لوگو امرداد
از آغاز آبان تا اطلاع ثانوی

شهرام گودرزی، سازنده‌ی تندیس کوروش بزرگ از ممنوع‌الکاری خود خبر داد

شهرام گودرزی هنرمند تندیس‌ساز با تکذیب شایعه‌ی دستگیری‌اش که چندروز پیش در برخی رسانه‌‌های مجازی پخش شد، از تعطیل‌شدن کارگاه و ممنوعیت کار بر روی تندیس کورش بزرگ خبر داد.

tandis 1

این تندیس‌ساز که چندسال است طراحی و ساخت تندیس باشکوه کوروش بزرگ را در محوطه‌ی شخصی‌اش در روستای تویدره کلاردشت اجرا می‌کند به امرداد گفت: یکم آبان به روال هرسال از سوی نهاد امنیتی با احترام از من درخواست شد ششم و هفتم آبان‌ماه نمایشگاه را که تندیس کورش بزرگ در آن جای دارد تعطیل کنم. من هم به‌مانند همیشه با آن‌ها همکاری کردم چون دنبال جنجال نیستم و کار سیاسی نمی‌کنم. من هنرمندم و ساخت تندیس کوروش هم کاری هنری و فرهنگی است. کوروش نماد حقوق بشر و مایه‌ی افتخار ایرانیان در جهان است.

tandis2

وی در ادامه افزود: با این‌حال چند روز بعد یعنی چهارم آبان از سوی نهاد امنیتی دیگری این‌بار البته با بی‌احترامی به من دستور تعطیلی کارگاه و نمایشگاه تا اطلاع ثانوی داده شد و گفته ‌شد در خانه به فعالیت هنری خود ادامه دهم. از آن روز تا کنون هم پیگیری‌ها بی‌پاسخ مانده و موفق به بازگشایی نمایشگاه نشده‌ام. من شرمنده‌ام که بسیاری از هم‌میهنان برای دیدن تندیس کوروش می‌آیند و با درهای بسته روبه‌رو می‌شوند.

ساخت تندیس کوروش  به دست شهرام گودرزی امرداد 1395 آغاز شد. این تندیس 6 متری که وزن آن بیش از 12 تُن است از بزرگترین تندیس‌های خاورمیانه به شمار می‌رود.

گفتنی‌ست این هنرمند چند سال پیش به پیشنهادی از کشور انگلستان برای ساخت تندیس و تدریس در دانشگاه‌های آن کشور پاسخ منفی داد و به پیشنهاددهنده گفت: «برو به آن‌ها بگو؛ بوی گندم مال من، هر چی می کارم مال من. دست از سر ملت ما بردارید. این جایی که در آن زندگی می‌کنم شرف دارد به کاخی که می‌خواهید مرا به آنجا ببرید. ما همین جا می‌مانیم و برای ملتمان عزت نفس می‌آوریم (خبرگزاری ایسنا، 7 خرداد 1402).

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

32 پاسخ

  1. باسلام، امثال آقای گودرزی به ندرت پیدا میشوند ، این استاد در هر کجای دنیا باشد از وی تقدیر بعمل می آید، کسانی که از کارکردن وی جلوگیری میکنند،از اصل و ریشه خود بیخبرند،اول ما ایرانی هستیم، بعد مسلمان، پس باید اصالت خود را حفظ کنیم، کسانیکه از کار کردن وی ممانعت کرده اند باید جوابگوی ملت ایران باشند.از وی عذرخواهی و دلجویی نمایید تا خلاقانه به کارش ادامه دهد،با سپاس🙏

    1. ما اول ایرانی هستیم، دوم ایرانی هستیم و سوم ها ایرانی هستیم. همین و بس

  2. درود بر هنرمند گرانمایه. باعث مباهات و افتخار و سربلندی میهن بزرگ و تمدن دیرینه ما هستید.
    کار هنر در تاریخ این سرزمین همیشه مایه عزت و افتخار بوده و هست. همه مردم و خاص علاقه مندان به هنر و هنرمندان شما را دوست دارند و برگ های زرین تاریخ فرهنگ و ادب این کشور می دانند.
    سلامت و عزتمند باشید.

    1. هر ملت و هر مردمی تاریخ با شکوهی دارد که حق اوست از اون بهره ببره نباید به بهانه اعتقادات و تعصب خودمون ازش این حق رو دریغ کنیم

  3. شهرام جان توی قلب مردم این سرزمین جا داری …
    براستی که از نسل کوروش بزرگ هستی
    آرزوی سربلندی و افتخار…

    1. درود بر شرف استاد شهرام گودرزی و همه گودرزی های ایران زمین که هیچگاه شرافت خود را معامله نکرده اند،درود بر شما ایرانی پاک نژاد

  4. با هنرمندان دلسوز و عاشق ایران و تاریخ ایران این کار نکنید مجوز بازگشایی به کار و موزه را صادر کنید

    1. آقای گودرزی مایه افتخار ایران زمین است، دل شکاندن هنر نیست..

