آیین گهنبارخوانی پنجی در کوچه بیوک

آیین گهنبار چهره همس پت میدیم گاه در دَرِمهر کوچه‌بیوک به یاد هماروانان برگزار شد.

آیین گهنبار پایان سال با هماهنگی انجمن زرتشتیان کوچه بیوک در روز اشتود، دومین روز پنجه بزرگ در گاهشماری زرتشتی برابر با یکشنبه 26 اسفند ماه ۱۴۰3 برپا شد. خویشکاری اوستاخوانی را موبد بهروز نجمی‌زاده به جا آورد.

پیرو آگاهی‌رسانی بهروز جراح، فرنشین انجمن زرتشتیان کوچه بیوک، زیارتگاه پیرنارکی در روزهای سال نو و همه روز در سال با همیاری مهربان خسروی باز است.

ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. در باور سنتی زرتشتیان، زمان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی پروردگار و پایان مرحله‌ی آفرینش است.
     

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *