لوگو امرداد
در امرداد 482 آمده است:

غمگین‌ترین‌های شهرمان پیک شادی شدند

p02 1از چهره و پیکره‌ی عمونوروز، تنها رَخت سرخ‌رنگ را دارد و دایره‌ای زنگی که دَم‌به‌دَم بر آن می‌زند تا به دیگران بباوراند پیک نوروزی ا‌ست، اما صدایش خسته، جامه‌‌اش ژنده و نگاهش بی‌فروغ است. لابه‌لای خودروهایی که پشتِ ‌سرِ هم، کیپ‌تاکیپ ایستاده‌اند، می‌چرخد و نگاه لابه‌گرانه‌اش را به سرنشینان خسته و کلافه از راه‌بندان می‌دوزد تا شاید دستی برای کمک به او، دراز شود. سرنشیان خودروها گاه لبخند بر لب از کنارشان رد می‌شوند و پولی در دستشان می‌گذارند و گاه رو برمی‌گردانند یا شیشه‌ را بالا می‌کشند تا صدای پسران و مردان جوان و سالخورده‌ای را که از حاجی‌فیروز تنها نام و جامه‌اش را با خود دارند، نه نشان‌ و شادی‌اش را، نشنوند!

خودش هم باور ندارد که پیک نوروزی است و سرگردان خیابان‌ها و کوچه‌وپس‌کوچه‌ها شده است تا یادآور بهار و آمدن نوروز باشد. جامه‌ی سُرخ‌ و رنگ‌ورو رفته‌اش به تَنش زار می‌زند. به چهره‌ی سیاه‌کرده‌اش که خیره می‌شوی هزار درد و نامرادی در آن پیداست. یعنی شادمانی و خنده‌اش ساختگی ا‌ست؟
به او نزدیک می‌شوم. به امید کمکی، اندک ‌پول یا ‌خوراکی‌ای، چشم به من می‌دوزد.

حسین 19 ساله و اهل یکی از شهرهای شمالی کشور است. در ماه‌های پیش از اسفند گل‌فروشی می‌کند یا پیک موتوری ا‌ست. 6 سال است که ماه پایانی سال توی جلد حاجی‌فیروز می‌رود. می‌گوید از اینکه دل مردم را شاد می‌کند و اندک پولی هم به‌دست می‌آورد خوشحال است. از حاجی فیروز چیزی نمی‌داند جز اینکه بوی نوروز را با خودش می‌آورد.

می‌پرسم اگر کار همیشگی و خوبی داشته باشی، روزهای پایانی سال در زمان‌های بیکاری برای خوشحال کردن مردم باز هم حاجی‌فیروز می‌شوی؟ صادقانه می‌گوید نه!

علی‌اصغر 15 ساله، چهار کلاس درس خوانده و ناچار نتوانسته ادامه بدهد. پای درد دلش که می‌نشینم، هزار دشواری و سختی گذران زندگی دارد. به اندک‌چیزها خشنود است، اما همان اندک هم سخت و دشوار فراهم می‌شود. پنج روزی می‌شود حاجی‌فیروز شده است. نگاه نجیبش حتا از پس دوده‌ی سیاهی که بر چهره فشانده، پیداست. کارش گل‌فروشی توی چهار‌راه‌هاست از درآمد حاجی‌فیروزی‌اش خشنود است. می‌گوید روزبه‌روز فرق دارد اما راضی‌ام …

آنچه در بالا آمده بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «غمگین‌ترین‌های شهرمان پیک شادی شدند»، به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد که در تازه‌ترین شماره امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 482 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 482  از ‌‌چهارشنبه، 23 اسفند‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرارگرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  482 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 482 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15