  5. اینکه ما بخواهیم بهر دلیل جلو کار هنرمند را بگیریم رفتن به سوی قهقرا می باشد و پذیرفتنی نیست …شما با قرار دادن این مجسمه ها در میادین جدید می توانید شهر ک سازی و جذب توریست کنید …همه دنیا که عرب بدوی نیست

  6. سلام دلیل اصلی مسؤلین چیست که از تاریخ واقعی خودشان می‌ترسند؟ بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تاریخ مصنوعی و دروغین برای خودشان درست می‌کنند. و مسولین کشور ما از تاریخ واقعی و افتخار خودمان هراس دارند چرا ؟

  7. هنرمندان افتخار ملت و تمدن بشریت هستند پدر قلب مردم کشورش حتی جهانیان جا دارند.

    1. بادرود خدمت جناب گودرزی ساخت این تندیس که با زحمات جنابعالی ساخته شده هویت تاریخ ایران است دستان رانی بوسم

  8. قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری
    کسی که عاری از هنر باشد ، با هنر بیگانه و با هنرستان نیز بیگانه ، همانگونه که با ایران ، بیگانه اند و همواره درصدد تخریب آن هستند.

  9. واقعا فکر نمیکنم مجسمه سازی در اندازه ایشون داشته باشیم که تا به این حد ظرافتو و جزئیاتو بشناسه و رعایت کنه و مهمتر از اون باوجوده اینهمه بیمهری کارهایی دراین حجم رو بسازه از سایت شما هم تشکر میکنیم که بفکره هنر هستید ای کاش کمی از آریو برزن ،بابک خرمدین و دیگر قهرمانهای ملی مون هم مقاله بگذارید تا ما بتونیم بهتر بشناسیمشون هرچندکوتاه باشه حتی درمورد خود زرتشت هم بگید

  10. سلام و درود ، عرض احترام

    پاینده باد سرزینم ایران ، لرستان ، شهرستان بروجرد ، بخش چهار محال گودرزی . استاد شهرام گودرزی مایع فخر ، مباهات این سرزمین و قوم بزرگ لر ( گودرزی ) بوده و هست ، انشالله خداوند بدخواهان ایشان را هدایت فرماید … بروجرد زادگاه اساتید بزرگی چون : جعفر شهیدی ، آیت الله بروجردی ، عبدالحسین زرین کوب ، لوییس چکناواریان ، مهرداد اوستا ، احمد ساعتچی ، محمدرضا زرین دست و شهیدان دفاع مقدس : محمد بروجردی و خلبانان احمد کشوری و عبدالرضا کوپال .

    در پایان زنده باد ایران ……..

    1. درود سلام به همه دوستان عزیز بالاخص آقا کاوه گل . خدا قوت برادر عزیز .
      واقعاً عالی بود ……

    2. درود و سلام خدمت همه دوستان عزیز بالاخص
      کاوه جان

      ما برای سلامتی استاد شهرام گودرزی نماینده سرزمینمان ایران و قوم بزرگ لر (طایفه بزرگ گودرزی ) خواهان سلامتی ، موفقیت ، آرامش هستیم . به فضل خداوند متعال قوم بزرگ لر همواره در اعتلای ایران عزیزمان کوشیده‌اند .

      در پایان همه جای ایران سرای من است ، زنده باد ایران و ایرانی…….

  11. درود بر شیرمرد لر ایرانزمین استاد بزرگ گودرزی همیشه تندرست و موفق باشید بحق سربلند هستید پاینده ایرانزمین

  12. این رفتار درستی نیست که با این هنرمند وطن دوست کردن حیف این استعداد ها که با بی کفایتی مسئولین تو ایران از دست میرن

  13. شرافت و انسانیت کلماتی است در مورد این انسان بزرگ میتونم بگم

    1. درود به استاد گودرزی بزرگ
      خسته روح و جسم نباشید بزرگمرد

  14. درود بر شرفت مرد بزرگ دلگرم از کاری کردی باش که ملت ایران تو را دوست میدارد و روزی تندیست در جایگاه خود قرار خواهد گرفت در دید عموم .

  15. خداوند به شهرام گودرزی و تمامی خدمتگذاران به مردم و فرهنگ ایرانی خیر و برکت و عزت دهد

  16. بر دستان چون تویی باید بوسه زد که بسیار عالی و هنرمندانه و با ظرافت کار را به انجام رسانده، خداوند شما را حافظ باشد، درود بر شما بزرگمرد ایران زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08