لوگو امرداد
در امرداد 479 بخوانید:

روزی که دل هر ایرانی با اندوه آن لرزید

p03پنجم دی سال ۱۳۸۲ خورشیدی، ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد، زمین ۱۲ ثانیه لرزید و زمان تیره و تار شد؛ یک شهر فروریخت. زلزله بم، زمستان آن‌سال اندوهی شد به‌ گستردگی یک شهر برای یک سرزمین.

بم، سخت‌جانی است از جنس کویر. کویرنشین‌ها اهل گله و شکایت نیستند؛ آن‌هم اکنون که 20سال از تلخی گذشته. حتا اگر زیر آوار غم 2سال در چادر، سوز کویر را به جان خریده باشند. حتا اگر پس از این همه‌سال  کوچه‌های خاکی بهره‌‌شان باشد و شهری از نوساخته که ردی از نخل ندارد. روزگار با همه این‌ها می‌چرخد و مردم هم به زندگی بازگشته‌اند. دیوارهای فروریخته از زلزله، دست‌نخورده باقی مانده تا کسی یادش نرود خشت‌خشت آن بر سر هزاران عزیز و فرزند کسی یا کسانی آوار شد؛ آواری به قدرت 6.8ریشتر در ساعت5:28:59 آدینه پنجم دی.
روزی که فریدون کاویانی 81 ساله و همسرش مهرناز 63 ساله با فرهاد فرزند 28 ساله‌شان هم در آن بامداد شوم با تکان‌های زمین، آسمانی شدند و اندوه بزرگی را به خانواده و جامعه‌ی زرتشتی وارد کردند. مهرداد کاویانی فرزند بزرگ این خانواده به دفتر امرداد آمد و از روزهای پر رنج زلزله و پس از آن برای ما گفت.
هنوز هم پس از 20 سال سخن گفتن درباره‌ی آن روز شوم اشک بر دیدگانم می‌آورد. بامداد 5 دی با شنیدن این خبر به سرعت به‌سوی کرمان و سپس بم رفتم 7 ساعت از زمان زلزله گذشته بود آنچه دیدم سراسر ناامیدی بود همه جا خاک بود و آوار. آن‌هایی که سالم مانده بودند در هوای زیر صفر و سرمای بم سرگردان و آشفته بودند. سراسیمه گرد شهر می‌چرخیدم خانه‌مان را پیدا نمی‌کردم. چگونه خانه‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده بودم را زیر خروارها خاک که اکنون همه‌ را یکی کرده بود پیدا کنم. سرانجام با نشانه‌هایی خانه را پیدا کردم. وای پدر و مادر و برادرم در خانه که نه، زیر آوار خانه بودند. حال و روز خوشی نداشتم به یاری فرهاد ایرانمنش، رضا سعیدی و غلامرضا سلطانی که ما را همراهی کردند توانستم از جهاد بم لودر بگیریم و می‌بایست زیر خروارها خاک بگردیم و جنازه‌ها پیدا کنیم.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی است از فیروزه‌ فرودی با مهرداد کاویانی با عنوان «پنجم دی‌ماه سالگرد زلزله‌ی بم به یاد باد، روزی که دل هر ایرانی با اندوه آن لرزید» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 479 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 479  از ‌‌دوشنبه، چهارم دی‌ماه 1402 خورشیدی، به شوند دشواری‌های پخش همچنان در نمایندگی‌ها و چند دکه در تهران در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 479  هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  479 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

برای آگاهی بیش‌تر با شماره‌های: 31 و 30 – 88325329 – 021 تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-27