لوگو امرداد
امروز سروش ایزد، هفدهم سپنتا‌آرمیتی زرتشتی برابر با 11 اسفندماه

سفر ارباب کیخسرو شاهرخ به اروپا برای خرید لوازم راه‌آهن

photo 2017 07 01 18 33 04امروز سروش ایزد از ماه سپنتاآرمیتی سال 3757 زرتشتی، یکشنبه 11 اسفندماه 1398خورشیدی، یکم مارچ 2020 میلادی

كيخسرو شاهرخ ریيس اداره مباشرت (امور اداری و مالی) مجلس شورای ملی برای خريد لوازم راه آهن به اروپا سفر کرد تا با تنظیم قراردادی لوازم مورد نياز را از دولت سوئد خريداری کند.

ارباب کیخسرو در واقع نخستین نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس است چون ارباب جمشید در دوره اول نه به عنوان نماینده زرتشتیان بلکه به عنوان نماینده تجار تهران به مجلس رفته بود. ارباب کیخسرو در زمان جنبش مشروطه از مشروطه‌خواهان بود و در سی سالگی در جنبش مشروطه شرکت داشت. در دوره دوم مجلس شورای ملی به عنوان نماینده زرتشتیان به مجلس راه یافت و به ریاست اداره مباشرت (امور اداری و مالی) مجلس انتخاب شد و این سمت را تا چند دوره بعد همچنان حفظ کرد و شایستگی زیادی در آن از خود نشان داد تا جایی که در دوره چهارم مجلس با اینکه اصرار داشت دیگر او را نامزد این کار نکنند، نمایندگان با رأی بالایی او را برگزیدند.

کیخسرو شاهرخ نامور به ارباب کیخسرو (زادروز ۷ تیرماه ۱۲۵۴ کرمان، درگذشت ۱۱ تیرماه ۱۳۱۹ تهران). وی از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده مجلس شورای ملی (کرسی جامعه زرتشتیان) و رئیس انجمن زرتشتیان تهران بود. از ارباب کیخسرو به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود.

ارباب کیخسرو چندین بار به اروپا، روسیه، هند و آمریکا سفر کرد. به درست‌کاری و سلامت مالی معروف بود. چندین مدرسه و دبیرستان از خود به جای گذاشت. او بانی کتابخانه مجلس در تهران است. ارباب کیخسرو کاشف محل خاکسپاری فردوسی و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی در شهر توس است.

کیخسرو شاهرخ شخصیت تاریخی برجسته‌ی زرتشتی ایرانی بود. او در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد تا کشور خود را از آن سال‌های تاریک خارج کند. هم‌زمان او برای تعالی و ترقی جامعه زرتشتیان نیز تلاش می‌کرد. او به درستکاری شهرت داشت و به همین دلیل نمایندگان مجلس در همهٔ دوره‌ها، کارپردازی مجلس و ریاست اداره مباشرت و ملزومات مجلس را بر عهده‌ی او گذاشته بودند.
زندگی‌نامه‌ی ارباب کیخسرو شاهرخ به قلم بوذرجمهر مهر را از تارنما امرداد به نشانی https://amordadnews.com/7850/  بخوانید.

photo 2019 06 05 00 39 40

اینک من سروش ترا که

از همه بزرگتر است، می‌طلبم

روز هفدهم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی به نام سروش ایزد پیوند یافته است. سروش به چم (:معنی) گوش دادن و فرمان بردن است به خواست خدایی و ما آن را نیوشایی معنا کرده‌ایم تا نزدیکتر به اصل باشیم.

اینک من سروش ترا که

از همه بزرگتر است، می‌طلبم

تا به آرمان خود رسم

و زندگانی درازی به دست آورم

و به شهریاری منش نیک در آمده

و به راه راستی گام زده،

به جایگاهی رسم که مزدا اهورا می‌باشد. (۳۳_۵)

اشو زرتشت می‌گوید:

کسی را که مزدا دوست دارد ، نیوشایی و منش نیک به او روی می‌آورد (۴۴_۱۶)

زرتشت می‌خواهد به دستیاری نیوشایی به خواست و آرمان خود برسد (۳۳_۵)

نیوشایی راهی است که به اهورامزدای توانا می‌رود (۲۸_۵)

نیوشایی راه رستگاری را ، هم برای رستگار و هم برای دروغکار ، همواره روشن می‌سازد (۴۳_۱۲)

از این گفته‌ها به ویژه آنجایی که نیوشایی با منش نیک است‌، بر می‌آید‌، که فرمانبرداری زرتشت کورکورانه نیست بلکه از روی اندیشه و با دلی پر از مهر است .

یاد روز 11 اسفندماه:

  • 11 اسفند 1309، ارباب کیخسرو شاهرخ، رییس اداره مباشرت (امور اداری و مالی) مجلس شورای ملی، برای خرید لوازم راه ‌آهن به اروپا عزیمت کرد تا طی قراردادی کلیه لوازم مورد نیاز را از دولت سوئد خریداری کند.
  • 11 اسفند 1311 امروز مريضخانه گوهرشاد از طرف وزارت داخله افتتاح شد.
  • 11 اسفند 1320، محمدعلی فروغی کابینه را ترمیم و وزیران را به این شرح به مجلس معرفی کرد: حسنعلی کمال هدایت (نصرالملک)، وزیر پست و تلگراف، باقر کاظمی (مهذب الدوله) وزیر کشور- مجید آهی، وزیر کشاورزی، اقتصاد و خواربار- علی ‌اصغر حکمت، وزیر بهداری، علی سهیلی، وزیر امور خارجه- عباسقلی گلشائیان، وزیر دادگستری- سرلشگر امان ‌الله جهانبانی، وزیر راه- مصطفی عدل (منصورالسلطنه) وزیر فرهنگ- یدالله غضدی، وزیر دارایی- عبدالحسین هژیر، وزیر پیشه و هنر و بازرگانی- محمدعلی فروغی، وزیر جنگ.
  • رشت صاحب راديو شد. (1335 خورشیدی)
  • 11 اسفند 1345، اولین موافقت‌ نامه پنج ساله بازرگانی ایران و شوروی در تهران امضا شد. طبق این موافقنامه مقرر شد طی پنج سال آینده ایران و شوروی پانصدوچهل‌ میلیون دلار کالا مبادله کنند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06