لوگو امرداد

جشن فروردینگان در آرامگاه زرتشتیان یزد برگزار می‌شود

جشن فروردینگان 1402 18 768x512 1انجمن زرتشتیان یزد جشن فروردینگان را 19 فروردین‌ماه در آرامگاه زرتشتیان یزد گرامی می‌دارد.
پیرو آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان یزد، جشن فروردینگان در روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ برابر با فروردین ایزد و فروردین ماه ۳۷۶۲ زرتشتی از ساعت ۱۶:۳۰ در آرامگاه زرتشتیان برگزار می‌‌شود.

در این آگاهی‌رسانی آمده است، انجمن‌ زرتشتیان یزد به پاس نیکوکاری دهشمند روانشاد سهراب شش‌برادران هزینه‌ی پخت آش خیرات را تقبل کرده و از باشندگان پذیرایی انجام می‌شود.

جشن فروردینگان یکی از جشن‌های دوازده‌گانه‌ی هر سال است. نام دیگر این جشن فُرودُگ (Froodog) است. بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز فروردین از ماه فروردین برابر با 19 فروردین در گاهشمار رسمی کشور فرودگ جشن گرفته می‌شود.
این روز ویژه‌ی فروهر درگذشتکان و نیاکان است، از این‌رو زرتشتیان، برای شادی روان و فَروَهر درگذشتگان خود، به آرامگاه‌ها می‌روند و برای شادی روان آنان دست به نیایش برمی‌دارند. جشن و آیینی که امسال نیز بار دیگر با شور و حال و هوای همیشگی‌اش برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سلام دوستان

    «پارسی، فارسی، دری، پارسی دری، فارسی دری، کدام؟ و چرا؟»

    پست جدید وبگاهِ «جهان زبان و واژه شکافی»
    ————————

    فَروَردین(خلاصه) = فَرَ وَرَ دین(تالشی ماسالی، شکل کامل واژه) = دینِ فر آوَر – فتحه ی مضاف کهن در برگردان به فارسی دری، به کسره ی مضاف یا «ی» نسبت بدل می شود.
    چرا به ماهِ اولِ سال «دینِ فر آوَر» نام نهاده اند؟
    پیشتر در وبگاهِ «جهان زبان» بطور مفصل به آن پرسش پرداخته ام.
    پیروز و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11