لوگو امرداد
در امرداد 480 بخوانید:

بشود که فروغ منش ‌نیک بر ما بتابد

p05 1«بهمن‌گان» جشن ارج‌نهادن به منش ‌نیک، خرد و خردورزي است. خردورزی که پیش‌نیاز گزینش راه درست است. اگر اين گزينش درست نباشد، انسان به سوی بدی و بي‌راهه مي‌رود، بي‌راهه‌اي كه شايد، جايگاه‌هاي فردي و اجتماعي خوبی براي گروهی فراهم آورد و حتا به بالاترين درجه‌هاي دانشی و مالی هم برسند ولي كاهندگي، اندوه، ويراني، جدايي مردمان و جهانيان را درپي خواهد داشت. برای گریز از این بی‌راهگی، می‌بایست خردورزی و منش نیک را پیش‌چشم داشت.

ايرانيان براي يادآوري، پاسداشت و ارج نهادن به بهمن، دهمين ماه سال و دومين روز از هر ماه را به اين فروزه نامبردار كرده‌اند و آن را گرامی داشته و جشن مي‌گيرند تا همواره سپاسدار اين بخشش باشند.

«وُهوُ مَنَنگها»ی گاتاها از برجسته‌ترین فروزه‌هایی اهورایی است. در چگونگی کارکرد آن باید گفت که انسان بايستی نيك‌منشي را در خود بپروراند و بيفزايد. به سخني ديگر بهمن شعور و خرد فرمانروا بر جهان هستي است، كه خرد آدمي جزيي از آن خرد كل است. انسان می‌بایست به منش ‌نیک اهورایی پی ببرد و خود را با آن هماهنگ کند. پر ارج ‌بودن «وُهوُ مَنَنگها» از آن روست که در 129 بند از 238 بند گاتاها، از وهومنه سخن رانده می‌شود.

در سروده‌هاي انديشه‌برانگيز اشو زرتشت، اثري از جنگ، خونريزي، كشتار و خشنونت ديده نمي‌شود. او به روشني مي‌فرمايد نبايد به گفتار و دستور هواخواهان دروغ  گوش دهیم، چرا كه اينان کشور را به تباهي و ويراني مي‌كشاند. آموزش‌هاي اخلاقي اشو زرتشت با كاركرد اجتماعي خود شادی،‌ سازندگي و آباداني جهان را به ارمغان می‌آورد. از اين‌رو، زندگي زرتشتيان در درازناي تاريخ سراسر از نوشدن و آباداني است و زرتشتيان در هر كجاي جهان كه باشند به راستي، درستي و پشتكار نامورند. بهره‌گيري از همه‌ي خوبي‌ها و نيكي‌هاي زندگي و رسيدن خود و ديگران به رفاه و آسايش، از آرمان‌هاي اشو زرتشت است.

در سرآغاز گاتاها و بند نخست اهنودگات می‌خوانیم:

«اینک، ای مزدای مینوی پاک نیکی‌افزا، در آغاز، با دست‌های برافراشته و خواهان خوشبختی به تو نماز می‌گذارم. باشد که با همه‌ی کردارهای پاک و راست، که با خرد و اندیشه‌ی‌ نیک انجام گیرد، روان آفرینش را خشنود سازم» (یسنا، هات 28، بند 1).

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «بشود که فروغ منش ‌نیک بر ما بتابد»، به خامه‌ی رستم شهریاری که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این‌ نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره 480 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 480 با عنوان «چند هزاره پرستاری از آتش»  از ‌‌سه‌شنبه،  26 دی‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13