لوگو امرداد
شهر جهانی یزد و نورروزی دیگرگون

به یزد سفر نکنید

yazd01یزد در روزهای نوروزی همواره یکی از استان‌های پُرگردشگر ایران بوده است. اکنون این استان نیز همانند دیگر جاهای ایران درگیر بیماری فراگیر کرونا است. از همین‌رو، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از مردم خواست برای جلوگیری از گسترش افزون‌تر بیماری، از سفر به یزد خودداری کنند.
به گزارش ایلنا، مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، در این‌باره گفت: «به مردم توصیه می‌کنیم که از سفر اجتناب کنند و به یزد نیایند». او با اشاره به اینکه یزد نخستین استانی است که هتلداران آن به گونه‌ی خودجوش درصدد تعطیلی و نپذیرفتن مسافران برآمدند، افزود: «بیشتر هتل‌های یزد در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تعطیل کردند و تنها چند هتل دولتی که باید هماهنگی‌های لازم را با تهران انجام می‌دادند، فعال بودند. این درحالی است که در سال‌های قبل، ضریب اشغال هتل‌های یزد در بهمن ماه به بیش از ۸۰ درصد می‌رسید و حتی  ضریب رزرو اتاق‌ها برای اردیبهشت و فروردین‌ماه به بیش از 95 درصد رسیده بود».
فاطمی این نکته را نیز یادآور شد که: «درحال حاضر هیچ گردشگر خارجی در یزد حضور ندارد و حتا رزرو هتل‌های یزد برای اردیبهشت‌ماه که هر سال فقط با گردشگران خارجی پرمی‌شد، اکنون خالی است».

800 میلیارد زیان بخش گردشگری استان یزد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد درباره‌ی میانگین زیان‌هایی که تاسیسات گردشگری این استان به شوند گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کارهایشان، دیده‌اند، گفت: «برآورد احتمالی ما از خسارت‌های وارده به تمام بخش‌های فعال و مرتبط با حوزه گردشگری در استان که شامل راهنمایان گردشگری،  واحدهای بومگردی، بخش غذای رستوران‌ها،  آژانس‌های مسافرتی، سفره خانه‌های سنتی، پارک‌های طبیعت گردی، مجتمع‌های گردشگری و بین راهی، تالارها، صنایع دستی، موزه‌ها و… می‌شود، ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان برای اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه است».

به گفته فاطمی: «نزدیک به ۳۵۰۰ صنعتگر صنایع دستی در استان یزد فعال هستند که باتوجه به تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی و لغو سفرهای نوروزی، فروشی نخواهند داشت، بنا بر برآوردهای انجام شده ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. در حوزه سوغات نیز روزی ۲۰ تن شیرینی در یزد تولید می‌شد که برای عید تولید شده‌اند اما باتوجه به لغو و کنسل شدن سفرها و عدم حضور مسافران در استان، فروش آنها متوقف شده است. بیشتر هتل‌های یزد نیز اتاق‌هایشان را برای فروردین و اردیبهشت‌ماه به فروش رسانده بودند و اکنون با لغو تمام سفرها خسارت سنگینی متحمل شده‌اند».

به هرروی برای گذر از این روزهای پرخطر بایسته است با رعایت نکات بهداشتی، شکیبایی، خودداری از رفت‌وآمدهای غیرضروری و سفر  به امید روز و روزگاری بهتر، در راستای تندرستی خود و هم‌میهنانمان بکوشیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30