کیخسروزاده پریناز اردشیری برگزار شد. پذیرایی با میوه، چای و شیرینی و شام پایان‌بخش جشن محله‌ی مریم‌آباد در پسین روز انارام ایزد از ماه آذر گاهشماری زرتشتی برابر با آدینه 24 آذرماه خورشیدی بود.
در ماه دی چهار جشن ماهیانه با نام دیگان است. به ترتیب اورمزد روز برابر با 25 آذرماه، که ماه دی در گاهشماری زرتشتی آغاز می‌شود. دی به‌آذر برابر با دوم دی‌ماه، دی به‌مهر برابر با 9 دی و دی‌به‌دین برابر با 17 دی‌ماه خورشیدی هستند. واژه‌ی «دی» به چم(:معنی) آفریدن و آفریدگار برابر با واژه‌ی اورمزد است. زرتشتیان همانند جشن‌های ماهیانه‌ی دیگر در این چهار روز در نیایشگاه‌ها گردهم می‌آیند و جشن دیگان را به شادمانی برگزار می‌کنند.

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *