لوگو امرداد
در امرداد 481 بخوانید:

بازگشت به شیوه‌ی زندگی ایرانی

p02صنایع دستی ایران به‌عنوان هنرهای دست‌ساز که ریشه در تاریخ و تمدن دیرین ما دارد، گرفتار چالش‌ها و دشواری‌های بسیار است. این در حالی است که توانایی‌های ما در بازار پُرسود صنایع دستی جهان، بسیار است چراکه از گوناگون‌ترین و پُربارترین صنایع دستی جهان برخوردار هستیم.

اندکی هوشمندی و دل‌سوزی، راه را برای دادوستدهای سودمند اقتصادی، در بخش صنایع دستی، می‌گشاید و به کمک اقتصاد کشور خواهد آمد؛ افزون بر اینکه بهره‌گیری از صنایع دستی، بازگشتی بایسته به شیوه‌ی زندگی ایرانی هم هست.

صنایع دستی، بازتابی از شیوه‌ی زندگی ایرانی
صنایع دستی هر کشور پیوندی آشکار با شیوه‌ی زندگی، جغرافیای سرزمینی، وضعیت اقتصادی و هویت‌ و ارزش‌های ملی دارد. از سوی دیگر، صنایع دستی نگاه زیبایی‌شناسانه‌ی هر ملتی را بازتاب می‌دهد.
پیداست که صنایع دستی تنها برای زیبایی و آراستگی نیست و کاربردی روزمره دارد و از دلِ نیازهای زندگی برمی‌آید. دیگر آنکه صنایع دستی، همگرا با زیست‌بوم است و نگاهی مِهرورزانه و زیست‌محور به پیرامونش دارد.
صنایع دستی، به سبب کوششی که برای پدیدآوردن آن می‌شود و نیز ازآن‌رو که برخاسته از هویت همگانی یک ملت است، نقشی زندگی‌ساز و پویا دارد و دل‌بستگی به فرهنگ و آیین‌ها را افزونی می‌بخشد و در پایداری نشانه‌های ملی و تاریخی، نقش بسیار اثرگذاری خواهد داشت. بازگشت به صنایع دستی، نگاه دوباره به هویت تاریخی و رهایی از کالاهای بیگانه‌ای است که پیوندی با شیوه‌ی زندگی و رفتار ایرانی ندارند و به‌دور از شناسه‌ها و هویتی هستند که ما را (به‌عنوان انسان ایرانی) ساخته و شکل داده‌اند. پیوند دوباره با صنایع دستی، نگاهبانی از هویت ماست؛ هویتی که شوربختانه آسیب‌پذیر شده است. یک بخش از چنین خویشکاری‌ای بر دوش مردم است تا با پشتیبانی از دارندگان صنایع دستی و خریداری کالاهای آنان به رونق این صنعت یاری کنند؛ بخش دیگر بر دوش مدیران و  سیاست‌گذارانی است که باید راهکارها و چاره‌اندیشی‌هایی خردمندانه‌ برای تولید و گسترش صنایع دستی ایران درپیش گیرند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «پویش خرید صنایع دستی برای نوروز؛ بازگشت به شیوه‌ی زندگی ایرانی» به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد که در تازه‌ترین شماره امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 481 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 481 از ‌‌سه‌شنبه،  30 بهمن‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12