لوگو امرداد

نشان فروهر در دستان افراد شایسته

آیین پایانی چهارمین نشان فروهر از سوی سازمان فروهر که باهدف سپاس‌داری از پژوهشگران در فرهنگ ایران باستان است، برگزار شد. این نشان از بین رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد که در مورد فرهنگ ایران باستان است به برگزیدگان آن پیشکش می‌شود.

فرزانه گشتاسب: محدودیتی در تعداد برگزیدگان این نشان وجود ندارد

فرزانه گشتاسب، دبیر همایش: افتخار دارم در این آیین پایانی چهارمین دوره نشان فرورهر در کنار شما باشم وی همچنین افزود از بین رساله دکتری که تاکنون به دست ما رسیده شوربختانه هیچ‌کدام شایسته تقدیر نبودند ولی در ارشد پایان‌نامه‌هایی وجود دارد که از دید ما شایسته تقدیر است. وی همچنین اشاره کرد هیچ محدودیتی برای تعداد برگزیدن رساله و پایان‌نامه وجود ندارد و آرمان این همایش برگزیدن رساله و پایان‌نامه‌های قابل‌تقدیر است به هر تعداد که باشد. دبیر همایش همچنین افزود در این روز میزبان دو فرهیخته هستیم که هرکدام با نوشتن کتابی ارزنده درخور تمدن ایرانی شایسته دریافت این نشان هستند، دکتر مهرداد قدردان با نوشتن کتاب بهدینان شریف‌آباد و دکتر میثم لباف خانیکی، نویسنده کتاب باستان‌شناسی ایران ساسانی، وی همچنین یادی نیز از پدر دکتر لباف خانیکی کرد که او نیز هم در حوزه باستان‌شناسی نام آشنا بودند.

اسفندیار اختیاری: چرا ما برای فرهنگ خودمان کاری نمی‌کنیم 

نماینده زرتشتیان در مجلس، افزون بر سپاس‌داری از سازمان فروهر که این کار ارزشمند را آغاز کرده و در شرایط سخت هم ادامه می‌دهد از فرزانه گشتاسب دبیر این همایش قدردانی کرد. وی همچنین مقام استاد تمامی ایشان را به وی تبریک گفت و در ادامه درد دلی را هم عنوان کرد. وی گفت من در یزد زاده شدم و در یکی از روستاهای یزد بزرگ شدم در آن زمان کسانی از خارج از ایران می‌آمدند و با زندگی چند روزه در روستای ما سعی در کاوش شیوه گویش و زندگی و سنن ما داشتند و این برای من دغدغه بود که چرا ما برای فرهنگ خودمان کاری نمی‌کنیم و افرادی از بیرون به درون ما نگاه می‌کنند و با توجه به برداشت خودشان درباره آیین و فرهنگ ما می‌نویسند ولی خوشبختانه امروز افرادی از داخل چه هم‌کیش و غیر هم‌کیش با دغدغه‌ای که درباره میراث فرهنگی خود دارند درباره آیین‌های کهن خود کنکاش می‌کنند و می‌نویسند. وی خواهشی که از صاحب‌قلم‌ها داشت این بود که مقالات و نوشته‌ها را به شکلی بنویسند که برای خواننده عامی هم قابل‌ِدرک باشد.

افشین نمیرانیان: ما سپاس‌دار کسانی هستیم که برای هازمان خود کار می‌کنند

فرنشین انجمن زرتشتیان تهران دومین سخنران بود وی گفت: من به جلسات مختلفی می‌روم ولی این نشست برای من فرق دارد و آن را دوست دارم چون سخنان علمی بیان می‌شود. وی نخست از کسانی که این آیین را برپا کردند سپاس‌داری کرد و گفت من به‌عنوان نمادین به‌عنوان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران دعوت شدم تا این حرف‌ها را تایید کنم و جامعه زرتشتی سپاس‌دار کسانی است که برای هازمان خود کاری می‌کنند.

علی علی‌پور:  باید برداشت دقیقی از سخنان زرتشت در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد

معاون ادیان و مذاهب اداره کل مجامع وزارت فرهنگ، با شادباش به سازمان فروهر و فرزانه گشتاسب برای برپایی چنین همایشی گفت: من متاسفم که به‌عنوان معاون ادیان و مذاهب پیشتر نتوانستنم در چنین همایشی شرکت کنم و این کار بسیار کار ارزشمندی است و جای تقدیر بسیار دارد وی اضافه کرد این‌گونه کارها نه‌تنها در ایران بلکه برای کسانی که در خارج از ایران هستند و برای پژوهش درباره فرهنگ ایران می‌تواند منابع کاملا شفافی در اختیارشان قرار دهد. وی درباره سخنان زرتشت که به شکل گاتاها است گفت اکنون تفسیرهای مختلفی وجود دارد و همین تحقیقات باعث می‌شود که چهره و سیره و رفتار دقیقی از سخنان این پیامبر در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

مهرتاش مهروزیاد: هرمزدیار هرمزدیاری انتشارات فروهر را پایه نهاد 

فرنشین سازمان‌ فروهر، از سوی هیات مدیره سازمان فروهر به شوند استاد تمامی فرزانه گشتاسب پیشکشی را به ایشان تقدیم کرد وی در ادامه افزود با توجه به همه‌گیری کرونا دبیر همایش، فرزانه گشتاسب این همایش را ایجاد کرده و در همه حال اسفندیار اختیاری یاور این همایش بوده است. او همچنین از دهشمندان و یاری‌گران همایش نشان فروهر سپاسگزاری کرد. در ادامه یادی هم از هرمزدیار هرمزدیاری که انتشارات فروهر را پایه نهاد، کرد.

