لوگو امرداد

آیین پرسه روانشاد افلاتون نمیرانیان در شیراز برگزار شد

آیین پرسه روانشاد سرگرد افلاتون رستم نمیرانیان، همسر مهین بانو نورافروز، نویسنده‌ی توانمند زرتشتی پنج‌شنبه یکم اسفندماه 1398 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی شیراز از ساعت 15 تا 17 برگزار شد .

افلاتون رستم نمیرانیان شهریور امشاسپند از ماه اسفند‌ماه زرتشتی برابر با دوشنبه 28 بهمن‌ماه 1398 خورشیدی از جهان هستی درگذشت و در آرامگاه زرتشتیان شیراز آرام گرفت.

آیین پرسه‌ی آن روانشاد با استقبال گسترده‌ای همراه شد. نمایندگان نیروی زمینی ارتش، کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان فارس، هیات‌رییسه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، استاد مویدی از اساتید بازنشسته دانشگاه شیراز و حوزه‌ی سعدی شناسی، گروه بیشماری از دانشجویان و کارمندان دانشگاه شیراز، کانون جهاندیدگان فارس، همنشینان نشست ادبی، کادر مدیریتی و آموزشی دبستان دخترانه مهرگان و دبیرستان دخترانه دکتر شهید معطری، شماری از کسبه‌ و همسایگان محل زندگی آن روانشاد در آیین پرسه باشنده بودند.

دکتر کتایون نمیرانیان در گفتگو با خبرنگار امرداد ضمن سپاسداری از تمامی کسانی که به صورت فردی و یا از سوی انجمن ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور برای آرامش باد گفتن تماس گرفته‌اند، گفت‌: «از لطف انجمن زرتشتیان شیراز صحبتی نکنم بهتر است، چون واقعاً فوق‌العاده بودند».

از نکات شایان یادآوری در این آیین، تهیه‌ی دو اصله درخت سرو بود که به جای تاج گل از سوی خانواده‌ی آن روانشاد تهیه شده بود. کاشتن درخت سرو برای زنده نگه‌داشتن یاد درگذشتگان جایگزین خرید تاج گل، سال‌هاست از سوی تارنمای امرداد به درخواست خانواده‌ی درگذشتگان انجام می‌شود.

در این آیین دکتر کتایون نمیرانیان یکی از دختران آن روانشاد، به شرح حالی از زندگی پدر و خاطراتش پرداخت، شرح حالی که باشندگان را تا پایان آیین به شنیدن نشاند، همچنین سرهنگ اسدی نیز از نظم و انظباط روانشاد افلاتون نمیرانیان به نیکی یاد کرد.

افلاتون نمیرانیان فرزند زنده‌یادان مروارید و رستم در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در یزد زاده شد. وی با استخدام در ارتش سالیان در شهرهای ایران، خدمت به میهن پرداخت. در دوران دفاع مقدس نیز رزمنده‌ی جبهه‌‌های جنگ بود و با درجه‌ی سرگردی بازنشسته شد. پس از بازنشستگی نیز مدیریت یک باشگاه رزمی را بر دوش گرفت.

افلاتون نمیرانیان در سال ۱۳۴۲ با مهین‌بانو نورافروز ازدواج کرد. کیانوش، فرانک، کتایون و افروز فرزندانشان هستند. تاکنون ۴ کتاب به قلم مهین‌بانو نورافروز به چاپ رسیده است. کتایون نمیرانیان، دانش‌آموخته‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های ایران باستان و از پژوهشگران و نویسندگان دین و فرهنگ زرتشتی است. فرانک نمیرانیان دانش‌آموخته دکترای روان‌شناسی تربیتی و از پژوهشگران در این زمینه است. کیانوش و افروز نیز از دانش‌آموختگان دانشگاه هستند.

1 42

2 40

3 38

4 40
دکتر کتایون نمیرانیان یکی از دختران آن روانشاد
6 39
چهره‌ی میانی: مهین‌بانو نورافروز نویسنده‌‎ی توانمند زرتشتی، همسر روانشاد افلاتون نمیرانیان

5 39

7 39

8 40

9 36

10 40

11 40

12 40

13 35

14 33

فرتورها از شهرام پوردهی است.
4090

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05