لوگو امرداد
برپایه برآوردهای نخستین پس از فراگیری کرونا:

زیان سه هزار میلیارد تومانی گردشگری ایران

gardeshgari02وضعیت ناخواسته‌ای که با پدید آمدن و فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان به وجود آمده است، از همان آغاز پیدا بود که صنعت گردشگری جهان را با چالشی جدی و پیامدهایی زیان‌بار روبه‌رو خواهد کرد. بی‌گمان صنعت گردشگری ایران نیز نمی‌توانست از آن آسیب‌ها و زیان‌ها در امان بماند. اکنون معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید که برآورد کمترین (:حداقلی) این وزارتخانه، زیان سه هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری از کرونا است که به دولت نیز اعلام شده است.

به گزارش خبرگزازی ایرنا، ولی تیموری، معاون گردشگری وزرات میراث‌فرهنگی، در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با بازگویی برآوردهای این وزارتخانه از زیان‌های گردشگری، گفت: «تقریبا صد درصد تورهای نوروزی امسال لغو شد و اخباری که از سفر مردم حکایت دارد سفر گردشگر نیست؛ بسیاری از این افراد به خانه اقوامشان رفتند که از نظر ما سفر گردشگر محسوب نمی‌شود».
وی در ادامه افزود: «بر اساس برآورد ما صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند و این میزان ضرر برای حدود سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت تمام افراد و بخش‌هایی است که به صنعت گردشگری وابسته هستند. البته این میزان ضرر کلی و حداقلی محاسبه شده است».
تیموری در ادامه درباره تسهیلات دولت در کمک به دارندگان (:صاحبان) صنعت گردشگری گفت: «به تعویق افتادن پرداخت قبض‌های آب و برق هتل‌ها و دیگر مراکز گردشگری و حق بیمه کارکنان این مراکز از جمله تسهیلاتی است که دولت برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است».
وی درباره‌ی تسهیلات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در دوران کرونا گفت: «صنعت گردشگری و صنایع دستی  نیز شامل این تسهیلات می‌شود، بخشی از این تسهیلات بلاعوض است و بخشی دیگر با سود صفر درصد در اختیار  صنایع گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند».
تیموری با اشاره به کاهش (:تعدیل) نیرونی انسانی برخی از صنایع وابسته به گردشگری گفت: «ما اختیار جلوگیری از این کار آن‌ها را نداریم، اما تعدیل نیرو در این دوران کار اخلاقی و انسانی نیست و دولت درصدد است، برنامه‌های حمایتی بیشتری برای کمک به این صنایع در نظر بگیرد». (پایان گزارش خبرگزاری ایرنا)
ادامه یافتن وضعیت کنونی و پیدا نبودن پایان شرایطی که فراگیری ویروس کرونا پدید آورده است، بی‌گمان میزان زیان‌های صنعت گردشگری ایران را افزون تر خواهد ساخت. از این‌ رو، پشتیبانی دولت از این صنعت و کارکنان آن، می‌تواند از زیان‌های بیشتر جلوگیری کند. به ویژه آن که کاهش نیروها در این بخش، پیامدهای اقتصادی جبران ناپذیری خواهد داشت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07