لوگو امرداد
در امرداد 480 می‌خوانیم:

چندهزاره پرستاری از آتش

Capture01زرتشتیان، پرستندگان دانای بزرگ هستی‌بخش، درودگویان و سپاسگزار آفرینش خداوندی هستند. حضور مینوی او را در آفریدگان گیتی و به‌ ویژه چهار آخشیج (آب، باد، خاک، آتش) حس می‌کنند و می‌بینند و آن را گرامی می‌دارند. آتش به‌عنوان آفرینش هفتم، نماد فروغ و نیروی اهورایی و تجلی‌گر آفرینش است، زرتشتیان آتش را به‌عنوان نماد و پرچم هویت خود، گرامی می‌دارند و به آن می‌نازند.
آتشی که در آتشکده‌ها، دَرِمهرها، آدریان‌ها و آتش بهرام‌ها چه در ایران و چه در هند فروزان است، یادگاری از فرهنگ و تمدن چندین هزارساله است که نیاکان ما، با همه‌ی سختی‌های روزگار آن‌ها را تا به امروز فروزان نگه داشته‌اند. باشد که همچون نیاکانمان در دوره‌های سخت تاریخ، پاسبانی شایسته در برافراشتگی این پرچم باشیم. همچنین آتشکده به‌عنوان منزلگاه آتش با مجموعه کتابخانه و مدرسه و درمانگاه و اماکن وابسته به آن، آتش عشق و دانش و مهر و خرد می‌آموزد و اشویی را گسترش می‌‌دهد. موبد کورش بلندی، پژوهشگر فرهنگ زرتشتی، در پژوهشی که درباره‌ی آتش داشته، می‌گوید: در یسنای 17 بند 11 به پنج گونه آتش برمی‌خوریم که به هریک جداگانه درود فرستاده شده است. این پنج گونه؛  آتش برزی سونگ (Berezisavang)، آتش و هو فریان (Vohufaryan)، آتش ارواز شیت (Orvazisht) آتش واز شیت (Vazisht) آتش سپنیشت (Spenisht). بنابر برخی گزارش‌های پهلوی آتش برزی سونگ به سه طبقه کوچک‌تر بخش شده است که عبارتند از آتش دادگاه، آتش آدریان، آتش ورهرام، آتش دادگاه، آتش اجاق است که در خانه‌ها می‌سوزد و آن آتش خانوادگی است. آتش خانواده را جان خانواده می‌دانند که در هر یک از آفریده‌ها وجود دارد. روشن نگاه‌داشتن آتش خانه از اصول دینی است و از طبقات سه‌گانه آتش کم اهمیت‌تر است. در ایران باستان نمی‌گذاشتند آتش هیچگاه خاموش شود و تا دهه‌های گذشته هم بسیاری از زرتشتیان یزد و کرمان هنوز به این سنت پای‌بند بودند. …

آنچه در بالا خواندید بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «چند هزاره پرستاری از آتش»، به خامه‌ی فیروزه فرودی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این‌ نوشتار را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره 480 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 480 با عنوان «چند هزاره پرستاری از آتش» از ‌‌سه‌شنبه،  26 دی‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14