لوگو امرداد
همراه با نم‌نم باران بهاری

برگزاری جشن فروردینگان در شیراز

جشن فروردینگان (فُرودُگ) یکشنبه 19 فروردین ماه و از ساعت 15 با باشندگی شماری از زرتشتیان شیراز در فضای باز آرامگاه زرتشتیان این شهر در هوایی ابری و دل‌انگیز همراه با نم‌نم باران بهاری آغاز شد.

درحالی‌که بارش نم‌نم باران بهاری هوای شیراز را دل‌انگیزتر و بوی خوش اسپند و کندر فضای آرامگاه را عطرآگین کرده بود، با ورود به آرامگاه پله‌ها را یکی‌یکی گذر می‌کردی تا به محلی برسی که سفره‌ی جشن بر روی میزی پهن شده بود و صدای احوال‌پرسی و دیدوبازدید و خدامرزی‌ دادن برای درگذشتگان به گوش می‌رسید. بر روی سفره میوه‌های رنگارنگی را می‌دیدی که در کنار لُرک و خوراک‌های سنتی زرتشتیان همچون کُماچ و سیروگ، حلواهای سفید و زرد و قهوه‌ای جاخوش کرده بودند. هرکدام را کسی نذر کرده بود، نذرهایی که ساده بودند اما خوش‌رنگ و خوش‌مزه و در پایان مراسم هركس، با خوردن اين خوراكي‌ها، يادي از درگذشتگان كرده و خدابيامرزي مي‌داد. آوای اوستای موبدیار رستم خسرویانی با نوکردن کشتی و همراهی باشندگان ساعتی در فضا طنین‌انداز شد تا جشن فروردینگان امسال با حال‌وهوایی ویژه به پایان برسد.

جشن فروردینگان یکی از جشن‌های دوازده‌گانه‌ی هر سال است. نام دیگر این جشن فُرودُگ (Froodog) است. بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز فروردین از ماه فروردین برابر با 19 فروردین در گاهشمار رسمی کشور فرودگ جشن گرفته می‌شود. این روز ویژه‌ی فروهر درگذشتکان و نیاکان است، از این‌رو زرتشتیان، برای شادی روان و فَروَهر درگذشتگان خود، به آرامگاه‌ها می‌روند و برای شادی روان آنان دست به نیایش برمی‌دارند. جشن و آیینی که امسال نیز بار دیگر با شور و حال و هوای همیشگی‌اش برگزار شد.

1 13 2 12 3 12 4 12 5 12 6 12 7 11 8 11 9 10 10 11 11 8 12 9 13 8 14 9 15 8

فرتور از پرنیان کوکلری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بر فروهر پاک همه ی درگذشتگان درود باد.گزارش مثل همیشه حال و هوای مراسم را به خوبی نشان می دهد.

  2. به خشنودی اهورامزدا، بر روان و فروهر پاک همه درگذشتگان درود باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09