گزارش تصویری از

آیین تَش‌بوم در کسنویه برگزار شد

بر پایه‌ی هماهنگی انجمن زرتشتیان کسنویه، آیین آتش‌بوم در پیشواز نوروز به نشان همازوری و همبستگی برگزار شد.

زرتشتیان کسنویه آیین تَشِ بوم امسال را با توجه به روز افزوده اَوَرداد در پایان گاه اشهن روز وهیشتواش گاه گاتابیو، سپیده‌دم پنجشنبه 30 اسفندماه 1403 با روشن کردن آتش بر پشت‌بام‌ها در سپیده‌دم، این آیین را برگزار کردند.

با برگزاری آیین تش بوم، زرتشتیان فرارسیدن نوروز را نوید می‌دهند. زرتشتیان در این روز آیین‌های بایسته را برگزار می‌کنند. همکیشان در این آیین با روشن کردن آتش و نیایش به درگاه پروردگار به بدرقه‌ی روان درگذشتگان می‌روند. در این آیین که در واپسین روز از پنجی برگزار می‌شود، ظرفی پر از آب، مقداری میوه که «وَدرین» نامیده می‌شود، چند شاخه سرو و شمشاد و آتشدان به همراه بوی خوش کندر و چوب صندل بر روی پشت‌بام‌ها می‌گذارند و ظرف آب و آویشن را پس از پایان آتش‌افروزی به نشانه‌ی بدرقه‌ی درگذشتگان بر روی زمین می‌ریزند. پس از افروختن آتش، آتش‌ِ خانه‌ها را در آتشدان گذاشته و برای همازوری به آتشکده می‌برند. این آیین ساعت 5 بامداد پنجشنبه 30 اسفندماه 1403خورشیدی برگزار شد.

فرتورها از سرور دهموبد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

2 پاسخ

  1. درود بر زرتشتیان جهان و شادباش نوروز یادگار جمشید و نیاکان پاک همه ما ایرانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *