لوگو امرداد

نوروز در مدرسه جمشیدی؛ نخستین بوم‌گردی مجومرد

پس از 60 سال، مدرسه تاریخی جمشیدی با نوسازی‌ جدید، بار دیگر حال‌وهوای نوروز گرفت.
نخستین جشن نوروز مدرسه جمشیدی پس از بازسازی با شادی و احساس همبستگی برگزار شد. در روز آدینه دهم فروردین‌ماه 1403 خورشیدی به دعوت و میزبانی نیک‌اندیش گوهر نمیرانیان، همکیشان در این مکان تاریخی، با صبحانه پذیرایی شدند و از فرصت دیدار و گرامی‌داشت نوروز جمشیدی بهره‌ بردند. در ادامه همکیشان به آتشکده همراهی شدند.

نخستین بوم‌گردی مجومرد

به زودی، مدرسه سه کلاسه جمشیدی با هدف ارایه خدمات بوم‌گردی راه‌اندازی خواهد شد. این خبر را گوهر نمیرانیان گفت و افزود: شهر مجومرد از امکانات بوم‌گردی بی‌بهره است. پیشنهادشده تا این مکان تاریخی به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری برسد. این پروژه در مرحله اداری گرفتن پروانه است. امکانات این اقامتگاه شامل سه اتاق می‌شود که هر کدام دارای دو تخت یک‌نفره است و امکان استفاده به شیوه‌ی سنتی برای دو نفر نیز فراهم است. افزون‌بر این، یک اتاق تک‌تخته نیز آماده شده است. تالار بزرگ برای اقامت گروه‌های میهمان است که می‌توانند سنتی در آن اقامت کنند. تالار میانی برای نشیمن و پذیرایی در دسترس خواهد بود. همچنین، برنامه‌ریزی شده است تا تالارها برای برگزاری جشن‌ها و مراسم، به درخواست‌دهندگان اجاره داده شود. مجموعه دارای دو سرویس بهداشتی به سبک ایرانی و فرنگی به همراه حمام است. از دو مسیر، دسترسی به پشت‌بام فراهم شده است. پشت‌بام برای کویرنوردان و مسافران آماده‌سازی می‌شود تا بتوانند شب‌های پرستاره کویر مرکزی را تجربه کنند.

مدرسه جمشیدی این بازمانده‌ی تاریخی سرزمین‌مان، در روستای جعفرآباد در نزدیکی مجومرد در شهرستان اشکذر استان یزد، نبش کوچه مهرایزد کنار سرو بزرگ و کهن‌سال این روستا جای دارد. با نیک‌اندیشی گوهر نمیرانیان بازسازی این ساختمان بنامگانه خواهرشان روانشاد منیژه خداداد نمیرانیان در سال 1401 خورشیدی آغاز شد. زمستان سال گذشته با برگزاری جشن سپاس بازسازی به پایان رسید. مدرسه جمشیدی وابسته به انجمن زرتشتیان تهران است.

نام اصلی روستا بهرام‌آباد بوده و ساکنان آن بیشتر زرتشتی بوده‌اند. این روستای کویری از ۴۰ سال پیش در پی خشک‌شدن قنات از سکنه خالی شده‌است. امروزه تنها یک خانوار ساکن دارد و آتشکده آن، که گفته می‌شود ۲۰۰۰ سال پیشینه دارد، همچنان روشن است. از دور سروهای بلند آتشکده روستا نمایان است. بیشتر خانه‌های این روستا در زیر شن فرورفته‌ است. مدرسه جمشیدی ۷۰ سال پیش ساخته شده و تا ۴۰ سال گذشته دایر بوده و همچنان استوار در برابر هجوم شن‌ها ایستادگی کرده است.

1 84 2 73 3 69 4 71 5 66 6 62 7 57 8 53 9 53 10 60 11 56 12 53 13 47 14 43 15 37 16 41 17 36 18 37 19 37 20 37 21 34 22 31

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20