بخش دوم، سخنرانی علمی

مهرداد قدردان:هیچ تعصبی به شریف‌آبادی‌ بودن برای نوشتن این کتاب ندارم

نویسنده کتاب بهدینان شریف‌آباد: وی به چگونگی نوشتن این کتاب پرداخت و همچنین گفت هیچ تعصبی به شوند شریف‌آبادی‌ بودن برای نوشتن این کتاب نداشته و تنها برای اینکه تمام بارهای سه مثلث شریف‌آباد، ترک‌آباد و احمدآباد پس از تخلیه ترک‌آباد و احمدآباد روی دوش شریف‌آباد بوده و شریف‌آباد شاهراهی بوده که پارسیان هند را به ایران وصل می‌کرده است به این موضوع پرداخته و از دکتر زهره زرشناس، کتایون مزداپور، سهراب سلامتی و فرزانه گشتاسب برای همکاری با خود در نگارش آثار و تحقیقات سپاسگزاری کرد و از کارهای آینده خود گفت.

میثم لباف خانیکی: آذر برزین مهر آتشکده‌ای تازه کشف شده در خراسان 

نویسنده کتاب باستان‌شناسی ایران ساسانی، افزون بر سپاس‌داری از دبیر همایش و سازمان فروهر از کشف جدید گروه خودشان در خراسان یاد کرد و گفت به‌تازگی پایه‌های آتشکده‌ای در خراسان پس از پنج سال به دست ما رسیده با کتیبه‌ها و گچ‌بری‌های بی‌مانند که به نظر آتشکده آذر برزین مهر است. وی از اینکه میراث‌فرهنگی کاری برای حفاظت این آتشکده نکرده گله داشت و خواست تا مسوولان برای نگهداری و جلوگیری از تاراج این آتشکده که دومین آتشکده آجری است کاری کنند. وی درباره تاریخچه این آتشکده صحبت کرد و همچنین درباره اهمیت آثار فرهنگی سخن گفت و ابراز خوشحالی کرد که علاوه بر غیرایرانیانی که تا کنون درباره تاریخ ایران کنکاش کردند اکنون ایرانیانی هم هستند که به فرهنگ پیشین خود علاقه‌مند شدند و به دنبال آن هستند.

بخش اهدای نشان فروهر به برگزیدگان

در بخش پایانی از مهرداد قدردان و میثم لباف خانیکی برای نوشتن کتاب‌های بسیار روشنگر با نشان فروهر و تقدیرنامه از آنان سپاسداری شد. در بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد سرور تاراپوروالا و علی‌رضا عربانی شایسته دریافت نشان فروهر و تقدیرنامه شدند. همچنین پایان‌نامه‌های اکرم نوری و کوروش تشکری، در همایش نشان فروهر، تقدیرنامه دریافت کردند.

چهارمین همایش نشان فروهر، پنجشنبه 17 اسفند 1402 در تالار خسروی در ساعت 17:30 با خوانش مانتره از سوی گروه نیایش سازمان فروهر به سرپرستی و آموزش موبد سرور تاراپوروالا و  نگار بزرگ‌چمی آغاز شد. دبیر همایش، فرزانه گشتاسب با پیشکش شاخه گل از: ستایش زندیان، شیدا مزداپور، نیایش زندیان، رامش شیدایی، بنیتا آزاده، هودانوش نمیرانیان، فراز فرهی‌فر، میترا سیستانی، پریا کاویانی، رادمهر شیدایی، رامتین جمشیدی، فربد فرهی‌فر که نیایش نخست را انجام دادند، سپاس‌داری کرد. در میانه برنامه مانترا خسرویانی هنرمند نقال گوشه‌ای از رزم گردآفرید و سهراب را اجرا کرد.  همایش نشان فروهر در ساعت 19:30 به کار خود پایان داد.

72

1 6

2 6

4 8

5 6

احترام به سرود میهنی ایران

6 5

71

8 4

مجری و دبیر نشست، پدرام سروش‌پور

9 3

گروه گاتاخوانی

10 5

11 5

از چپ: کورش آذرگشاسبی، جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

 70

13 3

15 2

69 1

16 2

دکتر فرزانه گشتاسب

17 2

18 2

دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس

19 2

از راست: دکتر مهرداد قدردان، دکتر حمید احمدی استاد دانشگاه تهران

20 3

افشین نمیرانیان،  فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

21 2

66

علی‌پور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

23 1

مهرتاش مهروزیاد، فرنشین سازمان فروهر

24 2

25 1

شادباش رتبه علمی کسب‌شده دکتر فرزانه گشتاسب

26 1

55

27 1

نقالی شاهنامه‌خوانی، مانترا خسرویانی

28 1

30 2

31 1

32 1

33 1

دکتر مهرداد قدردان

34 1

سهراب سلامتی، فرنشین انجمن شریف‌آباد مقیم مرکز

35 1

36 1

چهره دوم، دکتر بهمن مرادیان

37 1

دکتر خانیکی

39

40 1

دکتر مهرداد قدردان

41

42 1

68

43 1

44 1

45 1

دکتر خانیکی

46 1

69

سرور تاراپوروالا

48

علیرضا عربانی

49

51

کورش تشکری

52

54

50

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درودها,روزونوروتان نیک. چه گزارش جالب ومبسوطی ! با آرزوی سرفرازی برای همه ی دست اندرکاران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09