لوگو امرداد

پاسداشت کهن جشن سده در حسن‌آباد

زرتشتیان حسن‌آباد با افروختن فروزنده آتش سده، این کهن آیین به جا مانده از نیکانمان را برای آیندگان ایران‌زمین به یاد سپردند.
جشن سده یکی از مهم‌ترین جشن‌های زرتشتیان است که به گرامیداشت پیدایش آتش برگزار می‌شود. زرتشتیان حسن‌آباد هر ساله در دهم بهمن ماه این جشن را با شکوه و نور افشانی برپا می‌کنند. این جشن نشانه‌ای از فرهنگ کهن و تاریخ ایران است. برنامه از ساعت ۱۹ سه‌شنبه دهم بهمن ماه 1402 خورشیدی با گات‌ها‌خوانی سحر مهری و افروختن آتش و نور افشانی آغاز شد. سپس خدایار زندیان و شهناز ظهرابی اوستای آتش نیایش خواندند‌. در ادامه در داخل تالار خدارحم دورهمی شاد به همراه پذیرایی انجام گرفت. هزینه پذیرایی و شام را به دوش نیک‌اندیش ارسطو شاهد عهده‌دار بود.
زرتشتیان از دیرباز تاکنون پاسبانان فرهنگ کهن و تاریخ ایران هستند و «سده» این جشن ایرانی را هم‌چون نوروز و مهرگان با شکوه بسیار برپا می‌کنند. دهم بهمن‌ماه آتش جشن سده را برپا می‌کنیم تا به جهان یادآور شویم فرزندان ایران میراث‌دار جشن و شادی هستند و فرهنگشان را گرامی می‌دارند. آتشی به بزرگی شکوه و فر دیروز ایران، به گرمی پیوند امروز دستان ایرانیان و به روشنی فردای ایران و ایرانی‌. «سده» می‌آید تا بانگ برآرد که این‌جا، این سرزمین اهورایی خاستگاه آغاز شهری‌گری (:تمدن) بوده است و هوش و خرد ایرانی زمینه‌ساز آن.
جشن سده بهمن سال ۱۳۹۸ در فهرست ناملموس ایران ثبت شد و وزیر میراث فرهنگی در بخش‌نامه‌ای دستور پاسداشت و زنده‌گردانی این آیین را به استانداران کشور ابلاغ کرد. این جشن در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که از ۱۳ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد به فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس جهانی افزوده شد.

1 1 5 1 2 6 1 3 3 1 5 4 1 6 4 1 63 2 1 4 2 2 4 3 1 2 3 2 3 3 48 4 446 3 1 5 1 2 5 2 2 6 1 1 6 2 1 6 4 1 6 5 1

فرتورها از فرزان زندیان و نادیا اخترخاوری است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سده سده یعنی که شوقی در نهادم الا یارا چه خوش با عشق زادم که هستی یکسره غرق سخاوت و همچون آتشی تا حشر یادم شعر امروز کاوه محسنی بروجردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15